• Anonym (äldst av barnen)

Släkten är värst

Vår farfar fyller 80 år. Självklart ska det firas men hur är en annan fråga...

Det var sagt att alla skulle åka dit (35 mil) så att han slipper ut och åka. OK fine tänkte jag.
    Men sen blev det att vi ska äta tårta med skumpa på förmiddagen och sedan sova över på hotell (900/rum) och äta middag på restaurang för 400/kuvert. Nu börjar det bli för mycket! Det blir alltså en totalkostnad på ca 3200:- för mig och min sambo. Vi har en liten 2-månaders bebis som farfar direkt frågat efter, då han vill ta ett generationsfoto. Släktingen som bestämt och planerat allt säger; Ni ungdomar bör prioritera hans födelsedag och komma!

Ska jag (vi) ha dåligt samvete om vi inte kommer? Vi har faktiskt inte råd.
    "Det handlar om prioriteringar" säger en annan släkting (som har det riktigt gott ställt).
    "Se det som en utflykt" säger min pappa (men min mamma håller med om att det är för dyrt).

Det ska tilläggas att min farfar inte hälsat på oss på flera år. Han var inte på min eller mina syskons konfirmation eller student. Jag menar inte att han måste komma på alla tillställningar men det hade varit 1000 gånger smidigare (och billigare) om han kom till oss! 

Hur hade du gjort? Tips mottages gladeligen!  

• Svar på tråden Släkten är värst
  • Terese f

Hade nog förklarat att vi faktiskt inte har råd. Inget fel med de. Annars kan ni  kanske få sova över hos någon som bor nära så slipper ni hotellnatten och bara betala maten?

• Fiaz

Men han är ju 80år? Varför ska han behöva åka till er för att få fira sin 80års dag? Jag tycker det är rätt självklart att åka dit om det nu är så att han vill fira detta där han själv bor för att det är enklare!

• Anonym (äldst av barnen)
    Terese f skrev 2011-01-14 13:40:31 följande:
    Hade nog förklarat att vi faktiskt inte har råd. Inget fel med de. Annars kan ni  kanske få sova över hos någon som bor nära så slipper ni hotellnatten och bara betala maten?
    Tyvärr är det ingen som bor i närheten, han bor på en liten (sliten) gård mitt ute i skogen... Så det är inget alternativ att bo hos honom heller då jag anser det vara för skitigt, rent ut sagt, för vår lilla bebis.Rynkar på näsan
  • Syster C

Hur mycket man än tycker om sin farfar så är det väldigt mycket pengar.
    Om ni inte kan hitta någon att sova hos, istället för hotell, så tycker jag ni ska åka tidigt på morgonen, vara med på tårtkalaset och fotografier och alltihop, men sen när de andra ska på restaurang så åker ni hem.  800:- för en middag man känner sig tvingad att gå på, är inte kul.

Hoppas ni inte får så mycket skit av släkten. ( man kan ju alltid säga att lilla bebisen alltid har en skrikperiod på kvällen, vilket ju många bebisar har, och att det därför inte funkar så bra att gå ut och äta just då!)

• straw2008

Säg bara att ni inte har råd? Har man inte det så har man inte...

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Fiaz
    Anonym (äldst av barnen) skrev 2011-01-14 13:43:51 följande:
    Tyvärr är det ingen som bor i närheten, han bor på en liten (sliten) gård mitt ute i skogen... Så det är inget alternativ att bo hos honom heller då jag anser det vara för skitigt, rent ut sagt, för vår lilla bebis.Rynkar på näsan
    Du kan ju eventuellt dra fram dammsugaren och hjälpa farfar på 80 år att dammsuga erat sovrum och ta med rena lakan.
    Du vill inte betala för ett hotellrum för att ni inte har råd, men när möjligheten finns att få bo gratis så duger inte det heller för att det är smutsigt.
    Stanna hemma då
  • Fiaz
    Syster C skrev 2011-01-14 13:45:48 följande:
    Hur mycket man än tycker om sin farfar så är det väldigt mycket pengar.
    Om ni inte kan hitta någon att sova hos, istället för hotell, så tycker jag ni ska åka tidigt på morgonen, vara med på tårtkalaset och fotografier och alltihop, men sen när de andra ska på restaurang så åker ni hem.  800:- för en middag man känner sig tvingad att gå på, är inte kul.

Hoppas ni inte får så mycket skit av släkten. ( man kan ju alltid säga att lilla bebisen alltid har en skrikperiod på kvällen, vilket ju många bebisar har, och att det därför inte funkar så bra att gå ut och äta just då!)
    Dom vill ju inte bo hos farfar för det är smutsigt... så möjligheten att övenatta finns ju
  • Lavish

Jag tycker ni ska skita i det faktiskt. VARFÖR ska ni prioritera farfar på det sättet när han inte prioriterat er? Säg som det är, att ni gärna kommit och firat farfar men att kostnaden för både resan tur och retur och allt det andra släkten planerat in helt enkelt blir för mycket pengar för er. 3200 är inte en prioriteringsfråga för alla, inte om man inte får reda på det hela typ ett år i förväg iaf.

• Familjeliivsfinastenick

Om jag älskade honom hade jag åkt, rent utav kunnat bo i hans skitiga hem som säkert kan städas. Får intrycket att du helst stannar hemma.

• MammaMajs

Det bir märkligt när vuxna människor saknar respekt och förståelse för att andra inte alltid har råd med samma som dem. 3200:- för ett kalas är i styvaste laget tycker jag kanske kan ni köra över dagen?

Inställningen som många verkar ha att man skall snå knop på sig själv på alla möjliga sätt för att tillmötesgå släkten tycker jag är knepig speciellt om släktningen själv aldrig hälsar på. Det finns dessutom hem som är för skitiga och äckliga för att man skulle kunna övernatta där.

Svar på tråden Släkten är värst