• Anonym

sovrytm för 5v.

Min lilla bebbe på 5 snart 6 v har börjat sova kortare stunder än tidigare dagtid. Tidigare kunde hon sova 2-3 h på dagen men nu sover hon typ 30-45 min är vaken nån timme sover igen 30-45 min. På natten sover hon däremot 3-5 h utan att vakna. Är detta normalt? Man läser ju om att bäbisar behöver sova så mycket.  

• Svar på tråden sovrytm för 5v.
  • BVC Sköterskan

Hej!

När bebisen är så liten finns det sällan någon struktur på sömnen. Oftast styrs den av hunger, dvs vaknar vid hunger. Min erfarenhet är dock att hon borde sova runt femton timmar per dygn.
    Så småningom kan man urskilja ett visst mönster och man kan även påverka till viss mån. Detta brukar dock inte ske förrän runt tre månader. innan dess är många barn dessutom besvärade av magknip, vilket påverkar sömnen en hel del.

Är du orolig för att hon får för lite sömn, kan du under ett dygn skriva upp hur mycket hon sover. Då får du snabbt en uppfattning om det är för lite. Tänk på att bebisar har fler perioder av ytlig sömn, vilket gör att de vaknar lättare och därmed behöver lugn och ro när de sover. 

MVH Christine 

Svar på tråden sovrytm för 5v.