• smelata

kissnödig hela tiden

Jag är i vecka 28 och känner mig konstant kissnödig. Jag går på toa ofta men det vet jag är normalt eftersom det trycker på.

Det jag funderar över är att när jag har kissat klart så känns det som om jag behöver kissa mer, men hur jag än försöker så kommer där inte ut mer.
    När jag kommer ut från toan kan jag ibland känna mig så kissnödig att jag går in på toan igen för att kissa, men då kommer antingen inget eller bara några droppar.

Oftast så försöker jag hålla mig att gå in för då kommer det ju mer.

Detta är min första graviditet och det kanske är så att alla känner så här? Att det är normalt?
    Det gör inte ont eller svider inte när jag kissar.

Blir väl mest frustrerad då hela dagen går åt till att springa på toa helt i onödan känns det som .

Min fråga är alltså om det finns nån gravid där ute som har samma "problem" eller om det är så här det känns att vara gravid?

• Svar på tråden kissnödig hela tiden
  • Peppe89

JAG, har samma problem...

Min första graviditet oxå, jag är sååå chokad över att det börjar redan nu (jag är i v21)
    trodde det skulle bli mer sen, när det VERKLIGEN trycker på.. Jag fattar ingenting..

Och eftersom jag som du tycker de känns så onödigt att ständigt springa på toa så brukar jag "strunta" i de eftersom jag ändå tror att de inte kommer nåt (och ibland har jag inte tid) då börjar de göra jätte ont i magen (som man hållt en full blåsa jääätte länge) och så när jag väl kommer till toa, så tycker jag ändå inte att de kommer mkt kiss (absolut inte som förr, innan grav.) :P

• Mysgosmys

Har du kollat så att du inte har UVI?

• eliten

Så hade jag båda mina graviditeter, så fort jag var nån annanstans var de det jag fokusera på vart närmsta roa fanns :)

• smelata
    Peppe89 skrev 2011-01-14 14:41:12 följande:
    JAG, har samma problem...

Min första graviditet oxå, jag är sååå chokad över att det börjar redan nu (jag är i v21)
    trodde det skulle bli mer sen, när det VERKLIGEN trycker på.. Jag fattar ingenting..

Och eftersom jag som du tycker de känns så onödigt att ständigt springa på toa så brukar jag "strunta" i de eftersom jag ändå tror att de inte kommer nåt (och ibland har jag inte tid) då börjar de göra jätte ont i magen (som man hållt en full blåsa jääätte länge) och så när jag väl kommer till toa, så tycker jag ändå inte att de kommer mkt kiss (absolut inte som förr, innan grav.) :P
    Ja precis. Håller sig och sen går d inte mer och ändå kommer inte så mycket som man tycker det borde.

Kan kanske vara att man inte kan tömma blåsan helt (pga tryck eller nåt, hehe)
  • smelata
    Mysgosmys skrev 2011-01-14 14:42:47 följande:
    Har du kollat så att du inte har UVI?
    Nej inte nu. Men va hos Barnmorskan i måndags och då kissar man ju på en sådan sticka och där visade inget.. Och eftersom det inte gör ont eller svider så har jag uteslutit (oj hur stavas det där? ser fel ut) UVI.

Kan man kolla det hemma eller måste man till läkaren för det?
  • smelata
    eliten skrev 2011-01-14 14:55:59 följande:
    Så hade jag båda mina graviditeter, så fort jag var nån annanstans var de det jag fokusera på vart närmsta roa fanns :)
    hehe. Ja. jag har aldrig tänkt innan att jag skulle behöva gå på toa på ICA men idag när vi var där så var jag så kissnödig att jag blev förskräckt när ja inte hittade nån. Det var att hålla tummarna att vi inte skulle få avstämning när vi självscannade och sen snabbt hem.

Nu har de säkert en toa men jag är inte så förtjust i att kissa "borta"  men jag får nog snart börja lära mig om det ska vara så här resten av graviditeten.
  • Petra b

Du kan ha UVI utan symptom, och utan att det visar på de vanliga stickorna, de är inte så känsliga. Vet av egen erfarenhet, nuförtiden bryr de sig inte ens om att kolla med stickor, jag får lämna prov till bakterieodling direkt.

Be om en odling om du är orolig. :) 

• smelata
    Petra b skrev 2011-01-15 00:51:57 följande:
    Du kan ha UVI utan symptom, och utan att det visar på de vanliga stickorna, de är inte så känsliga. Vet av egen erfarenhet, nuförtiden bryr de sig inte ens om att kolla med stickor, jag får lämna prov till bakterieodling direkt.

Be om en odling om du är orolig. :) 
    Okej. Ja orolig e jag väl inte eftersom ja inte alls tänkte att det var UVI men om man kan ha det utan symptom så är det väl lika bra att kolla upp det.  :) Bättre det än att gå och ha UVI utan att göra nåt åt det. För det går ju inte över av sig själv.
  • Mysgosmys
    smelata skrev 2011-01-15 01:21:35 följande:
    Okej. Ja orolig e jag väl inte eftersom ja inte alls tänkte att det var UVI men om man kan ha det utan symptom så är det väl lika bra att kolla upp det.  :) Bättre det än att gå och ha UVI utan att göra nåt åt det. För det går ju inte över av sig själv.
    Jag har haft UVI utan symptom, utan att vara gravid iof.. Men min mor hade ofta UVI under sina graviditeter och hon hade aldrig några symtom förutom att hon just var kissnödig ofta men att det inte kom så mycket.. Så jag tycker du ska kolla det ja, det är väl inget bra att gå med det för länge.. Bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite.. :)
  • smelata
    Mysgosmys skrev 2011-01-15 13:56:33 följande:
    Jag har haft UVI utan symptom, utan att vara gravid iof.. Men min mor hade ofta UVI under sina graviditeter och hon hade aldrig några symtom förutom att hon just var kissnödig ofta men att det inte kom så mycket.. Så jag tycker du ska kolla det ja, det är väl inget bra att gå med det för länge.. Bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite.. :)
    Ja. Du har rätt.. bättre kolla en gång för mycket.. Jag ringer på måndag genast när de har telefontid :D
  • Jen08

Jag springer oxå å pinnar i tid och otid, så kommer bara en skvätt, nu har jag en jättejobbig rethosta också som vägrar ge med sig ( har fått hostmedicin å näs spray nu så hoppas det hjälper) så nu måste jag verkligen se till att blåsan är tom för hostan har förvandlat mig till värsta inkontinens monstret :/ vilket inte e så trevligt, lagom skoj att få små skvättar i brallerna, har vart på Apoteket och köpt såna tros skydd som motverkar lukt, jag längtar verligen tills detta ger med sig, är i v33 nu. Vad det gäller UVI så kollar dom ju det vid varje besök, i allafall nu senare i graviditeten så det vet jag att jag inte lider av :)

• smelata
    Jen08 skrev 2011-01-16 04:38:55 följande:
    Jag springer oxå å pinnar i tid och otid, så kommer bara en skvätt, nu har jag en jättejobbig rethosta också som vägrar ge med sig ( har fått hostmedicin å näs spray nu så hoppas det hjälper) så nu måste jag verkligen se till att blåsan är tom för hostan har förvandlat mig till värsta inkontinens monstret :/ vilket inte e så trevligt, lagom skoj att få små skvättar i brallerna, har vart på Apoteket och köpt såna tros skydd som motverkar lukt, jag längtar verligen tills detta ger med sig, är i v33 nu. Vad det gäller UVI så kollar dom ju det vid varje besök, i allafall nu senare i graviditeten så det vet jag att jag inte lider av :)
    usch va jobbigt.. Hoppas hostan släpper. inte kul att få småskvättar..

men det påminner mig om när vi skulle flytta och vi hade kört iväg alla kläder och lite lådor till huset dagen innan. så där stod ja och nös när jag var extremt kissnödig (och gravid). Byxorna ja hade på mig var de enda ja hade eftersom allt annat var i huset som vi skulle till dagen efter. Så ja fick ringa min syster och be henne komma över med ett par till mig. Pinsamt att behöva berätta det. Men vi skrattade åt det iaf. Ja hade inte tyckt d va kul om d skulle hända varje gång.

Ja jag tror de kollade om ja hade UVI sist och det visade inget men idag har det även gjort väldigt ont och svidit när ja kissat så nu är ja väldigt övertygad om att jag har UVI. själklart missade ja telefontiden hos doktorn.. så det blir upp tidigt o ringa imorgon. :D
Svar på tråden kissnödig hela tiden