• Mia386

Vad göra med kassler?

Jag har en STOR kassler som håller på att tina nu, och undrar lite vad jag ska göra med den, har funderat både på någon form av gratäng eller gryta... 
    Det jag har hemma är: Grädde, turkiskt yoghurt, ananas, champinjoner på burk, lök, vitlök, ris,spagetti och potatis.. Jag är nog mest inne på att ha ris till..

Någon som har bra idéer eller recept?  

• Svar på tråden Vad göra med kassler?
  • First time

Jag brukar köra på champinjoner, paprika, tomater eller tomatpure, sweet chili sås, grädde och ost på toppen. Sen ris till Det brukar bli ganska gott

• Turbomorsan

Om du har ost hemma kan du skära kasslern i skivor å sen lägger du en skiva ananas och ostskiva på å så in i ugnen

• Mia386
    Turbomorsan skrev 2011-01-14 15:29:57 följande:
    Om du har ost hemma kan du skära kasslern i skivor å sen lägger du en skiva ananas och ostskiva på å så in i ugnen
    ja ost har jag hemma.. Men det borde ju bli väldigt torrt? 
  • Bembu

Vi brukar göra en typ av gratäng:
    Skiva kasslern.
    Lägg varannan kassler och varannan anans (funkar med krossat och skivad anans.
    Häll över grädde och turkisk youghrt.
    Vi brukar ha riven ost över men de fungerar utan med.
    Sen serverar vi de med ris och sallad.

Annars finns de en pasta sås som är jätte god, fungerar med ris också.
    Man tärnar kassler.
    Fräser på den.
    Har i ostsås (finns färdig kelda man kan köpa eller om man gör egen bechamel)
    låter de puttra några minuter på svag värme.
    Blandar i ca 200 gram ärtor.
    Sen är det bara att blanda ihop med pasta/ris.
    Jätte gott att ha i små skivor med knaperstekt bacon också Glad

• Bembu
    Mia386 skrev 2011-01-14 15:32:16 följande:
    Ne blir inte torrt. Ananasen har ju mycket vätska i sig.
  • fucktard
    Mia386 skrev 2011-01-14 15:32:16 följande:
    Jag gör samma sak, fast häller på grädde också. Grymt gott!
  • Mia386
    fucktard skrev 2011-01-14 15:40:31 följande:
    Jag gör samma sak, fast häller på grädde också. Grymt gott!
    tror jag ska testa mig på detta, så får jag se hur det blir :) 

Behövs det någon krydda tycker ni? curry eller liknande? Eller det är gott utan kryddor? Tänkte om man kanske har i lite sweet chili sås i grädden.  
  • VildVittra

Kasslergratäng med ananas och beasås.....80tals klassiker men MUMS!!!

bryn skivor med kassler, lägg i mitten av en gratängform...gott fluffigt mos runt omkring
    lägg skivor med ananas uppepå kasslern och sen beasås som en spegel ovanpå men innanför moset.

20 min i ugnen 200 grader...på med riven ost...5 min till

sen är det bara att käka...fräsch grön sallad är en höjdare till

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, RÄKAN BF 15 aug 2011
  • fucktard
    Mia386 skrev 2011-01-14 15:44:15 följande:
    tror jag ska testa mig på detta, så får jag se hur det blir :) 

Behövs det någon krydda tycker ni? curry eller liknande? Eller det är gott utan kryddor? Tänkte om man kanske har i lite sweet chili sås i grädden.  
    Jag brukar ha salt, svart- vit- och cayennepeppar bara när jag gör. Chilisås tycker jag gör det till en helt annan rätt, men det kan säkert vara gott
  • luckynumber

ÅÅÅh jag hade gjort potatisgratäng med vitlök och kassler, allra helst hade jag haft broccoli i också men det går galant utan!

• Mia386
    luckynumber skrev 2011-01-14 15:48:21 följande:
    ÅÅÅh jag hade gjort potatisgratäng med vitlök och kassler, allra helst hade jag haft broccoli i också men det går galant utan!
    Fast jag gör nästan alltid en sådan, har tröttnat lite på det ^^ men visst, det är gott det med :) 
  • erta

Kanske inte passar din lista på ingredienser, men något som är riktigt gott är kassler med äpple. Skala och skiva (1-3) äpplen och (1-2) gula lökar tunt, fräs mjukt i stekpanna med salt (gärna örtsalt) och vitpeppar. Häll på creme fraiche, ca 2,5-5 dl, beroende på hur mkt sås du vill ha. Låt koka några min. Skiva kasslern och lägg i ugnsform. Häll på äpple- och löksåsen och toppa med riven ost. Låt gå i ugnen i ca tio-femton min på 225 grader. Passar med potatis eller ris. Supergott!

• Mia386
    erta skrev 2011-01-14 17:19:40 följande:
    Kanske inte passar din lista på ingredienser, men något som är riktigt gott är kassler med äpple. Skala och skiva (1-3) äpplen och (1-2) gula lökar tunt, fräs mjukt i stekpanna med salt (gärna örtsalt) och vitpeppar. Häll på creme fraiche, ca 2,5-5 dl, beroende på hur mkt sås du vill ha. Låt koka några min. Skiva kasslern och lägg i ugnsform. Häll på äpple- och löksåsen och toppa med riven ost. Låt gå i ugnen i ca tio-femton min på 225 grader. Passar med potatis eller ris. Supergott!
    Kan ju vara bra att ha till en annan gång :)
Svar på tråden Vad göra med kassler?