• Anonym (Fundersam)

ADHD-Försäkring

Jag är 23 och har fått min diagnos ADHD/ADD för ett par månader sen.

Jag har alltid varit försäkrad i Folksam genom min pappa, sen jag föddes. Den försäkringen gäller tills jag är 25, och i den ska tydligen täcka (eller vad man ska säga, svårt att hitta rätt uttryck) ADHD och liknande diagnoser om man har varit försäkrad sen innan sex års ålder, och symptomen inte visar sig första året man har försäkringen.

Man kan säga att mina symptom började visa sig i övre tonåren då jag hade svårt för skolan lite mer tydligt och var deprimerad, men sökte inte hjälp förrän jag var över 20.

I alla fall, om försäkringsbolaget ger mig rätt, vad händer då?

Jag vet inte ens riktigt vad jag söker när jag gjorde en sjukdoms/skadeanmälan, men jag hoppas ju på pengar, i alla fall så att det täcker medicin och annan hjälp som jag får.

Sen är det ju en ganska lång och krånglig historia om jag ska berätta alla detaljer om min diagnos och hur den har påverkat mig under mitt liv, och det blev ju väldigt kort i anmälan som jag gjorde på hemsidan...

jag funderar på om jag ska skriva ner allting som ett brev och skicka till försäkringsbolaget? de kommer skicka papper till mig fullmakt etc för att få ut mina journaler, så de kanske säger vad de vill ha...

Ah, jag vet inte ens vad jag vill säga med det här, jag behöver mest ventilera av mig.

Det man kan säga mest om min diagnos är att den har påverkat mig främst i mina studier (då jag har en kvarts miljon i skuld till CSN men inga poäng att visa för det) och att jag var djupt deprimerad under en lång period, med självskadebeteende etc.

Andra som har varit med om samma sak får gärna skriva. 

• Svar på tråden ADHD-Försäkring
  • GrodanHopp

Jag har ansökt för bipoläritet. Man fyller bara i formuläret o skickar in. Sen ber dom om en fullmakt som du skickar in så sköter dom resten!:)

• Anonym (Samma situation)

Hej,

Vad intressant jag är i exakt samma situation som er. Tänkte skicka in en ansökan, fast inte gjort det ännu.

Hur gick det med er ansökan? Var det några större hinder som ni stötte på?

Tack på förhand! 

• Anonym (Förälder)

Hej!

Tänkte berätta att jag är mamma till en tonårstjej, som fyller 17 år snart.

Hon fick hennes diagnos ADD fastställd av läkare på BUP för 1 år sedan.

Jag har henne försäkrad hos Folksam och hade tecknat en speciell Diagnosförsäkring.

Utifrån den Diagnosförsäkringen så skickade jag in en anmälan på hennes diagnos till Folksam. Fyllde i deras "Diagnos" blankett och styrkte den med ett särskilt intyg som dotterns läkare hade skrivit under.

Jag fick sedan efter ca 3 månader ett brev från Folksam att de betalade ut 178.000:- som nu är insatta på ett särskilt konto hos överförmyndaren och pengarna får hon röra den dagen då hon fyller 18 år.

Så, har ni en Diagnosförsäkring samt att läkaren kan skriva ett särskilt intyg på diagnosen så har jag svårt att se varför ni inte skulle få samma ersättning som min dotter fått.

Lycka till!                   

Svar på tråden ADHD-Försäkring