Vad ska ni ha för preventivmedel efter förlossningen?
P-piller är för mig inte ett alternativ, då jag redan gått igenom 4 olika sorter med samma resultat. Mår så dåligt av dem. Var konstant deppig, humörsvängningar till tusen och domningar i benen, hjärtklappning.
P-ring var jag lite inne på, men efter vänner till mig berättat att de totalt tappat sexlusten vill man ju inte det.
Hormon-spiral är ngt som jag nyss hört om. Men det verkar väldigt olika med biverkningar och så. Lite jobbigt att gp och småblöda. Men sålänge det inte påverkar humöret eller så. Sen verkar det lite läbbigt att ha ngt främmand ei sig likosm och dessutom kuna känna "trådarna" som jag hört.. usch.
Koppar-sprial - aldrig.
mini-piller - nä, inte när man ska behöva ta dem så exakt. Då är det lätt att jag glömmer..
P-stav. Det har jag först bara hört dåligt om. En kompis hade inte mens på nio månader typ sen blödde hon i två veckor. Trist och inte veta när eller om man får mens liksom.
Men sen har en annan kompis det nu och är nöjd. Men hur är biverkningarna där? Och vad kostar det?
Det står mellan, hormonsprial och p-stav. Tror det kostar lika mkt och att man kan ha dem inne lika länge dvs. fem år eller ngt. Men som, jag hade jättemkt mensvärk innan graviditeten. hur blir det med dessa?
Vad hade ni tänkt ha som är gravida och inte plannerar nästa barn supertätt?
Kondom får man ju ha i början. Man kan väl inte sätta in ngt med hormoner när man ammar (utom minipiller).. Men tänk om man skulle bli grvaid då innan liksom..