• Adelisa

Vad ska ni ha för preventivmedel efter förlossningen?

P-piller är för mig inte ett alternativ, då jag redan gått igenom 4 olika sorter med samma resultat. Mår så dåligt av dem. Var konstant deppig, humörsvängningar till tusen och domningar i benen, hjärtklappning.

P-ring var jag lite inne på, men efter vänner till mig berättat att de totalt tappat sexlusten vill man ju inte det.

Hormon-spiral är ngt som jag nyss hört om. Men det verkar väldigt olika med biverkningar och så. Lite jobbigt att gp och småblöda. Men sålänge det inte påverkar humöret eller så. Sen verkar det lite läbbigt att ha ngt främmand ei sig likosm och dessutom kuna känna "trådarna" som jag hört.. usch.

Koppar-sprial - aldrig.

mini-piller - nä, inte när man ska behöva ta dem så exakt. Då är det lätt att jag glömmer..

P-stav. Det har jag först bara hört dåligt om. En kompis hade inte mens på nio månader typ sen blödde hon i två veckor. Trist och inte veta när eller om man får mens liksom.
    Men sen har en annan kompis det nu och är nöjd. Men hur är biverkningarna där? Och vad kostar det?

Det står mellan, hormonsprial och p-stav. Tror det kostar lika mkt och att man kan ha dem inne lika länge dvs. fem år eller ngt. Men som, jag hade jättemkt mensvärk innan graviditeten. hur blir det med dessa?

Vad hade ni tänkt ha som är gravida och inte plannerar nästa barn supertätt?

Kondom får man ju ha i början. Man kan väl inte sätta in ngt med hormoner när man ammar (utom minipiller).. Men tänk om man skulle bli grvaid då innan liksom..

• Svar på tråden Vad ska ni ha för preventivmedel efter förlossningen?
  • polaris

Kommer att återgå till Cerazette (minipiller) efter förlossningen. Som du säger så får man börja med dem redan under amningen. Är van att ta tabletten punktligt så det är inga problem (ställer kl på 06:00 även på helgen och har då tabletten på sängbordet). Hoppas du hittar något du är nöjd med.

• guldplutt

Har faktiskt funderat på detsamma. Eftersom vi hade ganska svårt att bli gravida känns det tokigt att börja med p-piller igen, samtidigt som vi ju inte vill få fler barn alldeles bums. Precis i början imbillar jag mig att man kanske inte är så jätteaktiv i vilket fall, så då kanske man kan köra med kondom ett tag och så får rådgöra med läkare o se sen, helt enkelt...

• wellah

kondom är självklart val för oss, har testat piller och stav med hemska biverkningar!

• LillaMalin

Jag åt mini-piller innan och kommer börja med dom igen efter förslossningen.
    Jag tog dom inte exakt samma tid varje dag, men på kvällen iaf.
    Funka för mig, men inte för vissa andra.

Har testat P-spruta innan, men den funka inte för mig. Blödde hela tiden.
    Får inte äta p-piller pga propprisken då jag har problem med ena benet sedan tidigare.

Är oxå lite skeptisk mot spiralen. Men kanske är bra? Är ju så olika hur man reagerar på olika saker. Det är lite synd...

Hoppas du hittar nåt som passar dig!

• Thelonius

Jag hade kopparspiral innan och tyckte att den fungerade jätte bra. Gjorde nedrans ont att sätta in bara. Efter att ha fött barn kommer jag säkert att ha en annan åsikt om smärta

• Netta74

Antingen återgår jag till hormonspiral (Levonova) som jag hade innan jag blev gravid eller så har jag börjat fundera på sterilisering. Jag väntar mitt tredje barn och vet med säkerhet att något mer barn ska jag inte ha, men det är ändå ett så stort beslut att ta så... det är inget man gör på en kaffepaus.

Hormonspiralen tyckte jag jättebra om hade den i 1½ år innan jag tog ut den och jag hade mycket lätta blödningar i totalt 4 dagar på detta 1½ år.

• myskatt

IMPLANONSTAV!

Va så skönt att slippa mensen i 2½ år och inte tog det lång tid att få tillbaka ägglossning och mens när den väl var ute. Tog ut den 24/11-2004 och har BF 23/11-2005 .

• Adelisa

myskatt

vad är det?

berätta.. biverkningar? ngn mens? blödningar överhuvudtaget?

• Kajsa79

p-stav troligen. har tänkt på det länge och det passar ju bra efter graviditeten eftersom jag inte vill bli med barn igen på ett tag.

• Gravid över 40

Koppar spiral, det har jag haft sen jag fick första barnet för 15 år sedan.
    Tåler inte p-piller och inte heller hormonspiral.
    Den ända nackdelen är att man får lite mer mensblödningar,,,men men...
    Kanske ska fundera lite på att testa Cerazette (minipiller)...

Svar på tråden Vad ska ni ha för preventivmedel efter förlossningen?