• nina1977

Bokat resa till Gran Canaria, Puerto de Mogan

Nu har jag bokat en resa med min sambo och våra 3 barn. 1, 3 och 5 år. Jag kommer då vara i v 23. Vi ska bo i en liten by som heter Puerto de Mogan. Verkar väldig "gulig" och mysig. Hotellet som vi bokade heter Cordial Mogan valle, Jag bokade med halvpension, då det är enklast när man reser med barn. apollo hade 4000 i rabatt så resan kostade 22000 för 1v, väl dyrt i min smak. Men när jag jämför med vad andra bolag tar för likvärdiga hotell så verkar det vara ganska "billigt" jämförelsevis, och då har jag tex inte räknat med mat och tillägg för balkong på dessa. (fritidsresor tar tex 25000 i grundavgift för samma resa) Vad tycker ni, är det ett normalt pris? Vi har inte åkt på vintern innan, så jag jämför med vår och höstpriser, då det oftast är billigare.
    Jag är inte helt 100 på att vi kommer iväg på resan, har inte kollat upp allt runtomkring som ska fixas. Men vi har 10 dagar på oss att planera det, innan resan förfaller.
    Någon mer som varit eller ska dit??

Hälsn Nina

• Svar på tråden Bokat resa till Gran Canaria, Puerto de Mogan
  • Frankie86

Åh va skönt! Jag fick precis veta att jag och min sambo ska få följa med mina svärföräldrar dit med vår dotter som kommer vara 10 månader. Vi kommer bo på cordial mogan, bodde där för 1,5 år sedan. Jätte fint hotell och lugn o mysig by. Priset låter rimligt tycker jag. När var det ni skulle åka? Vi åker 21 mars från Arlanda.

• nina1977
    Frankie86 skrev 2011-01-14 17:26:34 följande:
    Åh va skönt! Jag fick precis veta att jag och min sambo ska få följa med mina svärföräldrar dit med vår dotter som kommer vara 10 månader. Vi kommer bo på cordial mogan, bodde där för 1,5 år sedan. Jätte fint hotell och lugn o mysig by. Priset låter rimligt tycker jag. När var det ni skulle åka? Vi åker 21 mars från Arlanda.
    Vi åker den 16 mars och hem den 23 Då ses vi där då ...Jo jag tror det är ett bra pris, med tanke på att frukost och middag ingår i priset. Dessutom har jag kikat på resor till Mogan i flera år. Barnen äter gratis, och med tanke på att de äter så pass lite så brukar det vara trist att köpa på restaurang och så får man slänga eller tvinga i sig själv maten när dom lämnar. Det är bara att kika efter en gravid kvinna med tre galna barn
  • Frankie86

Vilket sammanträffande då :) tror det är playa vi ska till, det som ligger närmast havet. Oh tre barn och gravid, det gäller att ligga i. Men jag vill väldigt gärna ha en till snart :) har nu flugit med barnen tidigare? Måste kolla upp ev. Vaccinationer. Har du nå koll på det? Vi har bara frukost inkluderat, tar med mig matburkar till dottern :)

• nina1977

aha... playa där önskar jag att vi oxå kunde bo, men det blev för dyrt för oss. Men Valle verkar bra de med. Inte lika lyxigt kanske. Jag var till Turkiet i september med alla tre, de två äldsta har varit iväg 3 ggr förut. Det har inte varit problem att flyga, minsta var 9 månader sist. Du kan nog köpa vanlig barnmat där. Finns det mesta. Likaså blöjor. Vaccinationer tror jag inte du behöver för att åka dit, men man kan ju ta för säkerhets skull så klart.
    JAg ville ha middagen på hotellet, det blir så stökigt att gå ut och äta med tre barn som inte kan sitta still. Hur var byn annars då?? JAg har fastnat för att den inte verkar lika turistig som resten av öns hotellghetton.

Jag ska ta med välling o gröt till minstingen, annars äter han ju vanlig mat nu, så han får samma som vi andra. Han är då 15 månader. Alla mina barn är rätt vilda av sig, så det blir en utmaning, om än en rolig sådan. Jag måste komma ihåg att skaffa ett intyg på hur många v gravid jag är, annars kanske jag blir stoppad på flygplatsen. Magen verkar bli stooor fort denna gång.

• Frankie86

Det är nog fint på båda ställena :) ja det kan nog vara väldigt bekvämt med att äta på hotellet. Vi ska åka till Rhodos i slutet av maj och då har vi valt all inclusive. Sen fick vi den här resan igår av mina svärföräldrar. Hade inte alls räknat med det, så nu ska jag jobba lite extra för att få ihop fickpengar. Aha så du tror inte att jag behöver släpa en massa burkar från Sverige? Dom borde väl ha Nestle där nere va? Välling tar jag med o några matburkar iaf :) byn är mysig för övrigt, liten strand o en massa restauranger längs strandpromenaden, allt stänger kl 23. Så det är lugnt o skönt. Marknad på fredagar vid kajen. Brukar vara mycket folk, mycket afrikaner som står och säljer. En del bra grejer andra inte. Hoppas ni får en toppen resa, när ska 4an komma? :) måste börja kolla på en resevagn också. Tips? Har du även tips på solskyddskläder till lillan på 10 månader? :)

• nina1977
    Frankie86 skrev 2011-01-15 06:43:17 följande:
    Det är nog fint på båda ställena :) ja det kan nog vara väldigt bekvämt med att äta på hotellet. Vi ska åka till Rhodos i slutet av maj och då har vi valt all inclusive. Sen fick vi den här resan igår av mina svärföräldrar. Hade inte alls räknat med det, så nu ska jag jobba lite extra för att få ihop fickpengar. Aha så du tror inte att jag behöver släpa en massa burkar från Sverige? Dom borde väl ha Nestle där nere va? Välling tar jag med o några matburkar iaf :) byn är mysig för övrigt, liten strand o en massa restauranger längs strandpromenaden, allt stänger kl 23. Så det är lugnt o skönt. Marknad på fredagar vid kajen. Brukar vara mycket folk, mycket afrikaner som står och säljer. En del bra grejer andra inte. Hoppas ni får en toppen resa, när ska 4an komma? :) måste börja kolla på en resevagn också. Tips? Har du även tips på solskyddskläder till lillan på 10 månader? :)
    Apropå vagnar, vi har med våran Phil & Ted (syskonvagn) + en vanlig sulky (Emmaljunga softy) Även de stora barnen blir ju trötta och behöver åka ibland. Så slipper man gnäll.
    Det behöver ju inte vara en liten  vagn i och med att du checkar in den, så om du har en vanlig sulky, med liggläge, så kan du ta den. Annars funkar det ju med en paraplyvagn, jag har inte så mkt erfarenhet av dessa, mer än att de brukar vara svåra att köra på ojämnt underlag.
    På arlanda kan du använda små bagagevagnar med barnsits efter du checkat in. Sen när jag har rest från turkiet så har man iaf  fått ha vagnen ända till gaten. Och det är bra för det är ofta knepiga flygtider därifrån. Nu har vi jättebra flygtider.
    Jag tror att det finns det mesta på Gran canaria  i och med att det åker så mycket turister dit. Finns ju tom IKEA Hipp o Nestle finns alldeles säkert. De fanns i turkiet oxå + deras inhemska märken. Sen åt min son av den vanliga maten sist vi åkte oxå + frukt, bröd, yogurt osv som vi köpte hem.
    Barn nr 4 är ska komma i mitten av juli, Spännande. Jag hoppas det blir en tjej, har en tjej på 5 nu och pojkarna är 3½ och 1 år.
  • nina1977

Vet du hur det är med nivåskildnader osv i Mogan?? Tänkte om det är svårt att ta sig fram med barnvagn, Min Svärmor som alltid målar allt svart sa att på den sidan kanarieöarna går det inte att köra barnvagn, helt omöjligt. Fast jag tar det hon säger med en nypa salt Verkar ju vara många som reser dit med barn.

• Jambosana

Jag har varit där massor med gånger. Vi brukar hyra lägenhet vid strandpromenaden. Det är inte svårt att ta sig fram. skulle verkligen rekommendera er att gå ut och äta åtmisntone en gång; Cofradia de pescadores är kanon, ligger på piren. Orillas del mar är den äldsta restaurangen och har kanongod mat och jättetrevlig personal, likaså Mogan del mar, som ligger längst in på strandpromenaden, mot berget. Sen kan man traska genom byn upp till utkikstornet och få en fantastisk vy.

Mat går att köpa på Spar eller HiperDino.

P d M är helt suveränt, jag älskar stället!"

• nina1977

Vi kommer säkert gå ut och äta nån kväll, om inte annat så blir det ju på lunchen. Sen kan man ju kolla med hotellet om det finns möjlighet att äta lunchen där istället för på kvällen.
    Tack för tipsen!!

• Frankie86

Ja svärföräldrarna åker ner en vecka innan oss, så jag ska be dom kolla i affären vad det finns för barnmat, så jag slipper släpa så mycket :) nej det är inte direkt nå nivåskillnader. Puerto de mogan byggdes upp under 80-talet så allt är rätt nytt. Spanska barn åker i barnvagn där också :) vi ska se om vi kan boka om resan till den 19de mars i stället, 21 hade såååååå dåliga flygtider. Åh jag vill börja packa o fixa redan nu. Måste fixa pass till dottern också :) och köpa lite sommarkläder. Hade du nå tips på solkläder/badkläder till dottern? Lite får dom väl vistas i solen? :)

• nina1977
    Frankie86 skrev 2011-01-15 18:10:29 följande:
    Ja svärföräldrarna åker ner en vecka innan oss, så jag ska be dom kolla i affären vad det finns för barnmat, så jag slipper släpa så mycket :) nej det är inte direkt nå nivåskillnader. Puerto de mogan byggdes upp under 80-talet så allt är rätt nytt. Spanska barn åker i barnvagn där också :) vi ska se om vi kan boka om resan till den 19de mars i stället, 21 hade såååååå dåliga flygtider. Åh jag vill börja packa o fixa redan nu. Måste fixa pass till dottern också :) och köpa lite sommarkläder. Hade du nå tips på solkläder/badkläder till dottern? Lite får dom väl vistas i solen? :)
    Hej!! Vad bra att de kan kolla upp utbudet åt er.
    Det låter bra med att det inte är nivåskildnader, toppen. Hoppas ni kan boka om resan, det är drygt med tokiga tider. Särskillt när man som vi har en bra bit till flygplatsen oxå.
    Vi flyger ut 9.30 och hem 15.25, så det var perfekt.
    Trökigt att det tar sån tid att komma fram bara
    Angående sol/badkläder. Så är det bra att ha med badblöjor eller täta badbyxor, så det inte blir olycka i poolen Sen kan man ju köpa solskyddskläder. Vi har haft såna med men de har använts sparsamt. De blir ju sandiga o blöta och man har ju inte flera par. Bästa är nog att smörja och ha barnet under parasoll så mkt som möjligt. Klart att de tål lite sol, mina ungar har aldrig brännt sig under våra utlandsvistelser. Man får ha lite sunt förnuft bara. Badar barnet länge i tex poolen så är det ju bra om kläderna är på. Jag vet inte hur varmt det kommer bli heller, men jag hoppas på över 20 grader och absolut inget regn Nu verkar temp ligga runt 17-20 grader och ganska ostadigt väder, men det hinner väl ändra sig. Hoppas jag.
  • Frankie86

Hej.

Ja jag har varit där två ggr tidigare. En gång i mars och den andra i oktober. Båda ggr hade vi jätte fint väder :) över 25 båda gångerna. Ja men då ska vi ta med badblöjor samt badbyxor. Hade badbyxor när vi gick på babysim. :) då sparar man ju in på blöjor. Dom brukar ju inte bajsa i vattnet. :)

Flyger ni från Göteborg då eller? Vi flyger från Arlanda och på lördagen går flyget 7:30 och hem 13:45. Så det känns som bättre tider :) åhhh jag längtar :)

Nu ska vi kolla efter en vagn också :) bra tips där att man kan använda bagagevagnar på Arlanda. :)

• nina1977
    Frankie86 skrev 2011-01-15 21:26:09 följande:
    Hej.

Ja jag har varit där två ggr tidigare. En gång i mars och den andra i oktober. Båda ggr hade vi jätte fint väder :) över 25 båda gångerna. Ja men då ska vi ta med badblöjor samt badbyxor. Hade badbyxor när vi gick på babysim. :) då sparar man ju in på blöjor. Dom brukar ju inte bajsa i vattnet. :)

Flyger ni från Göteborg då eller? Vi flyger från Arlanda och på lördagen går flyget 7:30 och hem 13:45. Så det känns som bättre tider :) åhhh jag längtar :)

Nu ska vi kolla efter en vagn också :) bra tips där att man kan använda bagagevagnar på Arlanda. :)
    Nä vi flyger oxå från arlanda, men vi bor i hälsingland, så det är typ 30 mil att köra.
    Ja det ska bli skönt att åka. Min sambo är lite skeptisk när det gäller kanarieöarna. Med tanke på alla hotell och att det är så bergigt o inge träd. Men jag tror han ska trivas. Jag har oxå alltid varit skeptisk mot kanarie, men jag vill ge det en chans ju
  • Frankie86

Jaha så ni flyger också från arlanda. När var det, 16de? Åhhhh va jag längtar till resan. jag är egentligen inte såååå jätte förtjust i kanarieöarna men min sambo och hans familj är. Det finns ju inte så mycket att titta på eller göra. Men om man reser med barn så är det ett bra ställe. Så nu är jag ju i en annan situation :)

Men ska ni bo på hotell på Arlanda då natten innan så ni inte behöver köra så långt o tidigt?

Vi bor i Vallentuna, så det tar väl ca 25min o köra dit ;)

Måste höra med min BVCsköterska vad jag ska tänka på innan resan, för vi hade ju planerat in hennes vaccinationer innan Grekland som sker i maj. Då kanske det inte är lika bråttom längre.

• nina1977
    Frankie86 skrev 2011-01-17 09:32:48 följande:
    Jaha så ni flyger också från arlanda. När var det, 16de? Åhhhh va jag längtar till resan. jag är egentligen inte såååå jätte förtjust i kanarieöarna men min sambo och hans familj är. Det finns ju inte så mycket att titta på eller göra. Men om man reser med barn så är det ett bra ställe. Så nu är jag ju i en annan situation :)

Men ska ni bo på hotell på Arlanda då natten innan så ni inte behöver köra så långt o tidigt?

Vi bor i Vallentuna, så det tar väl ca 25min o köra dit ;)

Måste höra med min BVCsköterska vad jag ska tänka på innan resan, för vi hade ju planerat in hennes vaccinationer innan Grekland som sker i maj. Då kanske det inte är lika bråttom längre.
    Nä vi åker tidigt på morgonen (Tror jag iaf), planet går ju vid 9.30 så då räcker det om vi är på Arlanda vid  7.30 och då måste vi åka härifrån kl 4 på morgonen, men som sagt vi kanske bor på Rest & fly oxå. Annars är det bra att åka så tidigt, för då sover barnen hela vägen Får se hur vi ska göra. Jag har sett att det finns ett vattenland i maspalomas, så det blir väl kanske en tur dit med barnen. Sen vill vi gärna hyra bil och åka runt.
    Det fanns ju inte så mkt annat att välja på om man inte vill åka så långt (vi kan bara vara borta i en v) Jag får ju iof flyga fram till v 32 men det känns bättre att komma iväg i god tid innan man är så påverkad av graviditeten, jag brukar bli rätt sliten på slutet. Annars hade vi nog hellre åkt till grekland.
  • nina1977

Vi bestämde oss för att avboka resan innan vi betalat nåt, det blev helt enkelt för dyrt. Men vi planerar att åka någonstans ändå. Jag får ju flyga i hela april och halva maj. Så vi avaktar och väntar på nån billig sista minuten, Känns lite tråkigt, och barnen blev ledsna. Men jag har förklarat så gott det går för dom och lovat att vi ska göra allt för att hitta ett billigare alternativ.
    Hoppas ni får en bra semester iaf.

Hälsn Nina

• Frankie86

Hej. Va tråkigt o höra. Hoppas ni hittar något annat alternativ som passar er bättre :) lycka till med graviditeten och kommande semesterresa.

Hälsning. Maria

Svar på tråden Bokat resa till Gran Canaria, Puerto de Mogan