Måste barnen använda hjälm i pulkabacken på ert barns förskola?
Gick förbi en förskola i dag och såg barn åka madrass, utan hjälmar!
När jag jobbade på skola var det nödvändigt med hjälm om man skulle åka pulka/madrass osv.
Gick förbi en förskola i dag och såg barn åka madrass, utan hjälmar!
När jag jobbade på skola var det nödvändigt med hjälm om man skulle åka pulka/madrass osv.
Ja, och där de åker är det bra eftersom de åker ut på en asfalterad gård. Hårt för huvudet om de ramlar! Jag tycker inte att de behöver ha hjälm hemma eftersom det är en backe med snö runtom, ibland tror jag de kan göra sig mer illa på varandras hårda hjälmar än av att ramla i snön!
Japp, det har dom.
Men jag har aldrig hjälm på mina barn själv.
nu är min äldsta så pass liten att de inte åker pulka!
men jag såg att storbarnsavdelningen (3-5), när de var ute och lekte på gården så hade samtliga hjälmar på sig!
hela gården bestod av isgata, som förvisso var hyffsat sandad..MEN jag tyckte det var kanonbra!!!
Ja. Känns självklart tycker jag.
Absolut måste barnen ha hjälm när de åker i backe på både sonens förskola och på min arbetsplats! Finns ingen av förskollärarna på något av ställena som skulle vilja ha en onödig olycka på sitt samvete.
Hade dom inte haft regeln på sonens fsk skulle jag krävt att han skulle ha det ändå. Det krävs bara en isklump för att göra sig riktigt illa! Känns faktiskt lite oansvarigt att inte skydda barnen så gott man kan... Dom får ju faktiskt upp lite fart även om backen inte är så stor, och jag tycker nog att det är lika oansvarigt som att köra barnen obältade i bilen även om det bara var för att köra från parkeringen till dörren för att packa in i bilen...
På dagis behövde dom inga hjälmar. Där var en liten kulle som knappt är värd namnet :)
Men nu i fsk-klass så är det hjälmtvång i backen. Dom är aningens vildare och större och tyngre och ska exprementera hur dom kan sitta/stå/ligga i pulkorna/på åkbrädor och madrasser. Och det är brant backe där man kan komma långt... ända till staketet/väggen. Isigt o eländigt.
Har man ingen hjälm så blir det ingen åkning! Och samma sak gäller naturligtvis på isen..
Och nu när dom ska på friluftsdag så är det hjälm med till stora backarna.. annars får dom sitta på en stubbe o titta på.
I den lilla dikesslänt där barnen på vårt dagis åker så har de skippat hjälmtvånget. Och det tycker jag är bra, någon måtta får det vara. Större risk att de skadar sig när de springer eller klättrar skulle jag vilja säga.
När skolan/fritids åker i stora backen är det dock hjälmtvång men där är ju också hastigheterna helt andra, barnen kör på varandra och antalet vuxna ögon som ser och hindrar knas är betydligt färre per barn räknat.
Nej, de behöver inte ha hjälm på sig. De får dock inte åka pulka utan bara stjärtlapp
Men på andra dagis i stan får de åka pulka, men behöver inte ha hjälm där heller.
Nej inte längre. Dom hade det för något år sedan men inte numera. Barnen använder ju inte hjälm här hemma när dom åker pulka heller.