• Upptagen

Magsjuka, välling

Sonen har åkt på magsjuka... har kräkts tre gånger idag och är dålig i magen men leker och är ganska glad sina vakna stunder. Han vill äta men kräks upp det han äter, och är van att äta välling till kvällen men det går ju inte av förklarliga skäl...

Vad ska man göra? :o Han är ju jätteledsen och hungrig, men kan inte äta något... finns det något som är mildare för magen än vällingen är som man kan ge? Lite banan är det enda som har gått ner på hela dagen som han har lyckats behålla, varvat med morotsdricka.

• Svar på tråden Magsjuka, välling
  • luckyme83

har du testat majsvälling...det får min son alltid när han är magsjuk..

• Upptagen

Brukar han behålla det?

Har bara fullkornsvälling hemma.... bor på landet så det är en bit till närmaste öppna affär

• luckyme83
    Upptagen skrev 2011-01-14 19:22:03 följande:
    Brukar han behålla det?

Har bara fullkornsvälling hemma.... bor på landet så det är en bit till närmaste öppna affär

ja majsvälling brukar han få behålla faktiskt...

• Snooz

Om du har Maizena majsstärkelse så kan du göra egen majsvälling - det står på paketet hur du ska göra. Ge honom små portioner och tätare mål så kanske han får behålla det. Blåbärssoppa är ju oxå bra.

• Mälaröbo

Mina barn har aldrig velat ha nån annan välling än fullkorn så öven om det inte är så snällt mot magen så har de fått det i små portioner.
    Har de magsjuka stannar INGET kvar i stora mängder så ge honom det han vill i små doser så kanske något får stanna.

• Upptagen
    Snooz skrev 2011-01-14 20:07:38 följande:
    Om du har Maizena majsstärkelse så kan du göra egen majsvälling - det står på paketet hur du ska göra. Ge honom små portioner och tätare mål så kanske han får behålla det. Blåbärssoppa är ju oxå bra.
    Åh, det har jag hemma! Ska spana ifall det blir kris inatt, nu har han lyckats somna utan välling... får se hur länge han sover...
  • Javah
    Upptagen skrev 2011-01-14 21:19:25 följande:
    Åh, det har jag hemma! Ska spana ifall det blir kris inatt, nu har han lyckats somna utan välling... får se hur länge han sover...
    Ge honom hellre saft än fullkornsvälling, även om det är små mängder så tar det bara längre tid för magen att återställa sig om den får fullkorn. Mina barn har gillat "hemmagjord majsvälling" bättre än den köpta. Lycka till :)
  • Smulan87

50 ml välling varje halvtimme. Inte mer, dricker dom försnabbt så ge 10 ml var 5e minut. Mitt tips är att skeda in välling sakta men säkert

• Sirendes

Det brukar ju sägas att man ska undvika mjölkprodukter vid magsjuka, både för vuxna och barn.. Finns mjölkfri välling. Bara en tanke, har inte testat själv eller funderat över det så mycket på senare tid. Hoppas han kryar på sig snabbt! Har man inget annat hemma så tar man vad man har, jag ammade så jag ammade och han kräktes och ammade och så kräktes han och så höll jag på sådär, varvade med vätskeersättning hela tiden vilket var det enda som han behöll när det var som värst!

Svar på tråden Magsjuka, välling