• Jiinii

Namnbyte efter vigsel

Hej!
    Jag har lite funderingar angående detta.
    Om man har anmält via hindersprövningen att man vill byta sitt efternamn efter vigseln hur funkar då detta??
    När heter man sitt nya namn så att säga??
    Hur blir det med legitimation och pass när måste man byta dom??

• Svar på tråden Namnbyte efter vigsel
  • Hjärtefröjd

Om man anmäler tillräckligt tidigt så tror jag att bytet sker på bröllopsdagen. När jag bytte namn innan vårt bröllop så gick det på någon vecka. Mannen bytte efteråt och även det tog någon vecka.

Man har dock ett halvår (tror jag) på sig att byta körkort och pass...

• Ledilnaan

Pass och leg har jag för mig att du kan byta så snart du får hem papper på att ni har gift er.

• Jiinii

men bytet kan väl inte bli så fort man gift sig eller?? jag tänker mig att det måste ändras i folkbokföringen och hur vet man då att det är klart?

• keno

Har för mig att du fyller i vilken dag det ska börja gälla på hindersprövningen?

Om du har körkort kommer det sen hem en ansökan om nytt körkort med automatik om jag minns rätt.

Vilka bra svar jag kom med.....not.

Var min man som bytte efternamn, men har för mig att det mesta löste sig enkelt.

• Näckrosen

Har du anmält i god tid att du ska byta namn i samband med bröllop heter du det nya namnet direkt.

JÄTTEVIKTIGT! Ska ni på bröllopsresa där du behöver pass är det viktigt att ha det nya passet med. Hur man gör för att få det i förväg med nya namnet har jag ingen aning om. Kolla med passpolisen. Även flygbiljetter måste vara utfärdade i nya namnet.

• Bottis

Jag fick hem papper från skattemyndigheten som bekräftade namnbytet. Namnbytet lämnades in vid vigseln. Körkortspapper kom automatiskt liksom internetbank men bankort och pass får man ju fixa själv och alla andra tusen kort man har

• Yinsan

Vi åkte på bröllopsresa dagen efter och jag fick boka allt i mitt gamla namn. Enligt passpolisen där jag var kunde man inte få ut nytt pass innan man gift sig.

• linjes
    keno skrev 2011-01-14 23:04:11 följande:
    Har för mig att du fyller i vilken dag det ska börja gälla på hindersprövningen?
    Näe jag skickade med namnanmälan nu för en vecka sen o det skriver man inte på hindersprövningen öht,det är en annan blankett..

Jag tänker börja använda mitt nya namn när pappret från skatteverket kommer om att det är ändrat
  • MrsMommy

Formellt gäller det från den dagen, men pappren dröjer ofta lite. Från det att du får papper från skattverket får du bära omkring på en liten papperslapp som intygar namnbytet tills du får ny legitimation, och jag rekommenderar att ha den i plånboken ett bra tag framöver. Det tar ett tag innan alla telefonabbonemang osv är ändrade. Jag var på väg att inte få ut min nya telefon på posten för att företaget ignorerade mitt ändrade namn och jag hade glömt lappen. Det blir en lite knölig period, men man vänjer sig. Jag gifte mig i mars förra året och har nog fortfarande inte fått ändrat riktigt allt...

Svar på tråden Namnbyte efter vigsel