Heltidsarbetande och 100% ensamstående - hur har ni det?
Jag är själv helt ensamstående och jobbar heltid med en timmes resväg (kommunalt). När jag kommer hem en vanlig dag är jag ofta helt slut och jag undrar om det är normalt.
Jag har ett rätt krävande arbete både intellektuellt och socialt. Det är roligt men intensivt och jag åker över halva stan under dagen. Jag skulle hellre arbeta deltid med tanke på sonen men det är ett nytt meriterande jobb så det var inte läge att ställa krav från början. Jag hoppas att det här jobbet ska leda till högre lön på sikt så att jag kan gå ner i tid. Dagarna blir långa för sonen nu men han verkar ta det bra och älskar att vara i skolan.
Jag tycker att veckorna går så fort och kvällarna blir korta. De går på rutin och jag är för trött för att hitta på något vettigt med sonen. När vi kommer hem är det dags för middag och kanske en tvätt, förbereda morgondagen, sonen i säng, jobba lite och sedan sova. Helgerna svischar förbi. Jag vill helst bara vara med sonen men det är mycket praktiskt som ska fixas då också.
Hemmet ser ut som ett bombnedslag just nu. Sonen är självklart alltid hel och ren men jag orkar inte med städningen alla gånger när jag kommer hem en vardag och på helgerna vill jag vila och göra något roligt. Jag har nästan aldrig barnvakt. Min familj är antingen upptagen eller orkar inte. Mina vänner är nästan alla småbarnsföräldrar och kanske inte så pigga på att vara barnvakt.
Jag har inget behov av att springa på krogen egentligen men ibland känner jag mig kvävd av att sitta inne varje kväll. Kärlekslivet har jag lagt ned helt. Jag har varken tid eller ork även om jag skulle vilja. Det fungerar helt enkelt inte.
Nu verkar jag säkert väldigt negativ men det är jag inte alls annars. Jag älskar mitt barn mer än allt, han är det bästa som har hänt utan jämförelse, men vissa dagar är tuffa. Ikväll fick jag nästan svårt att andas. Dagen har varit otroligt intensiv och min enda stund för mig själv är nu. Ibland är det tungt att ha ansvar för allt - ekonomi, skola, hem, aktiviteter etc etc. Allt hänger på mig och det känns hårt emellanåt även om jag är van.
Jag har problem med hälsan och sömnen och kanske är det därför jag är så trött och inte får mycket gjort utöver jobb och barnaktiviteter eller är det samma för er?
Det skulle vara intressant att veta hur ni har det.