• Smilla0608

min 2-åring stammar....

Min son på 2 år och 5 månader har börjat stamma jättemkt!!
    Han pratar väldigt bra annars, men nu det sista har han börjat stamma. Kan knappt säga mamma.
    Gör så ont i hjärtat när man hör detta...

Vad beror detta på?

• Svar på tråden min 2-åring stammar....
  • elinaK

Jag har hört att det är ganska vanligt att barn stammar i ganska tidig ålder men sen när dom blir lite äldre så gör dom inte det mer, har en lillebror som stammade mycket när han var runt 2-4 år men sen slutade han när han blev kanske 6-7 år. Så det är nog bara tillfälligt :)

• molly 81

Det är en normal utevklingsgrej för barn mellan 2.5-3 år. Min dotter stammar med på vissa ord. Mycket på "jag" och "vet du". Hon blir tre till våren.

Så egentligen, eller oftast, handlar det inte om just den stamning vi tänker på. Ta upp det med pedagogerna på förskolan, hur de tänker kring det. Ibland kan lite tid med specialpedagogen vara något att satsa på!

Lycka till!

• KMJ

Ganska vanligt i den åldern. Det viktiga är att ni runt om kring hanterar detta på rätt sätt. Ni ska aldrig lägga ord i mun utan bara lugnt ta er tid och vänta in er son så han får sagt det han vill visa att ni lyssnar utan att stressa annars kan det låsa sig mer för att han blir stressad och frustrerad. Viktigt att ni pratar med pedagoger på eventuell förskola att de tar sig tid och lyssnar in honom, hanterar det på samma sätt som ni gör och att de hjälper kompisar att också lyssan in honom.

Det kommer helt säkert försvinna efter ett tag, men endel behöver gå till talpedagog under en period. Denna kontakt tror jag sker genom förskolan.

• SaraHeleneBirgitta

Jättevanligt i den åldern. Min son gör det med. Tror det är lite så att de vill säga så mycket men hittar inte alltid orden då de vill säga rätt. Vet inte om det är så men skulle tror det iaf.

• Smilla0608

Tack för svaren.
    Min dotter stammade med när hon var exakt i den åldern, men inte så här mkt!!
    Igår när jag kom från jobbet, ville han knappt prata alls. Nickade bara. Han försöker, men de kommer inte fram ngt, så han vill inte ens försöka tillslut
    Ska prata med pedagogerna på fsk imorgon. Han som annars är så pratglad

• ato

min dotter stammade jättemycket under en period på ca 1-1,5 månader, och så en helg så blev hon lite tyst och sade itne så mycket men efter det så kom det en "språkexplosion" och hon lärde sig säga längre meningar och massa nya ord.
    Han kanske är inne i nåogn slags språklig utveckling...
    Lycka till

• SaraHeleneBirgitta

han kan ju ha kommit på ett knep. Istället för att prata ord som ingen förstår och att de inte kommer ut som han tänkt sig så kanske han lyssnar nu istället och lär  för att sedan lyckas med sitt tal. Min syster gjorde så.

• J3O

Mitt barn stammar oxå ibland.. Precis som om han fastnat i tanken och därför upprepar det förra ordet innan han kommer på vad han ska säga härnäst.

Vi gör ingen grej av det utan låter han få den tid han behöver för att  tänka till.. Korrigerar aldrig eller påpekar att han stammar och vi tror det är en fas.

Vi är som sagt inte ett dugg oroliga utan tycker det mest är gulligt i hans utveckling.

Han är 2 år och 7 månader.

• Mela78

Kommer stamningen främst i början av ord och när hon väldigt gärna vill berätta fort? Då är det helt normal utvecklingsfas hon går igenom. Men om hon stammar mitt i orden och de flesta ord även när hon inte har så bråttom att berätta något så skulle jag höra mig för hos min BVC vad de har för rutiner kring det hela.

Svar på tråden min 2-åring stammar....