• karin76

Snart 11-månader och kan inte krypa.

Dottern fattar helt enkelt inte detta med att krypa, hon är snart 11 månader. Det jobbiga är att hon är SÅ frustrerad över att inte kunna ta sig någonstans. Hon sitter och hoppar på rumpan, slänger sig hit och dit  och är uppenbart ledsen över att inte komma framåt, hänga efter storasyster etc.  Vet inte vad vi ska göra!

Kanske är det vi som varit dåliga med att lägga henne på magen eftersom hon verkligen har avskytt det. Däremot var hon tidig väldigt duktig på att sitta.

Fler med barn som är sena med krypandet? Tror ni hon kommer hoppa över det helt? Kan man hjälpa henne på något sätt tro?

• Svar på tråden Snart 11-månader och kan inte krypa.
  • Fyrbarnsmorsa

Fast långt ifrån alla barn kryper.Ta det lungt hon kommer snart att ta sig fram själv.

• Uddevalla75

Ta det lugnt, det kommer. Alla bran är olika. Min brorsson sade tex sitt första ord när den var 3 år. Vi alla trode att det var något seriöst fel på ungen men nu (12 år) är han bäst i klassen, och i sin åldersgrupp enastående på idrott. 

Var inte orolig man vänd dig till barngymnast, lek med barnet, gör lite gymnastik med den osv. Allt kommer så småningom :)) 

• Ekorrfamiljen

Min mellanson kröp först när han var 12,5 månad. Då hade han inte kunnat ta sig fram alls dessförinnan. Skillnaden var ju att han var nöjd med att sitta där han satt så han brydde sig inte. Sen lärde han sig inte att gå förrän strax efter sin 18-månadersdag.

Nu är det full speed på honom och han har tvärtom svårt att sitta still. Det kommer när det kommer om det inte är något fysiskt fel. Be om remiss till sjukgymnast via bvc om ni ändå är oroliga.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • lillälva

Många kryper ju faktiskt inte alls. En del hasar sig fram på rumpan, en del ålar, en del ställer sig upp och går direkt osv... jobbigt med frustrationen dock, men ur frustrationen kommer ofta framstegen!

• mimmi83

Min kompis dotter rörde sig inte heller vid 11 månader, men redan vid 13,5 månader så gick hon helt själv. Min dotter började åla vid 6 månaders ålder, nu är hon 16,5 månad och kan gå några steg men väljer alltid att krypa för det går fortare. Så jag tycker inte att du skall oroa dig. Alla barn är individuella och det är väl det som är så bra med barn {#emotions_dlg.flower}

• k girl

Sonen var precis likadan, han satt tidigt jämfört med många andra och var jättenöjd med det. Han kröp utan problem nyblivna elva månader gammal och tog sina ´första steg vid ett års ålder. Han kan gå, han har balansen och färdigheten, men vill helst hålla i något.

• Thez

Min dotter var precis likadan...... hon är nu 13 månader och kryper på sitt lilla vis och snabbt går det   Men det kom inte igång förrens hon var ca 12½ månad......
    Det  e vanligt.... vissa kryper jätte tidigt, vissa kryper inte alls och vissa kryper senare.

Min dotter vägrade oxå ligga på mage, det enda hon ville va att vara i famnen eller sitta i gåstol...... men när dom väl kommit på hur dom kommer framåt så går det udan

Mina barn betyder ALLT........
  • SretnaJa

Min son är 10 månader och kryper inte heller. Han vägrar men vill däremot ställa sig upp hela tiden. Han kan inte stå själv ännu och inte gå själv men både går och springer när vi håller hans händer. Väldigt duktigt fotarbete så att säga men vågar inte riktigt släppa taget ännu och balansen är inte helt hundra än. Så min teori är helt enkelt att min son inte tycker krypa är något för honom, han vill upp och gå så han jobbar på att lära sig det istället för att lägga tid på att krypa på golvet.

Jag kröp aldrig som barn dock började jag gå vid 8-9 månader. Mina 2 närmaste kusiner kröp heller aldrig. Det är nog väldigt vanligt numera att barn hoppar över det, som jag förstått det. T.o.m. så att läkarna inte ser det som en milstolpe längre, iaf de som jag talat med.

• karin76

Tack för alla svar. Jag får väl bara vänta och se, inser också att alla barn är väldigt olika och att det inte är något "fel" på min dotter. Hoppas bara att hon kommer på ett sätt att ta sig fram så hon slipper vara frustrerad över detta.

• SretnaJa

Nu kryper sonen helt plötsligt, strax över 11 månader gammal.

• Jkpg Deluxe

Vår son kröp inte förrän vid 11 månader...helt utan förvarning! han bara gjorde det en morgon! vi blev helt paff!

Svar på tråden Snart 11-månader och kan inte krypa.