• lyckans jag

röda blodkroppar i urinen, vad kan det bero på?

Dottern har varit och tagit kisseprov då hon periodvis är så kissenödig.
    Det gör inte ont när hon kissar och hon har inga symptomer på feber osv
    Det visade sig att hon hade röda blodkroppar i urinet, nu ska de gå vidare med det. Någon som vet vad det kan bero på? Någon som varit med om något liknade?
    De ska göra ultraljud på njuren, urinledarna och ta blodprov. Doktorn sa att det oftast brukar handla om något godartat men sa inte så mkt mer..

• Svar på tråden röda blodkroppar i urinen, vad kan det bero på?
  • lyckans jag

Tack för ditt svar,
    Läkaren frågade om vi hade njursten i familjen och min pappa har haft det några gånger,
    hans farmor eller mormor hade det också.
    Där hoppade det över ett led och kanske har det gjort det denna gång också?
    Men jag tyckte att hon var för liten för att redan drabbas av det, men jag ser att din dotter var fem år när hon fick njursten så då var hon ju precis lika gammal som min tös är nu.
    Ja det är bra att de kollar upp det,
    hon har även problem med en knöl på foten som vi ska få komma till kirugen så småning om, sen har hon börjat klagat över att hon har ont i knät.
    Kanske växtvärk, hon växer så att det knakar nu.
    Vad är det mer hon har klagat över på sista tiden, jo magen till och från, men det behöver ju inte ha ngt samband och doktorn klämde och kände på magen och det verkade inte göra ont då i alla fall.

• Tessie2022

Troligtvis är det inte något farligt.. Min dotter har också blod i urinen varenda gång de tar urinprov på henne (dock har hon lite fel på njurarna enl special röntgen (30 % av vardera njure samlar inte upp partiklarna som de ska)) men det är inget hon har visat att hon har ont av.

Bra att de tar det på allvar och kollar upp henne! Hittar de inget be att de kollar upp även så hon inte har något problem med njurarna. Har hon haft urinvägsinfektion/njurbäckeninflammation någon gång?

• lyckans jag
    Tessie2022 skrev 2011-01-16 17:58:08 följande:

Troligtvis är det inte något farligt.. Min dotter har också blod i urinen varenda gång de tar urinprov på henne (dock har hon lite fel på njurarna enl special röntgen (30 % av vardera njure samlar inte upp partiklarna som de ska)) men det är inget hon har visat att hon har ont av.

Bra att de tar det på allvar och kollar upp henne! Hittar de inget be att de kollar upp även så hon inte har något problem med njurarna. Har hon haft urinvägsinfektion/njurbäckeninflammation någon gång?

urininfektion har hon haft tre gånger tidigare. Men de skulle höra av sig om de såg bakterier i urinet, de skickade proven vidare.
    De har ej hört av sig om detta så troligtvis har hon ej uvi.
    Vi får vänta och se helt enkelt. Men jag är tacksam för era svar. Man blir ju lite orolig trots allt.
  • lyckans jag

Hej nu har det gått en tid och vi har hunnit varit iväg och lämnat yttligare ett urinprov som även det visade röda blodkroppar, vi har nu en tid för njurröntgen.
    Men i lördags fick tösen hög feber, gav henne alvedon som inte hjälpte, 40,2 hade hon, klagade på smärtor i magen, huvudet och nacken. I går åkte vi in då hade febern sjunkit till 39.9 och när vi fick lämna sjukhuset så hade hon 38.5. Alla värden med värktabletter i kroppen.
    Hon har kräkits tre gånger sedan i lördags. Klagar mest på magen och huvudet.
    Sänkan låg på 155 och hon hade blodkroppar i urinet och förhöjt med  vita blodkroppar, de tog kreak..prov och andra prover och vi ska tillbaka i morgon med henne till sjukhuset. Ska ta med mig anteckningsblock i morgon för man hänger inte med på alla provsvar och dess betydelse.
    Hon fick pencillin som vi ska ta i tio dagar i förebyggande, ja de satte in det trots att inte alla provsvar kommit.

Nu är febern nere på strax över 38 hon har spytt två gånger i dag, men jag upplever henne piggare i alla fall.

Det positiva är att de nu snabbar på med prover osv och natuligtvis är det skönt att febern inte är så hög. 

I går när vi åkte från sjukhuset så handlade vi chokladbollar, det var vad hon mest ville ha när hon skulle få ngt för hon var så duktig.
    Idag när vi kom ner till köket så säger hon:
    Mamma, har du köpt chokladbollar, när köpte du det? ja men jag var ju inne och handlade igår kommer du inte ihåg det?
    Nej säger hon .....
    Så även fast hon inte hade jätte hög feber igår när vi kom hem så betedde hon sig lite vimsig, hon sa även det flera gånger att mamma jag känner mig så yr.
    Pigg men yr,,,,,
    Hon är som sagt piggare idag men jag tycker ändå att det inte är samma unge på ngt sätt, rösten är annorlunda och ögonen hänger inte med, lite stel i nacken också.
    Men det är klart har man haft 40.2 i förrgår så är man väll inte piggast i huset, det är ju ingen när man blir sjuk
    Glad 

• pigglet

Oj då... Tur i alla fall att de nu tar tag i det ordentligt, så ni får veta vad det handlar om! Stackars liten, hoppas hon blir bättre snart, och att de snabbt hittar vad som fattas henne...

• lyckans jag
    pigglet skrev 2011-02-28 20:21:51 följande:
    Oj då... Tur i alla fall att de nu tar tag i det ordentligt, så ni får veta vad det handlar om! Stackars liten, hoppas hon blir bättre snart, och att de snabbt hittar vad som fattas henne...
    Tack,
    hon har under dagen blivit piggare och piggare så det är jätte skönt. Nu i kväll hade hon 38.3 så nästan feberfri.
    Så jag hoppas att det bara är/var en infektion. Funderar på om det kan vara njurbäckeninfektion då hon har smärtor i magen och har kräkts?
    Ska inte fundera så mkt utan väntar på vad de säger i morgon i stället. Nu har hon pencillin som tur är så det borde bara bli bättre och bättre.
    Det som beskymrar är att hon klagar över nacken, kan det kanske bero på att hon haft så hög feber? eller att hon varit sängliggandes sedan i lördags?
    Har bett henne kollat ner på magen alltså om hon kan få ner hakan på bröstet och det kan hon men hon säger att det gör ont. Man kan ju bli lite öm i nacken om man liggat högt med huvudet också.
    Ögonen kan man ju få hängiga om man är nedsatt inget konstigt med det heller men det syns så väl när de är nedsatta (barn alltså)
    vimsigheten ligger nog i den höga febern kan jag tänka mig?
    Nej nu sitter jag och spekulerar igen, vi får se vad de säger i morgon, skönt i alla fall att den höga febern inte är kvar.
  • pigglet

Tror sänkan ligger på ca 250 vid njurbäckeninfektion?
    Det är ju alltid skönare om de kommer fram till något, ovissheten och spekulationerna är värst   :(

• lyckans jag
    pigglet skrev 2011-02-28 20:38:05 följande:
    Tror sänkan ligger på ca 250 vid njurbäckeninfektion?
    Det är ju alltid skönare om de kommer fram till något, ovissheten och spekulationerna är värst   :(
    ok då kanske det inte är det då hon hade 155 alltså lågt, himmel 250 hon har haft som mest 195 då tyckte jag att hon var riktigt på gränsen kommer inte ihåg vad det var för anledning då, hon har ju tidigare haft öron och lunginflammationer. Sen halsfluss en gång. Några gånger uvi.
    Blä dessa sjukdomar.
  • lyckans jag

Hej,

det gick bra idag, hon är feberfri jätte pigg och värderna visade att hon hade crp 135 och de vita blodkropparna fanns inte kvar i urinet, dock finns de röda blodkropparna kvar.
    Idag har hon ätit utan att känna av magen eller kräkningar, hon har heller inte lika ont i nacken eller huvudet så allt hängde förmodligen på den höga febern.
    Man blir lite nojjig när de blir sådär sjuka och vimsiga. Sen är jag otroligt orolig över de röda blodkropparna men som jag förstått det hela så behöver det inte handla om någonting alls, om man läser här på nätet.
    Hon ska in om en och en halv vecka och ta ultraljud på njurar och ledare. Då måste man få svar tycker jag.
    Hon har ju kommande värk i sin mage har haft i tre månader nu tror jag om man tänker efter+röda blodkroppar i urinet.
    Så länge hon är så här pigg så känns det inte som någon fara, sen tycker man ju att läkarna skulle sätta i högsta växeln om det vore så att de misstänkte något farligt och det gör de ju inte...
    så man får anta att det inte är några konstigheter.

• lyckans jag

Menar att det gick bra igår såklart! Glad

Svar på tråden röda blodkroppar i urinen, vad kan det bero på?