• Bubsen

Jag ska sätta in p-stav Implanon

Jag har fått en informationsfolder från min BM och ett recept så nu ska jag snart hämta ut p-staven och sätta in den.

Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Jag ska sätta in p-stav Implanon
  • myskatt

Jag hade ingen direkt rolig upplevelse av insättningen av staven . Läkaren på 70+ satte i den utanför området som bedövats med salva, gjorde jäkligt ont men det gick över och sen var jag nog öm i en vecka innan det läkt ihop runt staven.

Men däremot tycker jag den va toppen så länge den satt i! Ingen mens på 2½ år .

• Akira78

Jag satte in min stav september -03 och har mått jättebra, mycket bättre än av p-piller. Enkelt och smärtfritt, (du får så klart lokalbedövning) jag fick ett ganska rejält blåmärke efter ingreppet som ömmar ett par veckor men efter det har jag inte störts av den alls. Fick mens ca 5 ggr/år men blödde då mindre och längre i stället. Har nu tagit ut den för att kunna bli med barn och min mens kom igång som vanligt efter ganska exakt 28 dagar.
    Jag kommer absolut att sätta in en ny stav när det blir aktuellt och rekommenderar alla kvinnor att sätta in p-stav. Hoppas att du ska tycka likadant.

• tjötas

Gick fort och smärtfritt att sätta in, stort blåmärke dock. Tur att jag hade långärmad bröllopsklänning tre dagar senare...

Gillade dock inte staven, för mycket bieffekter för min del, trots att jag testat hormonet i pillerform (cerazette) ett halvår innan. Så jag plockade ut den ett halvår senare. Och nu är jag gravid!

• Nemosen

jag hade implanon... fick ingen bedöövning när han satte i den.. de gjorde SKITONT!!!
    jag hade näst intill konstant mens i nästan 10 månader innan jag tog ut den... mina kompisar gick de typ likadant för..

men lycka till, hoppas de funkar bättre för dig än mig

• Bubsen

Tack för att ni delade me er!

Jag har i alla fall bestämt mig för att sätta in den så jag hoppas det blir bra.

• Knosan

Jag hade 3-dagars liten mens varannan vecka och fick jättedålig hy av min stav. Hade den ändå i 3 år för jag tyckte det var bättre än när jag åt p-piller då jag hade 6-dagars riklig mens varje månad. När jag tog ut den fick jag mensen som vanligt var 28 dag igen däremot bara 3 dagar så det känns jättebra. Blev gravid 6 mån efter jag tog ut staven.
    Några av mina vänner tycker att det funkat jättebra och den enda biverkning de har fått är att de har fått mycket mindre mens En vännina fick däremot JÄTTEfinnar på ryggen så hon tog ut sin vilketjag förstår...
    Lycka till.

• Inexsana

Satte in min andra implanon för ca 1 månad sen, efter graviditeten. Nu börjar blåmärket försvinna.

Har bara goda erfarenheter av den. Inga problem att bli gravid efter uttaget heller, jag hann inte ens få mens igen.

Ang bedövning, så säger de att man kan göra det med bara emlakräm, men jag rekommenderar nog lokalbedövning. Den sitter lite längre åxå, emlan slutar verka fortare, sen är det lätt att komma utanför det bedövade området åxå med emlan.

• Bubsen

Jag har fått order om att smörja in en stor del av ytan där p-staven ska sitta me emlakräm minst 1,5 timma innan jag ska göra ingreppet och vira gladpack runt...

• pluffsen

jag har tyvärr inga bra erfarenheter heller av p staven...blödde rikigt rikligt i 8 månader sen tog jag ut den,men för dom det fungerar är det säkert knon
    Jag har nuva ring idag och det är så KANON

• Inexsana

Bubsen, jag skulle råda dig att ringa och be om lokalbedövning.
    men det är klart det beror ju mycket på hur smärtkänslig man är, men det rycks och slits i skinnet en hel del då den sätts in.

Sen tycker jag du ska känna där dom satt den då det har hänt att staven följt med insättningnålen ut igen. Du ska känna staven rätt tydligt genom huden.

• Bubsen

Börjar tveka nu när jag har läst att så många får så dålig hy med p-stav... Har ju rätt dålig hy som d är sen innan...

• Knosan

Det kan ju ha tvärtom-effekt för dig : ) Man vet ju aldrig.

• LovleyMamma

Jag har inte haft några problem med staven som jag hade innan.
    Nu ska jag sätta in en ny.
    Hade ingen mens med förra och hoppas slippa det denna gång också.
    Men man måste väl få bedövning??? Fick ialla fall jag. Vill ha det den här gången också

• Knosan

Jag fick också bedövning. Först salva sedan spruta.

• michiara

fick bedövning..gjorde asont när han satte in den..gjorde asont efteråt..tog ut den efter nån månad..

• Inger

Satte in en i slutet på juli, fick en liten liten tredagarsmens efter det, sen ingenting. har inte upplevt några biverkningar alls. Lite "meckigt" när bm satte in den, jag är spruträdd åxå, så den nålen var INTE kul... Annars rekommenderar jag den skarpt. En kompis däremot fick blödning i ett halvår innan hon gav upp och tog ut sin.
    Lycka Till!

• Hallonmopeden

Har en sådan p-stav. Är nöjd, tycker inte det gjorde särskilt ont att sätta in den och det är skönt att slippa äta piller dagligen. Har inte haft en riktig mens sedan jag satte in den för några månader sedan. Lycka till!

• Hanna1982

jag satte in en stav för 2 månader sen, kändes ingenting...spände lite när man fick bedövningen bara! och ett jäkla stort blåmärke... har inte blödit något sen jag satte in den!

Svar på tråden Jag ska sätta in p-stav Implanon