• Melisabet

Hur ska jag kunna bevisa att en e-postadress är min?! Gmail

Mitt gmail-konto blev kapat, och någon har sänt ut spam därifrån till alla på listan. Ringde Google, för att få hjälp att få kontot spärrat. Själv tar jag mig inte in, för personen har skiftat ut mitt passord och den e-postadress man kan få nytt lösenord till.
    Först får jag höra av supporten på google att de "tyvärr inte har någon supportfunktion för gmail", och så blir jag hänvisad till hemsidan. Där hittade jag ett formulär jag kunde kryssa i, ingen e-postadress att skriva till. Det finns ingenstans i formuläret där jag kan skriva och berätta, bara rutor att kryssa i och fylla ut datum och adresser.

Jag vet ju när jag senast kunde ta mig in på kontot (i onsdags), men vilken månad och år skaffade jag kontot? Eh... det var när jag var student... kan ha varit någon gång mellan 2004 och 2006, tror jag.
    Och "5 frequently emailed adresses"? Eh... Jag vet nog namnen på de senaste 3 jag skrivit till, och jag kan gissa på fler namn. Men exakt e-postadres... Har de .com eller .se? Skrev jag till syrrans ena eller andra adress före jul? Jag väljer ju bara ur adresslistan. (Jag kan naturligtvis ringa runt och fråga, men... varför får jag inte skriva personernas namn istället?) Och menas de jag skriver till ofta nuförtiden, eller de 5 jag skrivit mest till totalt sedan jag skaffade adressen. (Hade en jag skrev mycket till 2007, men inte skriver till längre). 

Och "did you receive an inviation to gmail"? Ja, det gjorde jag. Men från vilken e-postadress? (Det var alltså någon gång mellan 2004 och 2006.). Jag tror det var min kompis J som inviterade mig. Men vad hade hon för e-postadress på den tiden? (har inte kontakt med henne längre) och "to what e-mailadress was the invitation sent?" Jaa... själv hade jag två adresser på den tiden, en hotmail och en student-adress... men till vilken av dem jag fick invitationen till gmail vet jag ju inte. Jag kan ju gissa, 50 % chans.

Vilka mappar hade jag? Eh... använder mig inte av mappar, men tror jag har två stycken jag gjorde någon gång för att testa. Den ena heter något med "Semester", men var det "Semester2009" eller "Semester 2008" den hette? Och den andra vet jag också på ett ungefär vad den hette, men inte exakt! Och är det någon som läser min anmälan och kan tolka lite fritt (Hon uppgav "Semester 2009", men mappen visade sig heta "semester-09", det är ju samma sak.), eller är det bara ett dataprogram som jämför formuläret med e-postadressen? Då räcker det ju att en bokstav är fel.

Det irriterande är att det inte finns något kommentarfält i formuläret. Där hade jag kunnat skriva att "It was either .... or ....." och att jag skaffade gmail någon gång mellan 2004 och 2006, men inte minns exakt månad. Nu måste jag ju bara gissa på en e-postadress, datum, mappar osv.

Fick alltså bara tillbaka ett autosvar att "we're taking securuty very seriously" och att "the information you've provided wasn't enough, do not reply to this e-mail". Jag förstår ju att de måste ställa massa säkerhetsfrågor för att vara säkra på att de inte skickar passord till fel person, men jag saknar att ha någon supportperson att prata med eller e-posta till eller ett kommentarsfält. Jag vet ju på ett ungefär. Och jag kan berätta andra saker om e-postkontot, men det finns inget utrymme för det! Speciellt eftersom alternativet "I believe somebody has taken over my account" fanns med, så verkar det ju som det inte är ovanligt att sådant här händer!

Nu har jag sänt in formuläret på nytt, lagt till fler e-postadresser jag tror jag skickat till på senare tid (det är i princip bara ett par personer jag skriver till), men jag har inte stora förhoppningar! (Saken är polisanmäld för övrigt, och jag hoppas polisen kan hjälpa mig få kontot stängt).

Ville bara gnälla av mig!! 

• Svar på tråden Hur ska jag kunna bevisa att en e-postadress är min?! Gmail
  • älskarlivet81

Jag hade problem med att bevisa att min hotmail var min också (bytte lösenord men sen när jag skulle logga in med det nya så gick det inte och kontot spärrades).. Jag skrev till supporten också och fick som svar att de inte kunde verifiera att jag var jag. Då skrev jag tillbaka och började beskriva innehåll i mail, innehåll som bara jag kunde veta..

• Melisabet

Men det är ju det som är det jobbiga. Jag har ju ingenstans att skriva och förklara. Bara detta formulär. Och ett autosvar (do not reply to this email.)

• pappakl

Har du kontakt information på din g-mail så som namn adress telefon nr m.m?
    Har du något foto på din mail?

Såfall kan du ta ett foto på dig tillsammans med ditt pass, be dom kolla över informationen för att sedan ha större chans att få din mail tillbaka.

• Melisabet

Yes!! Tack vare att jag fick tag på kompisen J, som faktiskt kunde leta upp exakt när hon skickade gmail-invitationen till mig (det var juni 2006- jag hade gissat på januari 2005 och var alltså ett och ett halvt år fel... Men allvarligt talat, hur många minns när de skaffade en e-postadress? Speciellt om man haft den i 5-6 år), och hon kunde också se vilken av mina dåvarande e-postadresser hon skickat den till, så har jag nu fått tillbaka kontot av gmail.

Personen som kapat kontot har försökt sopa igen spåren och raderat alla skickade mejl samt allt i inkorgen den senaste månaden. 

Ett tips till alla som använder gmail eller hotmail eller något annat webbaserat e-postprogram är att ni noterar sådant, samt skapar mappar som ni kommer ihåg (jag hade förresten gissat rätt på de mappar jag angav!).

Tycker fortfarande det är uselt av gmail som inte har någon support för sådana här ärenden. Jag tror inte gmail är värre än andra program, men när det drabbar en så vill man ju få hjälp. 

Men just nu är jag bara lättad.  

Svar på tråden Hur ska jag kunna bevisa att en e-postadress är min?! Gmail