• Anonym

drick vatten - gå ner i vikt !

Två liter per dag är minimum. Om du dricker för lite vatten under din viktnedgång blir det svårare att lyckas. Kroppen behöver vatten för att kunna göra sig av med slaggprodukter. Ett tips för dig som har svårt att dricka vatten är att ta två glas vatten vid varje måltid samt vid de två mellanmålen du äter per dag. Kroppen känner inte skillnad på hunger och törst vilket kan skapa onödiga hungerkänslor under din viktminskning.

Vatten har många olika funktioner i kroppen. Bland annat forslar det näringsämnen till cellerna och forslar slaggprodukter från cellerna. Vi består till stor del av vätska.
    Genom att dricka mycket vatten minskar suget. Det sug som vi ofta tolkar som hunger, dvs vi går fram till kylskåpet och äter något. Många gånger är det kroppen som säger att vi behöver dricka vatten när vi känner sug.

Stämmer det på dig? Lyckades du?
  • Svar på tråden drick vatten - gå ner i vikt !
  • Rosahjärta

det stämmer på mig :) . Jag har nu börjat att dricka mer vatten . Och ja kan säga att ja sällan numera äter för mycket i onödan :) .

• Anonym

Det här var ett riktigt dumt inlägg. Minst två liter vatten per dag...?!? Om någon tar dig på orden och dricker säg sex liter om dagen så kan du vara medskyldig till att de blir ordentligt sjuka. Låt bli att sprida sån här skit!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-15 13:49:00 följande:
    Det här var ett riktigt dumt inlägg. Minst två liter vatten per dag...?!? Om någon tar dig på orden och dricker säg sex liter om dagen så kan du vara medskyldig till att de blir ordentligt sjuka. Låt bli att sprida sån här skit!!!
    jag googlade fram detta som står där uppe?
    undra om de stämde .

Man ska dricka 1,5-2 liter om dagen , normal människa sa de på vårdkursen
  • Anonym
    dricka för mycket vatten skadar kroppen
  • DuJag

Vadå ett dumt inlägg? TS har helt rätt att man ska dricka 2 liter vatten om dagen. Fattar inte vad inlägg tre menar med sex liter och skadar människor???

• Anonym
    DuJag skrev 2011-01-15 13:54:48 följande:
    Vadå ett dumt inlägg? TS har helt rätt att man ska dricka 2 liter vatten om dagen. Fattar inte vad inlägg tre menar med sex liter och skadar människor???
    Dricker man mera liter än som egentligen behövs skadar det kroppen och njurarna.

Men 2 liter är normalt att dricka .
  • Dripknot
    Ja men det är väl sunt förnuft att dra i sig 3 ggr den rekommenderade mängden? Lite får man väl tänka själv! Personligt ansvar kallas det.

Bara för att du skulle käka murbruk om Livsmedelsverket gick ut och rekommenderade det som ett tillskott i en balanserad kost så kanske inte vi andra med tankeverksamhet gör det.
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Rosahjärta
    de är faktist rekomenderat att dricka cirka 1-2 liter per dag . 4-6 liter om dagen är på tok för mycket . Och TS har inte nämt något i sin text att man ska behöva dricka 6 liter .

Hon sprider ingen skit ! ja tycker att du borde läsa på dig lite mer om kroppen och hälsa .
    Som hon förklarar att ta 1-2 glas per måltid och ett glas därimellan är en väldigt bra beskrivning och väldigt bra faktist .

Dock ska inte gravid dricka alltför mycket .  Gravida håller kvar vatten

Rolf Zetterström är professor emeritus i pediatri och har forskat bland annat i vad som händer när vi får rubbningar i kroppens vattenomsättning.

– När kvinnor ska föda sätts det in hormoner som håller kvar vatten. Om kvinnan druckit för mycket håller hon kvar för mycket vatten. Både hon och barnet kan få kramper.

Har man blivit vattenförgiftad finns det risk för att det uppstått hjärnskador.

Så gravid ska bara ta de lugnt andas ut och inte tänka för mycket på alla som gnäller runt om att man ska dricka rikligt med vatten när man är gravid .

• Anonym
    För mycket vatten är inte bara farligt utan öven dödligt!
  • DuJag

Vem har sagt något om för mycket vatten?? :) TS har bara påpekat vad som är hälsosamt?

• Anonym (stämmer)

Jag ser definitivt skilllnad på viktnedgången beroende på hur mycket vatten jag dricker. äter enl GI och om jag slarvar med vattnet står vikten stilla. Dricker jag ordentligt går jag ner.

• Anonym

På vad baserar man rekommenderat vattenintag?
    Här är ett litet utdrag ur Wikipedia:

"Människokroppen består till mellan 55 och 78% av vatten beroende på kroppsstorleken. För att fungera ordentligt behöver kroppen mellan en och sju liter vatten per dag för att undvika dehydrering. Den exakta mängden beror på hur aktiv man är, temperatur, luftfuktighet och andra faktorer. Den största delen av det får man i sig genom mat eller dryck, då ej att dricka vatten inkluderat. Det är oklart hur mycket vatten som välmående personer behöver, även om de flesta kunniga anser att sex till sju glas (runt 2 liter) dagligen är minimum för att hydreringen skall fungera ordentligt. Medicinska skrifter favoriserar en mindre konsumtion, vanligtvis 1 liter vatten för en genomsnittlig man, exklusive extra behov beroende på vätskeförlust från varmt väder eller träning. För de som har friska njurar är det ganska svårt att dricka för mycket vatten, men (speciellt i varmt fuktigt väder och under träning) är det farligt att dricka för lite. Personer kan dricka betydligt mer vatten än vad som behövs under träning dock vilket ger en risk för vattenförgiftning, vilket kan vara dödligt. Det faktum att en person borde dricka åtta glas vatten om dagen kan inte spåras till en vetenskaplig källa."

Personligen dricker jag förmodligen alldeles för lite vatten - ca 2-3 glas mjölk! /dag. (träningsfria dagar) Exklusive vätskan i maten. Men jag mår bra, normalviktig ( 180 lång, 70 kg) Sen dricker jag ganska mycket kaffe under en dag och det är ju som bekant vätskeutdrivande.

Om vatten kan minska sötsug så är ju det bra, så länge man inte överdriver. (det minskar även röksug).

• Anonym (?)

Du vet var all information som ligger på wikipedia kommer ifrån va?

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-01-17 15:00:26 följande:
    Du vet var all information som ligger på wikipedia kommer ifrån va?
    Vem som helst kan redigera informationen där, så ja - jag vet vart den kommer ifrån.
  • Anonym (Millan)

Dricka vatten (i normala mängder) är jättebra, absolut. Drick drick hellre före och efter en måltid än under en måltid, då vätska gör att magsäcken kan tömmas snabbare vilket i sin tur gör att det blir svårare att få mättnadskänslor.

Svar på tråden drick vatten - gå ner i vikt !