• Anonym (knölen)

Hjälp jag känner en knöl innanför ändtarmsöppnigen. Vad är det?

Jag är 25 år och Mamma till två barn.

Jag har haft problem med förstoppning och hemmorojder ett tag och häromdagen så kände jag med fingret in i rumpan och upptäckte då en knöl ca 3-5 cm innanför ändtarmsöppningen.
    Den är inte speciellt öm och när jag rör den så blir jag lite lätt kissnödig.

Jag undrar om det här kanske är en tumör och jag bör kolla upp det eller om det är ett organ som man ska känna där...?

• Svar på tråden Hjälp jag känner en knöl innanför ändtarmsöppnigen. Vad är det?
  • Anonym

det är inte ännu en hemorojd då? Ring vårdupplysningen eller gå till doktorn vettja!

• Anonym

Jag har också problem med förstoppning och hemorrjoder. Jag har en sån knöl på utsidan, precis vid öppningen. Känns som en finne som fortfarande gömmer sig. Jag blir inte kissnödig när jag trycker dock. Jag har inte tänkt så mycket på den, kanske en ärr bildning? Får du annars hjälp? Jag blir ofta kissnödig av hemorrojdsmärtan, t ex om jag råkar vinkla mig fel så det gör ont när jag har det som värst, då brukar jag få som en kissnödig känsla. Gör det ont när du pillar? Kanske är samma sak då, tror det mest är en reflex!

Jag hade även en analspricka när jag väl undersökte mig, det var den som orsakade mest smärta (då). Så det är värt att gå till läkaren och kolla. Jag var säker på att det var endast hemorrojder då jag hade flikar som hängde ut men fick berättat för mig att det var kroppens sätt att skydda sprickan från direkt kontakt med det smutsiga.

• Anonym

Nyfiken fråga: varför känner man efter med ett finger i analen???

• 2009

Jag röstar också på att det är en hemorrojd, man har ju rätt mycket blodkärl i ändtarmsöppningen som kan "knövla till sig". Förmodligen ingenting farligt, har du provat med Xyloproct? Finns både stolpiller och salva, på apoteket. Är du orolig kan du väl höra med vårdcentralen om du får komma på koll.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-15 15:13:38 följande:
    Har man haft problem med hemorrojder så vill man nog checka själv så allt är normalt..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-15 15:13:38 följande:
    När man bara sitter och skakar och gråter för att man känner att man börjar bli nödig men är så rädd för smärtan trots att man är en vuxen människa då gör man sånt. Ren desperation och oro.
Svar på tråden Hjälp jag känner en knöl innanför ändtarmsöppnigen. Vad är det?