• swooch

Jamande katt

Hallå alla kattägare,
    Vi har nyligen skaffat en katt (Korat, 19 veckor gammal, innekatt, varit med oss 4 veckor) och håller på att tappa förståndet. Tänkte därför kolla om någon har lite erfarenhet och vet hur man skall göra. (På TV finns det ju folk som trollar med olydiga hundar och får dem att bli jättelydiga.)

Ett av de största problemen vi har är att den jamar. Pretty much hela tiden man inte håller i, klappar eller leker med den.
    Exempel: Den får inte vara i sovrummet (där finns alla saker vi inte vill att den tuggar på + att vi ganska snart konstaterade att det inte funkar att ha den i sängen när vi sover) vilket medför att den runt 05:30 sätter sig utanför dörren och jamar. Det är inte små gulliga jamningar utan halvskrik blandat med superömkligt gnyende, allt back-to-back så att det lätt blir 10-20 jamningar i minuten.
    När jag kommer hem från jobbet kan den hinna med 10 jamningar innan jag fått av mig skorna.
    På morgonen när jag gått upp brukar jag lyfta upp den och klapp den en stund, men när jag går in för att ta en dusch börjar den jama igen och min sambo måste gå upp.

Någon som vet vad det beror på eller vad vi kan göra? Vi har provat att se till att den har mat hela tiden, leka med den tills den trillar omkull, spraya med vatten när den jamar, klappa den varje gång den jamar...

• Svar på tråden Jamande katt
  • pluvdo

Understimulerad? Vill ut? Vad vissa än säger så är det inte alla katter som fungerar som innekatter...

• Majsan70

Vissa katter är pratiga bara. Nu vet jag inte hur just koraten är, men m ina Birmor snackar goja hela tiden. Stängda dörrar är något de flesta katter avskyr och just där tror jag att beteendet blir värre. Din katt är ung fortfarande och behöver aktiveras o förmodligen behöver den sällskap oxå...även på natten. *S* Den behöver även kunna aktivera sig själv med tunnlar och andra leksaker. Kattkompis är ju alltid roligt oxå.

• Zaria

Kan det vara att den känner sig ensam och vill ha mer uppmärksamhet?

• Mira 70

Låter som en fullt normal katt.. Den vill ha uppmärksamhet och självklart jamar den utanför sovrumsdörren när ni är därinne och katten utanför. Den vill inte va ensam. O sen "pratar" vissa katter mer än andra. Det är bara att vänja sig.

• Kinya

Ja, katter jamar utanför sovrumsdörren på morgonen. Vi stänger in våra i vardagsrummet på natten men det är knappt det hjälper... *suck* Katter HATAR stängda dörrar!

Annars låter det som att er katt är understimulerad och skulle behöva en kompis. Kanske har uppfödaren ett kullsyskon kvar som ni kan få köpa så får er katt en jämngammal kompis som han dessutom redan känner sen innan (om de kommer ihåg varandra).

• lillamillan

Låter som om katten inte gillar att vara ensam, den är sällskapssjuk. Blir glad när ni kommer hem och visar det med att prata med dig. Vissa katter är mer pratiga än andra. Och väldigt många katter gillar inte stängda dörrar. Är det inte lättare att ni lär katten att den inte får tugga på sakerna i sovrummet och så har ni en liten kattbädd på golvet så slipper katten ligga ensam någon annanstans. Vissa katter kan oxå behöva en kattkompis för alla är inte sk ensamkatter. Det tar lång tid att fostra en katt men det går.

Har själv haft katt i 15 år nu och alla katter är inte lika. Men man kan lära dem att de inte får vara på alla ställen och att de inte får tugga på allt. En vattenspruta och en envis och ihärdig matte/husse är det som behövs, men det kan ta lång tid.

• mjau84

Vi har en bengal som gallskrek dygnet runt förra våren och hela sommaren. Fick köpa en kompis och nu skriker han till ibland bara men det var sällskapet han saknade. Dem är bästa vänner trots att han var 2,5 år och somalihanen vi köpte var 1,5 så det går att sätta ihop vuxna katter bara man tar det lugnt o har dem åtskilda först.

• Havanna82

Ja, jag tycker också det låter som en helt normal ungkatt :) Kanske något understimulerad och ensam, men annars fullt normalt.

• semlorna

Låter som en helt normal kattunge tycker jag. Ni har inte funderat på att skaffa kattungen en kompis? Det brukar vara det allra bästa för sociala kattungar för då har dom nån att leka med som är på samma nivå.

Kattungen kan lära sig att låta er sova på natten men det kräver att den inte är frustrerad, uttråkad eller alltför hungrig. Jag skaffade två kattungar samtidigt och det tog bara ett par veckor innan jag fick sova ifred sålänge dom fick gos och gos på dagarna och en stor portion mat innan jag la mig. Sen är det bara att ignorera oavsett vad dom gör på natten, då lär dom sig att på natten så sover man.

Svar på tråden Jamande katt