• jomin

Finns det ngn slags spärrfärg för fuktfläckar?

Det är så att vi har gamla fuktfläckar i innertaket och vi har fösökt att dölja dessa med att bara måla över med takfärg. Men fläckarna lyser igenom trots många lager färg. Känns ganska tråkigt att behöva byta ut hela taket för att det är två små fläckar i ena hörnet :(.
    Så min fråga är:
    Finns det ngn slags spärrfärg eller liknande man kan måla på fläckarna så att man sedan kan måla över med vanlig vit takfärg? Och vad kallas denna för ngt isåfall?
    Hur ska vi göra för att slippa byta ut ett i förövrigt fint tak?

Mvh

• Svar på tråden Finns det ngn slags spärrfärg för fuktfläckar?
  • versan

Svar JA! Det finns spärrfärg för fukt & nikotinfläckar.

• versan

Det finns flera olika märken & du kan köpa det i färgaffären.
    Det är en lite dyrare färg men det spelar ingen roll då man blir av med fläckarna.
    här ser du en sort:
    http://www.landora.se/pi_sparrfarg.htm

googla på spärrfärg fukt nikotin så hittar du det du söker.  

• jomin

Tack så jättemkt för hjälpen! Detta ska jag kolla upp direkt. En fråga till:
    Måste man måla hela taket med den färgen eller räcker det att måla bara fläckarna?

Mvh

• jomin

Såg att Cheapy säljer Landoras spärrfärg. Vad jag förstod så räcker det med att måla med den färgen. Jag behöver inte måla med ytterligare en takfärg efteråt? Isåfall är ju det jättesmidigt! Då kan vi måla två- tre ggr med Landoras spärrfärg över hela taket?

Mvh

• litesollitemoln

Har man fuktfläckar så har min pappa som är en Handyman tipsat oss att ta oljefärg och spärra av fläckarna med, sen ev måla med annan färg. obs gör även detta om ni tapetserar. Fläckarna kan annars med åren gå genom. Är det en riktig befintlig vattenskada så fläckar det genom iallafall så klart.

• litesollitemoln

Hmmm, har nu åtgärdat gamla fuktfläckar i vår garderob. Har då strukit två gånger med snabbtorkande Schellack på själva fläckarna och sedan har jag målat oljebaserad takfärg över allt. Nu ska det inte komma genom. Gör det det har vi problem.

Svar på tråden Finns det ngn slags spärrfärg för fuktfläckar?