• Charlie02

Ni med bebis på ca 10 veckor- hur gör ni med kvällarna och sömnen?

Hej alla!

Är nyfiken på hur ni gör med era bebisar på kvällarna? Har ni en bestämd tid då bebisen ska sova eller låter ni bebisen vara uppe? Har försökt införa lite kvällsrutiner men det går inge vidare. Våra kvällar blir enbart ett evigt nattande:
    Runt kl 18.30: sover ca 30 min
    19.00 vaknar cirka, är supergrinig
    20.00 går runt och vaggar, 
    20.30 ger mat och somnar
    20.40 vaknar, skriker 

Håller sedan på tills runt kl 22.00 då han somnar...

Således består kvällen endast av att försöka natta... Hur skulle ni göra? Strunta i rutiner och bara låta honom vara med? Är det för tidigt för rutiner?  

Tack för hjälpen! 

• Svar på tråden Ni med bebis på ca 10 veckor- hur gör ni med kvällarna och sömnen?
  • Medusan

Japp, tycker mest att det verkar stressigt för er och bebis så låt honom/henne visa vad hon vill/behöver och anpassa er utifrån det.

• MammaJohanna1

Jag försökte införa rutiner tidigt för min dotter och upplevde, precis som du, att det kändes som ett evigt nattande. Dock fortsatte jag och det gick väl bra, hon började nog få lite mer regelbundet kvällmönster vid 4 månader. Nu i efterhand skulle jag låtit henne styra när det var sovdags mer, istället för att gå runt och vagga (och vagga, och vagga, och vagga...).

• Toppen9

Jag lät barnet bestämma rytmen och sen 3 månaders ålder har han somnat mellan 19-20 varje kväll (undantag när det kommer tänder eller han är sjuk)

• vittra

Strunta i rutiner. Det är absolut ingenting man behöver ha och de flesta bebisar behöver få följa sin egen rytm, inte förutbestämda rutiner, allra helst när de är så små! Låt honom ligga med dig i soffan och snutta och ligga vid bröstet under kvällen istället för att kämpa att försöka lägga honom när han ändå inte vill sova.

• merenwen

Han är ju bara 10 veckor! Ta det lugnt med rutiner tills han är 4-5 månader.

Om han vill somna kl.22 så låt honom göra det, istället för att ägna en massa energi åt att tvinga honom att lägga sig tidigare.

Min son är 11 veckor. Han går och lägger sig runt kl.22.30-23, och sover sen gott i 8 timmar. Jag planerar att successivt tidigarelägga läggningen när han blir 4-5 månader. Om han inte själv justerar det, förstås.

• Mamma9110

Vi hade samma problem tidigare, nu är lillkillen 9 veckor och somnar så fint på kvällen runt 21.00. Våran skapade rutiner av sig själv när vi lät honom göra som han ville. Man får anpassa sig efter knodden :)

• Kazeer

Vårt första barn somnade vid 18-tiden och vaknade för att äta med jämna mellanrum under natten. Vårt andra barn ville inte alls somna så tidigt utan kom till ro vid kl 20-21. Fram emot ca åtta månader ålder hade hans sovvanor ändrats så att han somnade för natten vid 19-tiden. Vi föräldrar har bara försökt vara lyhörda och följa med i hans rytm.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Dåså

Vår yngsta dotter är drygt 10 veckor nu.
    Vi försöker införa rutiner, men tar det ändå lite lugnt. Hon vill vara vaken sent på kvällen och då låter vi henne vara det, hon somnar runt klcokan 22-23 varje dag, innan dess försöker vi att mata henne ungefär samma tider hela tiden. Efter att hon somnat sover hon 9 timmar på rad och ska ajg vara helt ärlig föredrar jag det framför att kämpa järnet med att natta tidigare och sedan kommer hon ändå vilja vakna och äta under natten.
    När barnet blir lite äldre (5-6 månader kanske?) kommer det antagligen vilja somna tidigare av sig självt och om dte inte händer kan man ju alltid försöka vänja det lite försiktigt med att somna tidigare och tidigare och tillslut kommer man ha en fungerande rutin. Så var det iallafall för mig med min andra dotter, men alla barn är ju olika!
    Lycka till!

• tessise

Vår lille är tio veckor imorgon och vi har några bestämda rutiner men inom ramarna för vad hans somncykel säger just gör den dagen. Nattningen ser lika ut varje kväll men sker vid olika tidpunkter, oftast mellan nio och tio dock. Sedan sover han till fyra och vill ha mat. Efter det sover han till sju, åtta någon gång. Vi har inte aktivt försök gå honom att sova en viss tidpunkt, oftast blir det när han säger till och det varierar efter vad vi gjort under dagen. Om jag vore er så skulle jag skjuta på läggningen. Dessutom skulle jag försöka att trötta ut henne innan läggdags ( mat, lek, bad och mer mat i den ordningen kör vi på). Tror att allt ordnar sig med tiden och att rutiner skapas av sig självt om man är medveten som förälder och vill att det ska finnas rutiner.

Douglas 14/11 2010
  • 3anpåväg

Min son är 12 veckor och jag följer honom helt och hållet.
    Vi är med varann hela dygnet och när jag lägger mig sä lägger han sig brevid mig och ammas till sömns.
    Har funkat med de två andra barnen också!
    Jag orkar inte hålla på och kämpa med att tvinga en liten bebis hit och dit, som bara vill ha mat och närhet.
    Det kommer helt naturligt lite senare!

Svar på tråden Ni med bebis på ca 10 veckor- hur gör ni med kvällarna och sömnen?