• vattenkanna

Föräldraledig vid inskolning på förskola

Är det ok att skola in sitt barn på förskolan när man är föräldraledig? Ska skola in min dotter under mina 2 sista föräldraledighetsveckor är det tänkt, är det ok att vara föräldraledig trots att barnet är på förskolan en del av tiden?

Vet att man inte får ta ut fp hur som helst under inskolningsperioden men vet inte hur det funkar med föräldraledigheten från jobbet.

• Svar på tråden Föräldraledig vid inskolning på förskola
  • Fenomen a

Tar du SGI ska du vara med ditt barn 7 av 8 timmar per dag
    tar du LN ska du vara med ditt barn 1 av 8 timmar

Har FK sagt till mig

• Busbellan

Föräldrapenning får du ta för den tiden du är med barnet på förskolan. Lägsta novå dagrana kan du dock ta även om du lämnar barn, du får då lämna max 7 timmar.

När det gäller att ha rätt att vara ledig från jobbet så beror det ju på hur gammalt barnet är. Fram tills barnet är 18 mån har du rätt att vara ledig oavsett om du tar nån fp eller inte. Är barnet äldre än 18 mån så kan du ju ta ln-dagarna så har du rätta att vara ledig

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lunamamma

Oj, jag har också tänkt skola in sista veckan av föräldraledigheten... Det borde ju vara tillåtet eftersom man måste vara tillgänglig hela tiden under inskolningen? Här har vi en veckas inskolning och under de första dagarna så går man bara undan ett par timmar till personalrummet när barnet ska vara i sin barngrupp. Sista dagen ska man lämna förskolan mellan 8-14.

• vattenkanna
    Busbellan skrev 2011-01-15 21:02:17 följande:

Föräldrapenning får du ta för den tiden du är med barnet på förskolan. Lägsta novå dagrana kan du dock ta även om du lämnar barn, du får då lämna max 7 timmar.

När det gäller att ha rätt att vara ledig från jobbet så beror det ju på hur gammalt barnet är. Fram tills barnet är 18 mån har du rätt att vara ledig oavsett om du tar nån fp eller inte. Är barnet äldre än 18 mån så kan du ju ta ln-dagarna så har du rätta att vara ledig

Det var det du har skrivit om att man har rätt att vara ledig fram tills barnet är 18 mån som jag var ute efter, kanske var lite otydlig i min formulering av frågan. Dottern kommer att vara 12 mån så då blir det inget problem.
Svar på tråden Föräldraledig vid inskolning på förskola