Tycker guidebokidén var kul.
En kollega skulle tillsammans med några vänner ge bort en summa pengar till en resa till en man som fyllde jämna år. I stället för att bara överräcka ett kuvert med pengar, så hade de gjort något jag tyckte verkade kul: de hade tagit en rulle papper och skrivit och ritat en lång reseberättelse, hur de tänkte sig att hans resa skulle vara och så hade de satt in små summor pengar här och där. (Mannen skulle alltså stå för resan själv, den hade han planerat sedan tidigare, vännerna hade gått ihop om själva reskassan. Så det blir ju lite annorluda mot din situation).
Reseberättelsen på pappersrullen kunde se ut ungefär så här: "Först behöver du pengar till taxin till flygplatsen, det går nog åt 400 kr" (och så hade de ritat en taxi och satt fyra hundralappar med ett gem där), på flygplatsen vill du nog ha en kopp kaffe och en smörgås, flygplatsmat är dyrt, räkna med 150 kr där... Framme på resmålet är det nog dags för ett toalettbesök, räkna med en femma" osv osv.
Ja, du förstår principen. De hade skrivit och ritat humoristiskt över hela pappersrullen, och det hade blivit ett uppskattat inslag på festen när jubilaren rullade upp hela den tänkta reseberättelsen.
I ditt fall blir det ju lite annorlunda, du skulle ju ge bort själva flygbiljetterna och inte resekassan, men jag tänkte ändå dela med mig av pappersrulleidén. Kanske blir du inspirerad att rita och skriva något, typ ledtrådar till resmålet eller något. Annars är din guidebok idé kul.