• 2 ska bli 3 är nu 4

Mjölkmage eller laktosintolerant??

Har i flera månader haft problem med vad jag trott varit magkattar.Har nästan varit till & från i 1-2 år om jag tänker tillbaka tror jag. Läkaren trodde det samma & jag har ätit omeprazol i snart 3 månader. Enda symtomen har varit ont/brännande/isande känsla i magen precis under bröstbenet & kanske att jag känt mig uppblåst ibland. Tabletterna har väl hjälpt sådär bra. Har även knaprat rennie, novalucol, gaviscon & druckit litervis med proviva senaste halvåret. Har väl lindrat okej, men inte alltid,

Härom veckan blev det värre så jag hällde i mig yoghurt & gjorde smoothie till frukost (för det känns ju lent mot magen) men det blev inte bättre utan sämre. DÅ tillslut slog det mig att det kanske är laktosen!!!  Bytte direkt ut frukost & gröt mjölken mot laktosfri och över en natt va 95% av magprobemen borta. Jag har inte ätit några tabletter sen dess!  Vilken LYCKA!! Igår glömde jag bort mig & åt en skål glass & efter en ½ timme kom den brännande onda känslan som ett brev på posten. Har hållt i sig nu på morgonen men börjar släppa nu.Ska ringa min läkare i veckan & berätta!

Nu undrar jag om det finns någon annan där ute som haft samma problem,  difusa symtom liknande magkatarr.(Har ju inte haft diarre som är klassikern vid laktos problem.)

Vad gör man för undersökningar för att "bekräfta" ?
    Har det bara varit tillfällig överkänslighet?
     Kan det "läka" bort?
    Eller är det koständring som gäller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-16 09:39
    Missade att skriva ner att illamående oxå har förekommit som symtom.
  • Svar på tråden Mjölkmage eller laktosintolerant??
Svar på tråden Mjölkmage eller laktosintolerant??