• Anonym (Trött)

Jag orkar inte hålla ordning hemma. Lider.

Mitt hem är inte vackert. Vi pratar inte misär, men det är oordning. Jag är trött och sliten, ensamstående mamma på heltid. Har fint nån timme och sen stökar det till sig snabbt. Barnen är duktiga på att stöka till.

Har ingen ordning på papper och det är värst!

Skulle egentligen ha bett nån kompis komma och hjälpa mig va?

• Svar på tråden Jag orkar inte hålla ordning hemma. Lider.
  • Anonym (Trött)

Jo, i grund och botten är jag en slarver - så är det! Men så här kan det inte vara. Stänger ibland in mig så ingen ska råka hälsa på. Usch

• Snuggles

Om du har kompisar som kan ställa upp så ring och be om hjälp, absolut. Ta och fika lite också kanske och försök koppla av. Skönt att få prata av sig lite med någon vän om det jobbiga! :)

• Majan78

Skulle ha bett kompisen om hjälp med barnen en stund i stället så att du får en hel dag på dig att röja upp. Om du plockar fram pärmar och sånt i förväg så är det lättare att komma igång. Sen bestämmer du dig för att ta lite i taget. Om man tittar på hela röran på en gång blir det oöverstigligt. Bestäm dig för en liten bit i taget.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Mandel

För att hålla ordning måste man plocka hela tiden, tyvärr.
    Jag storstädar visserligen ibland, men jag går och plockar dagligen. Så fort jag går någonstans i huset så bär jag med mig något som ligger på fel plats.
    Så fort jag går förbi i hallen får jag plocka upp kuddarna till soffan och ställa iordning sittpuffarna.
    Och barn är magiska. De känner på sig vart man städat och även om de inte varit där på 4 dagar så kommer de minuten efter man är klar och plockar fram en massa saker och så försvinner de igen efter 2min utan att städa upp efter sig..

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym

Hej. jag känner igen mig, Jag är också ensamstående mamma till en 3-årig. I hela mitt liv har jag haft problem i mina förhållanden att jag är slarvig. Mitt största problem var kläder!!!!!    Min garderob var katastrof, kläder överallt !!!!  jag storstädade o ja, 15 minuter senare katastrof igen.

Jag har faktiskt blivit mycket bättre sedan jag flyttade från mitt ex. Jag började med min garderob. jag plockade ut allt från min garderob. Alla kläder jag inte har använt på länge, men som jag inte ville slänga har lagt högst upp i garderoben så jag slipper rota bland mina kläder. Det jag har lämnat kvar är sånt som passar!!!  Jag har hängt upp alla fina tröjor tunikor så det är lättare att hitta, …….ikadant har jag gjort i dotterns rum!!!   jag sorterade dagiskläder o fina kläder. Jag var så trött på att varige dag slänga runt allt i garderoben för att hitta sockar som passar, kläder osv. Nu har detta fungerat perfekt för mig, o tro mig jag har haft problem i 20 år!!!!!!   nu ligger det inga kläder nånstans (ibland lite på skrivbordet) , men allt har en plats så är det lätt att städa snabbt.

Jag har också varit trött på att aldrig kunna ta emot gäster som bara dök upp, utan att be om ursäkt 1000 ggr för röran. Innan min kille skulle komma var jag utslagen för jag sprang runt som en galning o plockade, papper kläder badrum ja allt.
    Nu är det annorlunda. jag tycker att hallen, badrummet o disken i köket är det viktigaste för att det skall kännas ok hemma. Finns det ingen disk, men lite papper här o där i köket är det så mycket finare en om man hade disk som luktar också.

Badrummet har jag gjort likadant med som mina kläder!!! jag har plockat bort allt jag inte använder varje dag. kvar har jag 1 schampo (inte 10 olika) osv. allt annat som jag kanske kommer att använda har jag lagt i en låda längs ner i min garderob!!!!  perfekt !!!!,    lätt att hålla ordning i badrummet. varje kväll så torkar jag av handfat o toasitsen. det tar 2 minuter: -)!!!!!!!

Varige morgon så bäddar jag min dotters säng, drar upp pasiener o vädrar under tiden!!!    Wola fint i rummet. Hon får självklart städa lite varige kväll.

Sedan samma sak i mitt sovrum, o på 10 minuter är jag redo att ta emot gäster när som helst.

• Anonym

jag har samma problem, mycket pga att vi bor bara på 35 kvm och har för mycket saker helt enkelt.. men jag vill inte minska ner riktigt.. vissa kan man skippa de tre bokhyllorna med böcker, pärmar, papper mm och bara ha papperna i en hurtslåda men jag vill inte att min lägenhet ska kännas som ett hotellrum utan personliga saker....
    sen har jag en partner som är expert på att inte slänga skräp (tomma kartinger, förpackingar, kuvert, reklam, gårdagens tidning) och tvätt ligger där den kläs av eller bredvid tvättkorgen!!! blä!

saknadden av gardeober lider jag även av, får in jockor mm som e osäsong i garderoben men det e allt... så alla tröjor, koftor hänger i hallen.. skulle vilja få in en garderobsvägg men det går inte........

ibland vill jag bara rensa å bara ha säng, soffa, matbord, skrivbord med tillbehör å kläder hemma.... men usch vad opersonligt utan böcker, ramar, lite prydnader... någon som förstår hur jag menar?

har en granne som bor ännu mindre men hans lägenhet känns som ett hotellrum man ska sova i någon natt - heltråkigt! 

• Anonym

Har du bra förråd?
    I så fall, dela barnens leksaker i 2 eller 3 delar. En del är på rummet/rummen, de andra packar du i kartonger och ställer undan. Låt dem ha första delen i 2 veckor, packa sedan undan och ta fram del 2. Detta gör att det blir mindre leksaker överallt.
    Om du har svårt att ha reda på papper, köp billiga pärmar eller mappar, eller varför inte bara en stor kartong? Skriv på vilken typ av papper det ska vara i om du har pärmar och mappar, eller lägg allt i kartongen bara. Kan vara svårt att hitta rätt papper om det är kartong, men de är åtminstone samlade på ett ställe.

Men annars: det GÖR inget att det är stökigt. Så länge det inte är riktigt skitigt och smutsigt.

• Anonym

Tidskriftssamlare finns billigt pa Ikea,sortera pappren i dem.

• Amaadu

Hej, Jag läst ditt tråd bara idag. Jag skull gärna hjälpa dig att ha ordning hemma. Jag är väldigt bra på alla typer av städning och ordningar. Det är strax 3 år du har skrivit och jag hoppas du har fått hjälp...Annars kan du ta kontakt med mig för Sveriges bästa ordning tipsare just nu !

Svar på tråden Jag orkar inte hålla ordning hemma. Lider.