• Anonym (# Rädd #)

Njurröntgen och gravid?

Jag är troligen gravid, inte ngt jag visste om när jag gjorde en njurröngen den 3 januari.
    Vad kan hända?
    Graviditeten var inte planerad, så jag vet inte hur långt jag är gången.

• Svar på tråden Njurröntgen och gravid?
  • Amazina

Vad var det för röntgen du hade? CT, genomlysning med kontrastvätska eller kanske MRI? Allt ger ju olika mängd strålning. Jag är rätt säker på att du fick ett blyskydd över livmodern under undersökningen!? I alla fall om de inte behövde kolla din urinblåsa också. Det minskar ju strålmängden betydligt.

• Anonym (# Rädd #)

Det var med kontrastvätska. Fick inget över urinblåsan, för de kollade den oxå. Har haft njursten.

• Anonym (# Rädd #)

Men de frågade så många ggn om jag var gravid, så nåt måse det vara.

• Amazina

Du skriver att du "troligen" är gravid... Vet du inte säkert? Har du inte testat?

• Anonym (# Rädd #)

Mensen har inte kommit, jag mår illa, trött. Jag känner mig precis som de andra ggr.
    Jag har testat mig med ägglosningstest, och det var possitivt.

• Miia88

köp ett grav-test =)

när dom kollade mina njurar förra helgen (hade fått en infektion) så gjorde dom det med ultraljud, är gravid i v 32.

men jag läste på netdoktor att det inte skall vara farligt för fostret , men att man helst ska undvika röntgen dom första 3 månaderna.

• Anonym (# Rädd #)

Blir det missbildad el vad? Snälla svara!

• puss

men gör gravtest, och sen ringer du till rötngen-avdelningenoch frågar dom. lycka till.

up yours
  • Anonym (gick bra!)

Hej TS!
    Har varit i samma sits, fick göra njurröntgen pga mkt uvi.(gjordes med kontrast)
     Visste inte att jag var gravid och tror att jag var runt v 5-7...  Är några år sen minns inte exakt!
    Men iaf, det gick jättebra, inga fel på min härliga tjej! =)
    Kram och lycka till!

• Anonym (# Rädd #)
    Anonym (gick bra!) skrev 2011-01-16 18:28:24 följande:
    Hej TS!
    Har varit i samma sits, fick göra njurröntgen pga mkt uvi.(gjordes med kontrast)
     Visste inte att jag var gravid och tror att jag var runt v 5-7...  Är några år sen minns inte exakt!
    Men iaf, det gick jättebra, inga fel på min härliga tjej! =)
    Kram och lycka till!
    Tack! Men vad är det som kan gå fel? Sa de ngt till dej?
Svar på tråden Njurröntgen och gravid?