• Sullan

Hur sover eran 2 månaders bebis på dagen?

Min son,drygt 2 månader,sover jätte bra på nätterna men har ltie svårt att få ro att sova på dagarna om vi inte är ute o går.Tips?Han blir lätt övertrött om han ej får sova..hur mycket ska en 2 månaders bebis sova på dagarna.Han sover från ca 22 på kvällen till 7.30 på morgonen.Vaknar för att äta vid ca 05...

• Svar på tråden Hur sover eran 2 månaders bebis på dagen?
  • merenwen

Det finns nog inget sagt om hur de "ska"  sova. Även bebisar är ju individer med olika behov.

Min son på 2,5 månader sover också bra på natten. Men sover endast 30-40 min åt gången på dagen. Sammanlagt blir det ca 2,5 tim. på dagen. Och sen sover han 10 timmar på natten, med ett uppvak efter ca 8 timmar.
    Och han är nöjd och glad.

Var glad att du har en bebis som sover så bra på natten. Det är, trots allt, viktigast! Glad

• kärleksbarnet10

Min dotter sover en halvtimme ibland på dagen åt gången, ibland bara en kvart om ens det. Däremot kan hon sova från 21-22 tiden på kvällen till 06.30. Har hänt 3 ggr att hon inte vaknat för mat ens på natten. Men oftast vaknar hon efter 03 och vill ha mat för att sedan somna om direkt igen och sova till 06.30-tiden och ibland till 07.30. Men på dagarna är det inte så mycket sömn längre. Men bra det, för då blir nätterna bra!

• idaja

Min son är 1,5 månad, Han sover bra på nätterna. Somnar mellan 20-23 och sover till 9 ungefär med 2-3 avbrott för mat på natten. Klagar inte över det, utan tycker det funkar bra!
    Dock så har han jätte svårt att sova på dagarna - om han inte får sova i famnen på mig eller någon annan. Då kan han sova i 2-3 timmar! Så fort man lägger ner honom så vaknar han efter bara någon minut. Har försökt lägga han i våran säng, i hans säng, vagnen, i soffan bredvid mig - ja på alla ställen jag kan komma på. Men han bara vaknar.
    Det är väldigt frustrerande då jag inte ens hinner gå på toaletten när han sover!  
    Någon som har nå tips???

• Höstbebis2010

Min son är 2 månader. Han sover ca 7-8 timmar per natt, under dagarna är han vaken 1-2 timmar i taget och sover sen efter det allt från ½ timme till 1½ timme.

• Mina 78
    idaja skrev 2011-01-18 13:00:31 följande:

Min son är 1,5 månad, Han sover bra på nätterna. Somnar mellan 20-23 och sover till 9 ungefär med 2-3 avbrott för mat på natten. Klagar inte över det, utan tycker det funkar bra!
    Dock så har han jätte svårt att sova på dagarna - om han inte får sova i famnen på mig eller någon annan. Då kan han sova i 2-3 timmar! Så fort man lägger ner honom så vaknar han efter bara någon minut. Har försökt lägga han i våran säng, i hans säng, vagnen, i soffan bredvid mig - ja på alla ställen jag kan komma på. Men han bara vaknar.
    Det är väldigt frustrerande då jag inte ens hinner gå på toaletten när han sover!  
    Någon som har nå tips???

Min tjej är likadan, mitt enda tips är att ha honom i sjal eller sele
  • MammatillEdvin

16-17 timmar är en siffra jag har i bakhuvudet. För min dotter, 2,5 mån, blir det ungefär det. Hon är i motsats till sin bror duktig på att sova på nätterna. Sover 19-07 (cirka!) med matningar 23 och 03.

Men dagtid är ett enda meck! Sonen kunde man ha med överallt och han sov och sov och sov! Dum som jag var trodde jag att det skulle bli likadant nu, men icke! Hon är vaken och blir lätt övertrött och skriker och skriker.

Mitt tips är att prova att sätta bestämda sovtider på dagen. Vakentiden bör inte vara längre än 2 timmar i sträck, helst 1,5. Tre sovpauser per dag, morgon, lunch och sen eftermiddag. Lägg barnet innan det blir övertrött, annars blir det ju så jobbigt! Ibland åker jag faktiskt på en långtur med bilen bara för att få henne att sova en stund. Jag köper en kaffe i en drive-thru och lyssnar på P1. :)

Oj, nu vaknar hon! Måste amma!

Hejdå!

• Fridell1

Min tjej har sovit bra på natten sen hon var ca 2 veco´kor, däremot var dagarna mindre bra sovmässigt sett. Jag var tvungen att bära henne i sele och vara i konstant rörelse för att hon skulle sova och även då hade hon svårt att komma till ro. Att sätta sig ner gick inte då vaknade hon och att försöka lägga i vagnen eller liknande gick inte. Hon sov i vagnen om vi var ute och gick men vaknade så fort den stannade. Det blev inte mycket sov på dagarna. Sen provade vi att lägga en snuttefilt över ögonen på henne när hon hängde i selen och då somnade hon lättare. Jag provade att lägga henne i vagnen varje dag för att se om hon kunde tänka sig att somna där och plötsligt en dag för ca 10 dagar sen så funkade det...bara så där. Ner i vagnen vid första tecken på trötthet (gäsp eller kli i ögonen), napp i och snutten över ögonen och plötsligt sov hon. Jag var helt chockad men lät henne så klart sova. Nu sover hon förmiddags och eftermiddagslur i vagnen varje dag 1-1 1/2 timme.

Så mitt tips är, prova med något som skärmar av omvärlden (typ snuttefilt) och fortsätt prova med att få honom att somna...plötsligt funkar det.
    Vill tillägga att den bättre dagsömnen inte alls har påverkat nattsömnen, möjligtvis har det blivit än lättare för henne att komma till ro eftersom hon inte är så övertrött!

Hej hej

• Salexa

Min dotter (9 veckor)  sover bra på nätterna, från klockan 21 till 05-06 och somnar sedan om efter en timme med mat och blöjbyte och sover ytterligare en timme eller två. Dagarna är det värre med.

Jag tror att hon är konstant övertrött, men måste ha hjälp att somna varje gång. Antingen vagn eller babybjörn - stannar vi så vaknar hon - men skulle vi inte stanna så vaknar hon ändå efter 30 minuter. Det slår aldrig fel. Hon är supertrött, men kan inte somna om igen utan bara gnäller. Det hjälper inte att fortsätta gå när hon väl vaknat.

Ibland får hon till det och sover i 2 timmar. Men jag vet inte hur jag ska få henne att sova så länge. Det känns som att hon behöver en längre sovstund per dag. Och varför vaknar hon efter 30 minuter? Varje gång?

• darkisen

min dotter på 9 veckor sover så olika på dagarna, vissa dagar sover hon bara 2-3 gånger i ca 20 min och vissa dagar känns det som hon sover dagen igenom. På natten har hon alltid sovit bra 21-09 med en till två matningar.

• Salexa

Darkisen: upplever du henne som trött då under dagen? Som att hon vill sova men inte kommer till ro? Här får vi kämpa för varje liten sovstund. Hon blir skitförbannad när hon är trött.

• darkisen

hon kan vara lite mer gnällig de dagar hon inte sover så mycket men annars tror jag bara att hon är mer pigg vissa dagar. Som vi kan ju också ha dagar vi känner oss jättepigga och vissa dagar trötta.
    Min lilla blir också skitförbannad när hon är trött men det brukar räcka med att hålla henne nära eller lägga om en filt så hon känner sig lite ombonad så brukar hon somna på stört. Jag har märkt att på natten sover hon bra i egen säng men på dagen vill hon ha mer närhet för att kunna somna, eller att man lägger en filt runt henne så att hon känner sig trygg. Har du provat det?

• Salexa

Det ska jag prova. Jag har idag testat att lägga en snutte över hennes ögon och det funkade. Men hon hade kanske somnat ändå, det är ju svårt att veta. Sen sov hon bara i 30 minuter såsom brukligt.

Att vira om henne ska jag testa. Hon sover ju oftast i vagnen eller sele, det kan ju vara skönt att få henne att somna i sin säng någon gång. Hon sover i vagnen även på natten.

• MalinEddie
    Salexa skrev 2011-09-07 17:47:00 följande:
    Ibland får hon till det och sover i 2 timmar. Men jag vet inte hur jag ska få henne att sova så länge. Det känns som att hon behöver en längre sovstund per dag. Och varför vaknar hon efter 30 minuter? Varje gång?
    Det är väldigt vanligt att barn vaknar i en sömnskarv efter 30 eller 45 minuter. Det man kan prova är att vara där nån minut tidigare och söva om innan de hinner vakna. Min son sov sina dagslurar i vagn men vaknade alltid efter 30 minuter och var aldrig utvilad. Jag började då dra vagnen fram och tillbaka efter typ 28 minuter och såg på så sätt till att han sov över skarvarna. Efter en vecka med den "metoden" hade han börjat sova över skarvarna av sig själv och sov ofta tvåtimmarspass. Mitt andra barn sov längre pass när hon sov nära någon av oss så många dagslurar sov hon i bärsele.
  • Salexa

Hon sover nu och har gjort det i cirka 25 minuter, så jag börjar vagga direkt!

• Salexa

Det blev 45 minuter. Det sov hon dock igår morse också. Så det är svårt att dra en slutsats huruvida det var vaggandets förtjänst eller inte.

Svar på tråden Hur sover eran 2 månaders bebis på dagen?