Flickan och kråkan skrev 2011-01-19 08:07:22 följande:
Jag har en liten 3-åring som bara vill pyssla med just siffror och bokstäver......och jag säger inte det för att vara dum

. Vad jag menar är att det handlar om intresse, inte hur lätt de kommer att ha för läsning, räkning etc. senare. Ett barn som kan alfabetet tidigt behöver på intet sätt lära sig läsa tidigare eller ha lättare för det än ett barn som lärt sig bokstäverna "sent". Det finns ingen sådan koppling. Jag råkar ha ett barn som gillar former, bokstäver, siffror etc. och uppmuntrar givetvis det....för att han tycker att det är kul och blir glad

. Han har en jämnårig kompis som kan känna igen modellen på varje bil han ser. Olika intressen

. Min yngsta är inte alls som sin storebror. Han är 20 månader och har inte en susning om siffror och bokstäver som storebror hade bra kläm på i den åldern. Han har noll intresse. Jag är för övrigt rätt övertygad om att den som kommer att ha lättast för sig i skolan är just min yngsta.
Jag är lärare på högstadiet, i bland annat svenska. Mitt råd är att faktiskt ta det hela med ro

. Vill du ge ditt barn ett rikt språk så läs mycket för honom

, då kommer resten som ett brev på posten

. Vad gäller siffror så kan du ju ge honom det matematiska och logiska tänkandet på andra vis - när ni lagar mat exempelvis, handlar, tvättar etc. Blanda olika mängder ingredienser när ni gör pannkakssmet, fylla halv/hel tvättmaskin med si och så många strumpor etc. etc. De formella är inte särskilt viktigt. Det kommer

.
Håller helt med detta! är barnbibliotekarie och lästa inte en rad för dottern förrän hon själv började komma med böckerna som 1årig sedan dess läser vi 1 saga varje kväll och dottern (5) är mkt intresserat av bokstäver och liknande. Min 3,5 åring däremot är inte nåt intresserat.
Det är en fråga om intresse, ingenting man kan pressa fram när de är så små tror jag
Ska tillägga att här har vi inte kört med varken barnramsor eller barnsånger - däremot har jag sjungit både Madonna och Depeche Mode låtar och dottern kunne känna igen och skråla med på Black Celebration när hon var 2 år! :)