• Juliana82

Hur får jag min 4-åring intresserad av böcker, alfabet, siffror m.m

Hej på er alla där ute!

Jag har en son som är 4 år. Han går på en privat engelsk skola där dom börjar när dom är 3 år (dagis) och upp till årskurs 9. Nu har dom börjat skriva, läsa och pyssla med siffror.

Min son är inte för fem öre intresserad av varken böcker, skriva, läsa eller siffor. Han kan sitta i fem minuter sen vill han leka. Till julklapp köpte jag pussel, böcker, spel m.m. som har just med ovanstående ämnen att göra, men problemet är att han tröttnar så fort. Jag försöker att inte puscha honom för hårt heller då det kan slå helt fel. Men nu börjar jag bli frustrerad. Han har INGET som helst intresse för detta.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra? Snälla hjälp. Jag kan se framför mig hur tuff hans skolgång kommer bli. Förhoppningsvis fortsätter inte detta beteende.

Snälla hjälp. Ngn mer som befinner sig i samma sits? Någon som har tips/idéer om hur jag skall få honom intresserad? Jag behöver verkligen alla tips i världen.

• Svar på tråden Hur får jag min 4-åring intresserad av böcker, alfabet, siffror m.m
  • Beckah82

Det bästa tipset är att vänta tills han är redo och inte tvinga på honom något han inte är det minsta intresserad av. Att tvinga på honom detta skulle skada hans framtida skolgång enormt mycket mer än att han tar några år extra på sig och leker med annat.

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Veladis

Han är fyra år, lugna dig! Det kommer när det kommer!
    Fortsätt erbjuda siffer- och bokstavslek som alternativ, men gör det lagom mycket och försök hitta hans väg att närma sig detta. Annars är risken att det blir påtvingat och bfår motsatt effekt. Gillar han att spela dator? Se på film? Det finns mycket roliga pedagogiska spel och filmer.
    Men som sagt, ta det lugnt först och främst. Jag förstår att du blir stressad då de i hans skola börjar så tidigt. Men om du tittar på svenska förskolor och skolor så börjar man ju ofta inte på allvar med bokstäver etc förrän i förskoleklassen/sexårsverksamheten. Visst, fyraåringar kan lära sig läsa och skriva, men det är ju faktiskt att räkna som relativt tidigt! Jag tror inte du behöver vara det allra minsta orolig för ditt barns fortsatta skolgång.

Själv är jag förskollärare, jobbar med 3-4 åringar och har en egen 4½-åring och en 7-åring. 7åringen lärde sig läsa som fyraåring, helt själv, men 4½-åringen har baar haft intresse för bokstäver några månader. Innan dess, noll och ingenting. Han kan skriva sitt namn nu och känner igen många bokstäver. Men enl min (grova)uppskattning är typ hälften av alla fyraåringarna på mitt jobb helt ointresserade av bokstäver.

• Maria222

Ta det lugnt.
    När han väl blir intresserad så lär han sig säkert fort sen! Om det däremot blir tjat och press innan så hänger det kvar som något som är tråkigt för honom.
    Han är ju bara 4 år, låt honom leka om han vill det!

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Flickan och kråkan

Jag har en liten 3-åring som bara vill pyssla med just siffror och bokstäver......och jag säger inte det för att vara dum . Vad jag menar är att det handlar om intresse, inte hur lätt de kommer att ha för läsning, räkning etc. senare. Ett barn som kan alfabetet tidigt behöver på intet sätt lära sig läsa tidigare eller ha lättare för det än ett barn som lärt sig bokstäverna "sent". Det finns ingen sådan koppling. Jag råkar ha ett barn som gillar former, bokstäver, siffror etc. och uppmuntrar givetvis det....för att han tycker att det är kul och blir glad . Han har en jämnårig kompis som kan känna igen modellen på varje bil han ser. Olika intressen . Min yngsta är inte alls som sin storebror. Han är 20 månader och har inte en susning om siffror och bokstäver som storebror hade bra kläm på i den åldern. Han har noll intresse. Jag är för övrigt rätt övertygad om att den som kommer att ha lättast för sig i skolan är just min yngsta.

Jag är lärare på högstadiet, i bland annat svenska. Mitt råd är att faktiskt ta det hela med ro . Vill du ge ditt barn ett rikt språk så läs mycket för honom , då kommer resten som ett brev på posten . Vad gäller siffror så kan du ju ge honom det matematiska och logiska tänkandet på andra vis - när ni lagar mat exempelvis, handlar, tvättar etc. Blanda olika mängder ingredienser när ni gör pannkakssmet, fylla halv/hel tvättmaskin med si och så många strumpor etc. etc. De formella är inte särskilt viktigt. Det kommer .

• tuvamattis
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-19 08:07:22 följande:
    Jag har en liten 3-åring som bara vill pyssla med just siffror och bokstäver......och jag säger inte det för att vara dum . Vad jag menar är att det handlar om intresse, inte hur lätt de kommer att ha för läsning, räkning etc. senare. Ett barn som kan alfabetet tidigt behöver på intet sätt lära sig läsa tidigare eller ha lättare för det än ett barn som lärt sig bokstäverna "sent". Det finns ingen sådan koppling. Jag råkar ha ett barn som gillar former, bokstäver, siffror etc. och uppmuntrar givetvis det....för att han tycker att det är kul och blir glad . Han har en jämnårig kompis som kan känna igen modellen på varje bil han ser. Olika intressen . Min yngsta är inte alls som sin storebror. Han är 20 månader och har inte en susning om siffror och bokstäver som storebror hade bra kläm på i den åldern. Han har noll intresse. Jag är för övrigt rätt övertygad om att den som kommer att ha lättast för sig i skolan är just min yngsta.

Jag är lärare på högstadiet, i bland annat svenska. Mitt råd är att faktiskt ta det hela med ro . Vill du ge ditt barn ett rikt språk så läs mycket för honom , då kommer resten som ett brev på posten . Vad gäller siffror så kan du ju ge honom det matematiska och logiska tänkandet på andra vis - när ni lagar mat exempelvis, handlar, tvättar etc. Blanda olika mängder ingredienser när ni gör pannkakssmet, fylla halv/hel tvättmaskin med si och så många strumpor etc. etc. De formella är inte särskilt viktigt. Det kommer .
    Håller helt med detta! är barnbibliotekarie och lästa inte en rad för dottern förrän hon själv började komma med böckerna som 1årig sedan dess läser vi 1 saga varje kväll och dottern (5) är mkt intresserat av bokstäver och liknande. Min 3,5 åring däremot är inte nåt intresserat.
    Det är en fråga om intresse, ingenting man kan pressa fram när de är så små tror jag
    Ska tillägga att här har vi inte kört med varken barnramsor eller barnsånger - däremot har jag sjungit både Madonna och Depeche Mode låtar och dottern kunne känna igen och skråla med på Black Celebration när hon var 2 år! :)
  • SOL10

Bara läst TS, du märker när han vill o är mogen min 5åring är inte så intresserad men jag kan ju inte pusha - då förstör man deras naturliga intresse, det straffar sig sedan (tror jag)

• Bullen11

Är utbildad lärare och det finns bara en sak för dig att göra - ta det lugnt! 
    Man kan inte tvinga på ett barn kunskap, det fina med barn är att de har enorm lust till att lära - men utan lusten finns risk att upplevelsen av att göra sådant man egentligen inte själv vill sitter kvar längre upp i åldern. Detta bidrar med största sannolikhet att barnet aldrig får den rätta lusten till att lära senare i skolgången, och detta kan ställa till enorma problem för barnet.

Så, ta det lugnt och oroa dig inte. Det kommer! Men låt honom hitta lusten till att lära och upptäcka på egen hand, så håller det förhoppningsvis i sig även längre upp i skolan :) Alla barn är olika, och många barn koncentrerar sitt intresse på några få saker till att börja med och dessa saker kan vara så olika. Låt honom ta initiativet till att kolla i böcker eller rita/skriva, och ge mycket beröm (även om långt ifrån allt blir "rätt"!)

Har inte läst vad alla andra skrivit, kanske har jag bara upprepat? :)

Lycka till! 

• Anna Lisa

Jag har en 4,5 årig kille. Han säger att han vill lära sig läsa och skriva, men har bara tålamod i cirka 5 min så därför kan han inte skriva sitt namn än, och han känner bara igen en handfull bokstäver.
    På förskolan försöker dom få honom att skriva sitt namn på vissa teckningar han gjort men det vill han inte utan säger när han kommer hem att fröken tvingat honom att skriva sitt namn och han blir arg då.

Han gillar inte heller att rita saker, tex bilar eller gubbar (fast han kan), utan föredrar "klotter", fast ibland kan han rita ganska tydligt vattenfall eller spindelnät, men 99 % av teckningarna kan man inte se annat än "klotter". Detta tycker jag är lite konstigt, men han får ta det i sin takt. Jag tror att han kommer lära sig bokstäver så småningom också med tiden, kanske tar några år i denna takt.

Min grabb har däremot börjat räkna plus och minus, tex om vi ska handla äpplen kan han säga att vi handlar 3 st så får mamma, pappa och jag ett var, men om vi vill ha 2 var så måste vi köpa (så räknar han på fingrarna & i huvudet), då behäver vi köpa 6 st. Då kan jag fråga: men om pappa bara vill ha ett äpple då hur många ska vi köpa då? Då räknar grabben ut det. Så kan du göra med din son också. Det kanske är roligare utan papper och penna att räkna.

Min son lärde sig prata väldigt tidigt och är mkt duktig på att prata, han vill lära sig engelska nu, han brukar fråga mig vad olika saker heter på engelska, barn utvecklas olika helt enkelt.

Svar på tråden Hur får jag min 4-åring intresserad av böcker, alfabet, siffror m.m