• Anonym (Morr)

Arbetsförmedlingen uppmanar invandrare att leva på bidrag!

Så här ligger det till. Min mamma är tillsammans med en kille från Storbritannien. Han flyttade hit till henne för ca 3 månader sen, innan har han pendlat för att besöka henne ungefär varannan helg sen dom blev tillsammans drygt ett år tidigare. Han ligger i skilsmässa med sin fru som bor kvar i Storbritannien, anledningen till att skilsmässan inte gått igenom än är för att hon inte är så medgörlig, därför drar det ut på tiden.

Han har väntat på att få sitt svenska personnummer för att kunna skriva in sig på sfi samt hos arbetsförmedlingen, och nu när han fått det var han där direkt och skrev in sig. Men vet ni var han får höra på arbetsförmedlingen? Hör och häpna! Personalen som jobbar där uppmanar honom att han inte ska skriva sig här och inte gå sft än, utan att han ska vara i Sverige som turist fram till det att hans skilsmässa är klar, när den är klar skriver han över sitt boende här och kommer tillbaka till arbetsförmedlingen så ska han (personen som jobbade där alltså) hjälpa honom att få ut så mycket bidrag som möjligt så att han slipper jobba. WTF????? Till saken hör att han VILL jobba! Han har inga som helst planer på att gå på bidrag, och blev ganska upprörd över att få höra det. Hur FAN kan arbetsförmedlingen sitta och uppmana folk som kommer hit att gå på bidrag? Jag trodde faktiskt inte att sånt hände, men det här är ju riktigt skrämmande... Dessutom ligger denna arbetsförmedlingen i en kommun som är extremt invandrartät. Min mamma och karln i fråga bor i grannkommunen och där finns ingen egen arbetsförmedling, därför får de som bor där gå till den här arbetsförmedlingen istället. Man kan ju undra hur många dom fått till att börja gå på bidrag redan... 

• Svar på tråden Arbetsförmedlingen uppmanar invandrare att leva på bidrag!
  • Philippa

Men måste han lyssna på arbetsförmedlingen då??

Han kan väl söka jobb utan dom?

• Rödtott

Jag kan säga att mitt intryck av arbetsförmedlingen är att de stjälper istället för att hjälpa! Hade jag lyssnat på dem de gångerna jag behövt hjälp hade jag: 1. Börjat mitt arbetsliv efter gymnasiet som praktikant med ett lågt bidrag istället för att få ett jobb med riktig lön. 2. Inte flyttat till Stockholm för att jobba och leva pga det enligt dem "är omöjligt att få boende där". ...  När vi hade fixat varsitt jobb, bytt lägenheten, fått dagisplats till dottern och var i färd med att få flytthjälp så sa tanten på ams i gbg att "Åh nej stackars barn som ska behöva växa upp i Stockholm!"   Jag har sällan varit så arg som efter mina besök där! Vad hände med arbetslinjen och att uppmuntra folk att flytta dit jobben finns?? 

• Rödtott
    Philippa skrev 2011-01-16 11:22:41 följande:
    Men måste han lyssna på arbetsförmedlingen då??

Han kan väl söka jobb utan dom?
    Precis! Mitt råd är: Gå dit på möten så du inte mister a-kassa när du behöver den. I övrigt gör din egen plan för studier och arbetsliv oavsett vad de säger! 
  • Anonym (Morr)

Ja självklart kommer han göra det. Det är arbetsförmedlingens attityd jag stör mig på, blir riktigt arg faktiskt! Hur kan dom sitta och säga åt folk att söka bidrag istället för jobb när dom kommer hit? Bidrag är till för folk som behöver det, inte för folk som egentligen skulle kunna jobba. Jag tror inte att han är den enda personen som blivit rekommenderad detta, hur ska invandrare som kommer hit  veta vad dom ska göra? Om dom går till arbetsförmedlingen och får höra att det är bättre att dom går på bidrag än söker jobb så är det nog väldigt många som följer deras råd...

• Anonym (Morr)
    Rödtott skrev 2011-01-16 11:26:23 följande:
    Jag kan säga att mitt intryck av arbetsförmedlingen är att de stjälper istället för att hjälpa! Hade jag lyssnat på dem de gångerna jag behövt hjälp hade jag: 1. Börjat mitt arbetsliv efter gymnasiet som praktikant med ett lågt bidrag istället för att få ett jobb med riktig lön. 2. Inte flyttat till Stockholm för att jobba och leva pga det enligt dem "är omöjligt att få boende där". ...  När vi hade fixat varsitt jobb, bytt lägenheten, fått dagisplats till dottern och var i färd med att få flytthjälp så sa tanten på ams i gbg att "Åh nej stackars barn som ska behöva växa upp i Stockholm!"   Jag har sällan varit så arg som efter mina besök där! Vad hände med arbetslinjen och att uppmuntra folk att flytta dit jobben finns?? 
    Nej jag håller, med. Jag har behövt gå till dem en gång i mitt liv, fick ingen hjälp alls och jobb skaffade jag mig på egen hand. Men det här slår nog allt...
  • Rödtott

Jag är också vansinnig på deras attityd! Men det gäller inte bara invandrare som kommer hit, det gäller även andra som blir arbetslösa någon gång. Det är som att de tappat tron på individens egen förmåga helt och hållet. 

• Anonym (soc)

Tyvärr ser vi samma tendens så snart en person har minsta lilla åkomma, skråma, funktionsnedsättning. AF försöker direkt dra sig ur och säger att personen inte är arbetsför, trots att många är det.  Det är bedrövligt. AF och FK och Socialtjänst har inte en samsynkad syn på vad arbetsförmåga innebär och i slutändan drabbar det individer. Se på kronofogdsärendena. Vilka är det som drabbas idag? Jo, många sjukskrivna, arbetslösa osv. De får inte stöd från samhället och då hamnar de i personlig komkurs.

Önskar att folk höjde sina röster lite mer. Det är så många som drabbas pga landets politik.

• Anonym (Morr)

Kan man anmäla det nånstans kanske? Det känns bara helfel att dom ska hålla på så, skattepengarna borde inte gå till sånt...

• Anonym (ARG)
    Själv är jag skapligt förbannad på AMS just nu. Min pojkvän har nyss flyttat hit från ett annat land. Han har uppehållstillstånd och får därmed arbeta här. Han fick inte ens skriva in sig som arbetssökande. I och med att han inte har rätt till A-kassa så fanns det ingen anledning att skriva in sig, sa surkärringen. De hjälper dessutom inga som inte talar flytande svenska förklarade hon, inte ens om man har tolk. Vi fick, efter att jag rytit i rejält, gå därifrån utan nån som helst hjälp. Jag ringde Arbetsförmedlingens Kundrelationer och fick prata med en mycket trevlig kvinna. Hon blev bestört och bad om ursäkt och sa att så här får det inte gå till. Hon sa att ALLA har rätt att skriva in sig. Hon ville att han skulle maila och förklara hela historien så skulle de ta tag i det. 

Nu hade vi ju inte väntat oss att han skulle få ett jobb, men lite information och vänligt bemötande hade vi nog räknat med.
  • Anonym (Turist?)

Men om han ska vara här som turist så får han väl inga bidrag???
    Om de uppmuntrat honom till att vara skriven i Storbritanien så är det väl deras system och ev bidrag han får, så jag tolkar det INTE i din TS att de uppmuntrat honom till att leva på bidrag genom våra skattefinansierade medel???

• Anonym (Morr)
    Anonym (Turist?) skrev 2011-01-17 16:39:13 följande:
    Men om han ska vara här som turist så får han väl inga bidrag???
    Om de uppmuntrat honom till att vara skriven i Storbritanien så är det väl deras system och ev bidrag han får, så jag tolkar det INTE i din TS att de uppmuntrat honom till att leva på bidrag genom våra skattefinansierade medel???
    Läs om, läs rätt
    Anonym (Morr) skrev 2011-01-16 11:19:33 följande:
    Personalen som jobbar där uppmanar honom att han inte ska skriva sig här och inte gå sft än, utan att han ska vara i Sverige som turist fram till det att hans skilsmässa är klar, när den är klar skriver han över sitt boende här och kommer tillbaka till arbetsförmedlingen så ska han (personen som jobbade där alltså) hjälpa honom att få ut så mycket bidrag som möjligt så att han slipper jobba.                                
  • Anonym (Morr)
    Anonym (ARG) skrev 2011-01-17 16:35:41 följande:
    Själv är jag skapligt förbannad på AMS just nu. Min pojkvän har nyss flyttat hit från ett annat land. Han har uppehållstillstånd och får därmed arbeta här. Han fick inte ens skriva in sig som arbetssökande. I och med att han inte har rätt till A-kassa så fanns det ingen anledning att skriva in sig, sa surkärringen. De hjälper dessutom inga som inte talar flytande svenska förklarade hon, inte ens om man har tolk. Vi fick, efter att jag rytit i rejält, gå därifrån utan nån som helst hjälp. Jag ringde Arbetsförmedlingens Kundrelationer och fick prata med en mycket trevlig kvinna. Hon blev bestört och bad om ursäkt och sa att så här får det inte gå till. Hon sa att ALLA har rätt att skriva in sig. Hon ville att han skulle maila och förklara hela historien så skulle de ta tag i det. 

Nu hade vi ju inte väntat oss att han skulle få ett jobb, men lite information och vänligt bemötande hade vi nog räknat med.
    Det där lät ju också helt galet! Har han fått sitt svenska personnummer än? För det måste man väl ha för att få skriva in sig?
  • Anonym (Turist?)
    Anonym (Morr) skrev 2011-01-17 18:22:39 följande:
    Läs om, läs rätt
    Anonym (Morr) skrev 2011-01-16 11:19:33 följande:
    Personalen som jobbar där uppmanar honom att han inte ska skriva sig här och inte gå sft än, utan att han ska vara i Sverige som turist fram till det att hans skilsmässa är klar, när den är klar skriver han över sitt boende här och kommer tillbaka till arbetsförmedlingen så ska han (personen som jobbade där alltså) hjälpa honom att få ut så mycket bidrag som möjligt så att han slipper jobba.                                
    Ooops sorry
    Tycker att han själv ska kontakta den chef de har på just det kontoret och påtala vad handläggaren sagt - denne bryter mot dera regelverk och det bör ju uppmärksammas!
  • Anonym (Morr)
    Anonym (Turist?) skrev 2011-01-17 18:29:16 följande:
    Ooops sorry
    Tycker att han själv ska kontakta den chef de har på just det kontoret och påtala vad handläggaren sagt - denne bryter mot dera regelverk och det bör ju uppmärksammas!
    Hehe, det är lugnt Men det är alltså så att denna person brutit mot någon for av regelvärk? Det verkade som att denna person satt det i system att uppmuntra folk att gå på bidrag istället för att jobba, och iom att detta var på ett så pass invandrartätt område lär det ju vara väldigt många som följt hans råd...
  • Little Tiger
    Anonym (Morr) skrev 2011-01-17 18:24:39 följande:
    Det där lät ju också helt galet! Har han fått sitt svenska personnummer än? För det måste man väl ha för att få skriva in sig?
    Nej, han har inte fått det ännu, han kom i lördags. Men enligt de var det ingen idé att komma tillbaks när han fått det för han får iaf inte skriva in sig. Jag tycker att det vore bra att bli inskriven så att det visar att man är arbetsvillig och står till arbetsmarknadens förfogande som de annars tjatar så mycket om.
  • Anonym

Helt ärligt TS, hur bra svenska pratar din mammas man? Och hur bra engelska pratar arbetsförmedlaren?
    Jag är helt övertygad om att det blivit ett missförstånd. Jag delar själv min tid mellan england och sverige (är ihop med en britt) och jag lovar dig att det OFTA blir missförstånd för att folk inte vet hur de ska uttrycka sig.

Det finns regler som ska följas med EU-medborgare som flyttar. Om din mammas kille är arbetslös så ska England betala hans ersättning först om han kommer hit och ska söka jobb (första tre månaderna) precis som den svenska ska betala om vi söker jobb i andra EU-länder.

Sen är det märkligt att han bor i England när han är skriven här. Vet Skattemyndigheten om det? Om han fått sitt personnummer så ska han vara skriven här och bo här. Jag tror att när arbetsförmedlaren förstod att han inte bor här så blir han inte inskriven. Han kan inte heller få några bidrag om han inte bor i Sverige då han inte står till arbetsmarknadens förfogande.

• Anonym (Morr)
    Anonym skrev 2011-01-17 20:09:30 följande:
    Helt ärligt TS, hur bra svenska pratar din mammas man? Och hur bra engelska pratar arbetsförmedlaren?
    Jag är helt övertygad om att det blivit ett missförstånd. Jag delar själv min tid mellan england och sverige (är ihop med en britt) och jag lovar dig att det OFTA blir missförstånd för att folk inte vet hur de ska uttrycka sig.

Det finns regler som ska följas med EU-medborgare som flyttar. Om din mammas kille är arbetslös så ska England betala hans ersättning först om han kommer hit och ska söka jobb (första tre månaderna) precis som den svenska ska betala om vi söker jobb i andra EU-länder.

Sen är det märkligt att han bor i England när han är skriven här. Vet Skattemyndigheten om det? Om han fått sitt personnummer så ska han vara skriven här och bo här. Jag tror att när arbetsförmedlaren förstod att han inte bor här så blir han inte inskriven. Han kan inte heller få några bidrag om han inte bor i Sverige då han inte står till arbetsmarknadens förfogande.
    Alltså jag vill inte vara otrevlig på något sätt, men snälla läs innan du skriver. Han bor här, ingen annan stans. Och nej, det var inget missförstånd.
Svar på tråden Arbetsförmedlingen uppmanar invandrare att leva på bidrag!