Arbetsförmedlingen uppmanar invandrare att leva på bidrag!
Så här ligger det till. Min mamma är tillsammans med en kille från Storbritannien. Han flyttade hit till henne för ca 3 månader sen, innan har han pendlat för att besöka henne ungefär varannan helg sen dom blev tillsammans drygt ett år tidigare. Han ligger i skilsmässa med sin fru som bor kvar i Storbritannien, anledningen till att skilsmässan inte gått igenom än är för att hon inte är så medgörlig, därför drar det ut på tiden.
Han har väntat på att få sitt svenska personnummer för att kunna skriva in sig på sfi samt hos arbetsförmedlingen, och nu när han fått det var han där direkt och skrev in sig. Men vet ni var han får höra på arbetsförmedlingen? Hör och häpna! Personalen som jobbar där uppmanar honom att han inte ska skriva sig här och inte gå sft än, utan att han ska vara i Sverige som turist fram till det att hans skilsmässa är klar, när den är klar skriver han över sitt boende här och kommer tillbaka till arbetsförmedlingen så ska han (personen som jobbade där alltså) hjälpa honom att få ut så mycket bidrag som möjligt så att han slipper jobba. WTF????? Till saken hör att han VILL jobba! Han har inga som helst planer på att gå på bidrag, och blev ganska upprörd över att få höra det. Hur FAN kan arbetsförmedlingen sitta och uppmana folk som kommer hit att gå på bidrag? Jag trodde faktiskt inte att sånt hände, men det här är ju riktigt skrämmande... Dessutom ligger denna arbetsförmedlingen i en kommun som är extremt invandrartät. Min mamma och karln i fråga bor i grannkommunen och där finns ingen egen arbetsförmedling, därför får de som bor där gå till den här arbetsförmedlingen istället. Man kan ju undra hur många dom fått till att börja gå på bidrag redan...