• stinalottalarsson

Vad får jag inte missa i Rom?

Till våren blir det en resa till Rom med mina systrar och min mamma, vad får vi inte missa? Vi vill ju se det viktigaste och hinna med lite shopping, själv är jag intresserad av antikaffärer och loppmarknader.

Alla tips är bra, mysiga, men inte allt för turistiga restauranger och caféer, shopping, vad man bör undvika mm...

• Svar på tråden Vad får jag inte missa i Rom?
  • Neko

Jag tyckte det var mysigast att sitta på ett cafe/fik sent på kvällen när det inte var jättevarmt och ha det mysigt =) Men det var också rätt kul att besöka 'världens bästa pizzeria', da baffetto eller vad den heter. Fast vill ni göra det så kom lite före de öppnar för det blir snabbt låååånga köer ^^

• Göteborgstjej

Pantheon är häftigt - Spanska Trappan överreklamerat! Kvarteren runt spanska trappan är coola iofs - massa lyx-märkesbutiker att fönstershoppa i!
    Colosseum såklart.
    En guidad tur till fots är RIKTIGT trevlig (man får så mycket extravetande liksom), det finns en hel del svenska guider i Rom. (Och engelska såklart!)
    Trastevere är trevliga kvarter för restaurangbesök! Runt tex Pantheon och Campo di Fiore är det trevligt - men SVINdyrt!

I Rom är Benetton bra att shoppa på tycker jag - och SKOR såklart!

• stinalottalarsson

Tack så mycket för svar!!

Jag är historiaintresserad och går gärna på guidade rundturer, men i alla fall en av systrarna behöver nog övertalas lite. Hon undrade mer om det fanns någon bra strand i närheten av Rom så hon kunde ligga och sola (för det kan man ju inte göra hemma )

Fönstershopping lär det nog bli i de dyra affärerna, pizza är ett måste, och ett par skor borde väl kunna slinka ner i resväskan

• Göteborgstjej
    stinalottalarsson skrev 2011-01-17 11:26:53 följande:
    Tack så mycket för svar!!

Jag är historiaintresserad och går gärna på guidade rundturer, men i alla fall en av systrarna behöver nog övertalas lite. Hon undrade mer om det fanns någon bra strand i närheten av Rom så hon kunde ligga och sola (för det kan man ju inte göra hemma )

Fönstershopping lär det nog bli i de dyra affärerna, pizza är ett måste, och ett par skor borde väl kunna slinka ner i resväskan
    Bra strand... Hmmm... Ok stränder finns en liten bit söderut, just nu har jag totalt hjärnsläpp och kommer inte ihåg vad den heter ju som jag tänker på.... Men jättenära är det ju INTE! Trafiken i Rom är ofta besvärlig så det kan ju vara ett projekt som tar flera timmar att ta sig till en strand. Där åt jag förövrigt godaste pizzan ever!! Annars är väl italiensk pizza.... sådär... De bästa tycker jag finns i de där "pizzakioskerna/pizzahaken" där man pekar på sin pizza och köper i lösvikt.

Just det - Forum Romanum får du ju inte missa! Fast just FR växer ju enormt med en guidning, man fattar liksom mer då av vad saker är och hur det har sett ut och så..

Fråga mer om du vill, jag kanske kan komma på vad den där stranden hette som vi åkte till några gånger... Jag kan INTE allt, men jag bodde där ett tag (Fast det är ett tag sen nu )
  • LivL
    Istället för att starta ÄNNU en Rom-tråd så kapar jag flera stycken...

Vi ska till Rom i slutet av maj. Är det tillräckligt varmt för att åka till närmaste strand en dag? Och hur långt är det till kusten?
    Någon som varit i Rom och tagit en dagstur till beachen? Vart ska man åka? HJÄLP! 
  • Göteborgstjej
    LivL skrev 2011-04-30 12:11:00 följande:
    Istället för att starta ÄNNU en Rom-tråd så kapar jag flera stycken...

Vi ska till Rom i slutet av maj. Är det tillräckligt varmt för att åka till närmaste strand en dag? Och hur långt är det till kusten?
    Någon som varit i Rom och tagit en dagstur till beachen? Vart ska man åka? HJÄLP! 
    Förmodligen är det ju tillräckligt varmt för att vara på stranden, men räkna inte med värme i havet. Jag vet när vi var på stranden i mitten av maj låg vi i bikini och italienarna hade mössa... Har du bil tar du ju dig hyfsat snabbt till havet (har fortfarande hjärnsläpp och kommer inte ihåg vad stranden hette vi brukade åka till...) Om jag googlar lite och kollar på en karta kanske...
  • lotties

Vi åkte till en ort som heter Anzio. Fin liten by och bra strand, men kallt i vattnet...

• carolinae

Det kan vara rejält varmt i slutet av maj, uppåt 30 grader när vi var där förra året samma tid!

Ett tips är att om ni ska titta på Forum Romanum och Colloseum samma dag börja på Forum Romanum och köp en kombinerad biljett för båda ställena där. Då kan ni gå förbi den dryga kilometer långa kön in till Colosseum! Dvs. Ni sparar mycket tid på att inte köa 2 gånger!!

Ha alltid mycket vatten med er, och om ni är inne på Forum Romanum så finns det påfyllnads ställen med gratis vatten som är drickbart!! Mycket sköna skor rekommenderas också, man går mer än man tror i Rom!

Ta er tid att strosa i gränder där kan man hitta fantastiska restauranger!! 

Hoppas ni får en underbar resa, jag längtar tillbaka ofta!

• Göteborgstjej

Anzio har jag varit, fint! Precis på strandpromenaden där har jag ätit den godaste pizzan ever!

Men om jag var som du skulle jag åka till Ostia Antica - häftiga gamla saker att titta på och så kan ni bada där de gamla romarna badade! Sen är det rätt ok stradsträcka därifrån ända till Anzio.

• stinalottalarsson

Nu är jag hemkommen igen efter en härlig helg i Rom! Min ena syster ville ju gärna ha åkt till en strand, men det blev aldrig så. Hon hade fått för sig att man kunde ta tunnelbanan till havet och att det skulle ta 20 minuter. Vi frågade aldrig någon där om så var fallet, men jag tvivlar på det, en timma har jag läst i olika böcker...Och så finns det ju så mycket annat man vill se istället för att ligga på stranden (om man frågar mig )

Svar på tråden Vad får jag inte missa i Rom?