• Lilja7

Platt huvud (!)

Jag upptäckte för ett tag sedan att min 1,5 månader gamla son var platt på ena sidan och nu även börjar bli det baktill. Jag hade skaffat en mjuk kudde till honom men läste inte att man skulle vända huvudet på olika sidor varje gång utan han har fått ligga på bakhuvudet. Nu när jag försöker lägga honom på den andra sidan så vänder han själv huvudet till sin "favoritsida" och jag börjar bli lite desperat, jag är dels arg på mig själv som inte läste det tidigare och dels känns det som om det inte går att förhindra nu när han kan vända huvudet själv.
    Finns det något sätt jag kan göra så att det platta försvinner baktil o på vänster sida eller huvudformen "förstörd" för alltid? *desperat*

• Svar på tråden Platt huvud (!)
  • TheMother

Försök att ha honom oftare på höger sida än på rygg eller på vänster sida.
    Pallra upp med filt/handduk bakom ryggen på honom så att han inte kan vända sig till rygg.
    Eftersom du nu uppmärksammat problemet så tror jag att du kommer få rätsida på det, tids nog. Min son vart också lite platt på ena sidan av huvudet trots att jag använde kudde till honom från start men det ordnade till sig med tiden, vilket det oftast brukar göra. :)

• Flickan och kråkan

Nu är han ju så liten ännu så tycker inte alls att du ska bli panikslagen. De har jättemjuka huvuden vilket gör att de ganska lätt går tillbaka när de är så små. Det viktigaste är ju att undvika belastning på huvudet så mycket det går. Ha ditt barn på mage eller bär (sjal, ergonomisk bärsele) istället för att ha ditt barn liggandes i vagn eller sittandes i babysitter. Sedan kan man ha sitt barn sovandes på sidan. Det finns en ganska praktisk sidkudde (baby sleep finns att köpa bland annat på babykoncept.se) om man tycker att det är besvärligt att rulla ihop handdukar/filtar så att barnet inte kan rulla till rygg eller mage. Sedan tycker jag att ni kan ta upp det med läkarn på 2-månaderskontrollen. Om han är väldigt stel i ena sidan så kan man få hjälp av sjukgymnast.

• Maltesen

Finns en kudde som heter delta baby som man kan använda till bäbisar för att de ska kunna sova säkert på sidan. En stor trekantig kudde som går efter ryggen o en mindre trekant framför magen som sitter ihop, klädda med vitt frottétyg. En sjukgymnast rekommenderade kudden när vår son hade samma problem. Be även din BVC-sköterska om remiss till en sjukgymnast som kan kolla så nackmusklerna är lika långa.

• Mary Jo

Min dotter hade helt platt huvud men nu är det runt,fint och perfekt;) .. Få inte panik,lyssna till råden ovanför. :)

• Lilja7

Okej, tack för svaren! Känner mig lite lugnare nu. Jag ska prova och lägga honom lite på den sidan o använda filtar så han inte kan vända tillbaka själv. Får kanske skaffa en sån kudde också.
    Skönt att höra att det kan rätta till sig ännu o att man kan få hjälp av sjukgymnast.

• miss Y

Ni pratar om att lägga barnet på sidan, men vi har fått rådet ifrån BVC att de inte ska ligga på sidan alls. Innan gjorde vi så här: höger sida, rygg, vänster sida, osv men sedan vi hade vårt första BVC-besök så blir det bara rygg bortsett ifrån ibland då hon älskar att ligga på sidan (låg på sidan i min mage). Är rädd för platt huvud, har dock inte märkt ngt än. Men vad gäller??

Kan ju säga att jag sållar ibland kring deras råd men när det kommer till plötsligt spädbarnsdöd så vill man ju inte gärna sålla om man säger så...

• Flickan och kråkan
    miss Y skrev 2011-01-16 19:35:38 följande:
    Ni pratar om att lägga barnet på sidan, men vi har fått rådet ifrån BVC att de inte ska ligga på sidan alls. Innan gjorde vi så här: höger sida, rygg, vänster sida, osv men sedan vi hade vårt första BVC-besök så blir det bara rygg bortsett ifrån ibland då hon älskar att ligga på sidan (låg på sidan i min mage). Är rädd för platt huvud, har dock inte märkt ngt än. Men vad gäller??

Kan ju säga att jag sållar ibland kring deras råd men när det kommer till plötsligt spädbarnsdöd så vill man ju inte gärna sålla om man säger så...
    Det finns ingen ökad risk för psd av själva sidoliggandet. Det är mage som ökar risken rejält. Anledningen till att man inte ska ha barnet sovandes på sidan är att det kan ramla över på mage när det sover. Det är därför viktigt att man ser till att barnet är ordentligt stöttat så att det inte kan ramla över till just mage. Vi använde sidkudde som rekommenderades av vår sjukgymnast.....på drottning Silvias sjukhus. Sedan kan man ju se till att motverka platt huvud eller skevhet genom att hela tiden växla hur barnet har sitt huvud när det ligger på rygg. Men det beror ju på lite hurudant barn man har. Vissa låter sina föräldrar lägga dem som de vill och där ligger de . Andra vänder tillbaka huvudet som de vill på en gång .
    Limael skrev 2011-01-16 19:37:41 följande:
    Man ska väl ha en kudde som bebisen ska ligga på från när den är nyfödd?
    Ja. Vi har haft kudde från första dagen till båda våra. Vi har enbart haft dem på rygg när de sovit på natten. Dagtid har vi inte haft babysitter, inte använt vagn utan burit i sjal. Ingen belastning alls på huvudet dagtid. Vi har till och med haft kudde på skötbordet. Trots detta blev äldsta aningens skev (favoriserade att ha huvudet vridet åt ena hållet när han sov på natten) och yngsta aningens platt (ville inte ha huvudet vridet åt sidan på natten). Nu var det ju så lite så det rättade till sig rätt snabbt, men nog har vi fått tänka på det ordentligt med båda ändå.
  • miss Y

Frösöblomster:
    Å tack för förklaringen för så tydligt förklarade inte BVC det, hon sa det som att det inte var OK ens med sidoläge å pratade om plötslig spädbarnsdöd har gått ner sen man slutat med det också, inget om att det hade med själva rullandet att göra. Då ska jag lägga henne på sidan iaf, för hon älskar det och vänder sig inte på mage (hon avskyr att ligga på mage, härjar hej villt om hon hamnar så vid t.ex. nackträning, bortsett ifrån mys på mammas eller pappas bröst). Min tös går inte vrida huvudet på, hon ändrar det. Man kan inte lägga henne sovandes heller för hon vaknar direkt hon kommer ner på rygg.

• Limael
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-17 07:48:28 följande:
    Det finns ingen ökad risk för psd av själva sidoliggandet. Det är mage som ökar risken rejält. Anledningen till att man inte ska ha barnet sovandes på sidan är att det kan ramla över på mage när det sover. Det är därför viktigt att man ser till att barnet är ordentligt stöttat så att det inte kan ramla över till just mage. Vi använde sidkudde som rekommenderades av vår sjukgymnast.....på drottning Silvias sjukhus. Sedan kan man ju se till att motverka platt huvud eller skevhet genom att hela tiden växla hur barnet har sitt huvud när det ligger på rygg. Men det beror ju på lite hurudant barn man har. Vissa låter sina föräldrar lägga dem som de vill och där ligger de . Andra vänder tillbaka huvudet som de vill på en gång .
    Limael skrev 2011-01-16 19:37:41 följande:
    Man ska väl ha en kudde som bebisen ska ligga på från när den är nyfödd?
    Ja. Vi har haft kudde från första dagen till båda våra. Vi har enbart haft dem på rygg när de sovit på natten. Dagtid har vi inte haft babysitter, inte använt vagn utan burit i sjal. Ingen belastning alls på huvudet dagtid. Vi har till och med haft kudde på skötbordet. Trots detta blev äldsta aningens skev (favoriserade att ha huvudet vridet åt ena hållet när han sov på natten) och yngsta aningens platt (ville inte ha huvudet vridet åt sidan på natten). Nu var det ju så lite så det rättade till sig rätt snabbt, men nog har vi fått tänka på det ordentligt med båda ändå.
    åh okej. Man får göra det bästa man kan :)
  • ida 07

Mitt första barn hade väldigt platt huvud som spädis trots att han låg på båda sidorna och även på ryggen. Det har dock rättat till sejGlad idag är han en glad 10-åringGlad Har ett tredje barn som snart är 6 månader och även han har jätteplatt bakhuvud. Jag har dock ingen panik över det. Även vårt bvc sa att barnen idag inte ska ligga på sidorna. Gav inte heller de förklaringen att det skulle ha med rullningen att göra. Min snart 6 månaders rullar inte mycket och absolut inte i sängen än så länge så isf tycker jag det rådet var väldigt missvisande!

• Jenniejj

Hittade en gammal tråd men kände ändå att jag ville svara. Nytt är att man nu via svenska sidor kan köpa Mimos kudde (www.4sure.se eller www.babykoncept.se). Mimos är en kudde som förebygger samt behandlar skallasymmetri. Ettflertal studier bevisar att det fungerar. Den är helt fri från kvävningsrisk (94%) vilket gör att barnet rekommenderas att ha den från dag 1 i livet!

Mimos kudde är dock bara et komplement när barnet såver, ligger vagnen, babysitter, bilstol etc. Utöver den finns det övningar för att förhindra och motverka platt huvud!

Svar på tråden Platt huvud (!)