Linser och bönor..
Jag har en massa röda linser, gröna linser och kidnerbönor hemma. Men jag vet inte alls vad jag kan hitta på med dom? Någon som vill komma med lite förslag?? =)
Jag har en massa röda linser, gröna linser och kidnerbönor hemma. Men jag vet inte alls vad jag kan hitta på med dom? Någon som vill komma med lite förslag?? =)
Röda linser kan man äta istället för ris till olika rätter, eller ha i köttfärssås (till lasagne tex). I olika indiskt kryddade grytor passar det också bra, och i soppor.
Om de gröna linserna håller ihop efter man har kokat dem kan man låta dem kallna och sen ha dem i sallader.
Kidneybönor passar också i olika sallader (kalla) eller i texmex mat som chili, enchiladas, köttgrytor mm. Tänk på att ta i dem mot slutet så de inte kokar sönder.
Till grillat brukar jag göra en salsa med hela kidneybönor, hackade soltorkade tomater och hackad charlottenlök, ibland även kapris. Om tomaterna ligger i olja behöver man inte tillsätta mer, annars tar man ett par teskedar eller så, bara så det blir lite blankt och salsaktigt.
Bulgursallad med linser
400 g gröna linser
2 msk soja
1 tsk spiskummin
3 msk balsamvinäger
2 msk olivolja
1 tsk salt
1 krm peppar
400 g bulgur
1 liter buljong
Skjölj linserna och koka dem mjuka, ca 20 min tillsammans med sojan. Låt dem rinna av. Smaksätt dem sedan med kryddorna. Koka upp bulgurn i buljongen och låt den dra i 30 min. Blanda ihop vid servering.
2 dl röda linser
1/2 grön pepparfrukt
1 tsk spiskummin
1/2 tsk gurkmeja
1 tsk salt
3 msk solrosolja
2 msk vitvinsvinäger
Koka linserna i vatten i 8-10 min. Dela, kärna ur och fin hacka pepparfrukten. Fräs spiskummi i olja, tillsätt pepparfrukten och övriga kryddor. Rör ner linserna, oljan och vinägern, låt fräsa i någon minut. Servera gärna med en klick yoghurt till.
3 dl gröna linser
1 dl korngryn
1.5 tsk curry
2 skivade morötter
1 strimlad purjolök
2 msk olja
1.5 liter vatten
3 svampbujongtärningar
1 tsk senap
0.5 krm kajennpeppar
salt
Fräs linser, gryn, curry och grönsaker i oljan ett par minuter. Häll på vattnet och tillsätt buljongtärningarna. Koka under lock i ca 40min. Smaka av med senap, kajennpeppar och salt.
Tack så jätte mycket för era tips!! Ska testas =)