• Roisin Dubh

Brev till pappa på födelsedagen

En dag i efterskott....

Igår skulle du ha fyllt 80 år! Jag kan knappt tänka mig dig i den åldern.

Undrar hur du skulle firat din 80-årsdag? Med pompa och ståt eller i all stillhet med familjen? Jag minns när du fyllde 60 år och flydde ner till Gambia för att få lugn och ro från allt spektakel. Hela hallen var full med lådor (mutor) från diverse företag som ville gratulera dig på födelsedagen. En massa ost och vin och annat som mamma inte visste var hon skulle göra av.

Din 50-årsdag verkade vara roligare i alla fall, åtminstone av de foton jag har att döma. Själv var jag för liten för att minnas, jag var bara 4 år då. Men det var massor av blommor och du var utspökad som fransman med basker på huvudet och hade målat mustasch och pipskägg med hjälp av en soten från en bränd vinkork.

Där slutar min del av ditt liv. 40-årsdagen var före min tid liksom alla andra av dina födelsedagar under 46.

Jag är tacksam för de 19 födelsedagar jag fick upleva med dig. De har varit fyllda med upplevelser och skapat mig till den jag är. Du var en underbar pappa. Även om du var arbetsnarkoman och levde för ditt jobb fanns du där till 100% när du var ledig.

Jag minns alla nattningar då du berättade spännande sagor. Jag minns alla baden då du såg till att man hade skum så det räckte och blev över och hur du sprang genom huset med din handduksinlindade "groda" på ryggen efteråt.

Jag minns alla utflykter vi gjorde på helgerna. Skidturerna på vintern. Fisket på sommaren och svampplockningen på hösten. "Huppegupptäcksfärderna" då vi gjorde barkbåtar av det vi hittade. Du var en riktig skogsmulle och älskade att vara ute i naturen. Tänk om man hade fått ärva din energi.

Jag minns alla midagar med familjen då du berättade om dina upplevelser från när och fjärran. Ingen kunde berätta så spännande som du. Om mannen du mött på en bar i chicago. Om otroliga byggnader i Kina. Få skulle kunna berätta sånt utan att få det att låta som skryt. Inte du. Dina berättelser var fyllda med upptäckarglädje och en slags tacksamhet för de upplevelser du fått och för livet i sig självt.

Nu finns du inte mer. Ditt liv tog slut redan för 15 år sedan. Nästan lika lång tid har passerat utan dig som de år jag fick med dig. Men du kommer alltid att betyda allt för mig. Du är riddaren jag kan vara stolt över oavsett vad som händer.

Tack för att du fanns pappa!

/Din dotter

pappa17.jpg Pappa 17 år jag och pappa i mitten av 70-talet
    Jag och pappa på
    Gran Canaria i
    mitten av 70-talet

Min pappa VD:n
    Min pappa VD:n
    Så här minns jag
    honom mest.
    Tavlan i bakgrunden
    hänger numera över
    min dator.
    Riddarbrevet
    Riddarbrevet

• Svar på tråden Brev till pappa på födelsedagen
  • FiaL

Sååå fint skrivet!!!
    Sitter här med tårar i ögonen och min min pappa!

• Karpet

Jättefint brev. Det märks på hur du skriver att ni stod varandra nära. Det är inte alla fäder som har den talangen att kombinera familjeliv och krävande jobb på så bra sätt.

• cotton

Verkligen vackert brev!

Och oj, vilken stilig pappa du hade! Du måste vara stolt!

• fru bengtsson

Så fint skrivet...

• Roisin Dubh

Tack! Jo jag är väldigt stolt över honom.

• Roisin Dubh

Hi hi, jag pratade med min mamma idag om vad pappa skulle ha gjort om han fått leva som pensionär idag. Hon berättade att strax innan han dog hade han bett en av mina bröder att ordna en dator åt honom. Han dog en månad innan han skulle pensionerats och troligtvis skulle han ägnat tiden till att lära sig allt om datorernas fantastiska värld för han var tekniktokig.

Tänk om man hade haft en 80-årig farsa på msn nu!

Svar på tråden Brev till pappa på födelsedagen