• Superbia

    Hur löser man svåra sudoku?

    När jag löser sudoku brukar jag först göra en överblick och lösa det jag ser direkt. Sedan tittar jag rad för rad åt alla håll och därefter ruta för ruta. Hur noga jag än går igenom de allra svåraste sudokun lyckas jag inte lösa dessa, för det känns som att man måste tänka ett steg längre. Någon som kan förklara hur man gör?

  • Svar på tråden Hur löser man svåra sudoku?
  • Superbia
    kakmamman skrev 2011-01-16 15:43:36 följande:
    man tänker 2 steg längre.. får se alla rader samtidigt.
    Och hur lyckas man med det?
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • kakmamman
    Superbia skrev 2011-01-16 15:44:57 följande:
    Och hur lyckas man med det?
    Se en rad..när du tänker om du sätter en siffra där.. så får du räkna om det skulle gå i dom andra radernaoch komma ihåg.
    vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • fucktard

    Om du har exempelvis 4 rutor kvar i en, skriv i dessa rutor vilka siffror som kan få plats där.

    Typ:
    (hoppas det här blir något som går att se när det publiceras)

    |1|2|4
    |3|tom|tom
    8|tom|tom

    I de tomma skriver du då 5, 6, 7, 9. Kolla sedan som vanligt om det är möjligt med de siffrorna och stryk de som inte går (dvs om 9 t.ex. finns i en annan kolumn, då stryker du 9 i den kolumnen).

    Kanske upptäcker du att 9 bara finns i en ruta som du nu skrivit flera nummer i - sudda och skriv dit 9. Kolla sen om det hände något i de andra.

    Sen får du även hålla utkik efter tvillingar och trillingar. Finns 5 och 6 i samma två rutor, men bara i dem? Då kan du vara säker på att de ska vara där, och kan stryka de andra numren i de rutorna. Då kanske 7 eller 9 blir ensam i en annan - då ska de vara där. Samma med trillingar, men det kan vara svårare att hålla reda på, jag brukar klara mig med tvillingar för det mesta.

    Sen får du köra samma sak i varje rad med nio stycken.

    Det var svårt att förklara, förstår du alls vad jag säger? Knappt så jag gör det.

    Hur som helst - i boken "Svart bälte i sudoku" finns det väldigt bra förklarat, jag höll mig till lätta innan jag läst den, nu klarar jag även de allra svåraste

  • Superbia
    fucktard: Jag får ge mig på den varianten på något medelsvårt sudoku tills jag har lärt mig att tänka så och se om det klarnar även på de svårare då Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • fucktard
    Superbia skrev 2011-01-16 16:28:27 följande:
    fucktard: Jag får ge mig på den varianten på något medelsvårt sudoku tills jag har lärt mig att tänka så och se om det klarnar även på de svårare då Glad
    Förstod du någonting? Knappt så jag själv förstod
  • kakmamman

    det är svårt å förklara bakom en skärm.
    Be någon i din närhet som kan det där att berätta hur den tänker när den sätter "4an där..eller 7an där", så förstår du så småningom!


    vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • Superbia
    fucktard skrev 2011-01-16 16:52:07 följande:
    Förstod du någonting? Knappt så jag själv förstod
    Jag tror att jag förstod i alla fall. Med andra ord får jag försöka mig på min tolkning av det du sa Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • fucktard

    Svart bälte i sudoku är annars verkligen att rekommendera, det lossnade på riktigt när jag läste den

  • Cia o krabaten

    I de riktigt våra kan man behöva gissa!!!
    Har det på mobilen nu och på level hard fastnade jag på 2st *irriterande* och använde till sist (efter att ha börjat om 3ggr och fastnat likadant)  sudoku lösare som jag googlade fram och där stod det "Har löst det men var tvungen att gissa, kan finnas fler än ett rätt svar"

Svar på tråden Hur löser man svåra sudoku?