• Anonym (Medicinundran)

Får en läkare skriva ut låtsasmedicin

Hej.
    Jag har hört om placebo.."sockerpiller"..
    Jag fick utskrivet Paroxetin som jag nu äter..menj ag vet inte om jag svarar bra eller dåligt på denne..psykiskt.

Kan det vara så att läkarn skrivit ut låtsasmedicin.
    På min burk står det Paroxetin och jag fick med info om medicinen och allt som vanligt.

Dom får inte göra så som jag misstänksamt tror va??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-16 16:56
    Ska tillägga att jag är medveten om att det tar ett tag innan SSRi börjar att verka, och att man kan byta eller öka dosen.

• Svar på tråden Får en läkare skriva ut låtsasmedicin
  • jaghopparhögt

Såklart de inte får. Och du får ju inte medicinen av läkaren så skulle det finnas ett hemligt lager av låtsas medicin på alla apotek då?
    Placebo ges när man testar en medicin.

• Namin

Nej, det kan inte vara låtsasmedicin. Det ger man bara i vissa fall vid läkemedelstester och då får patienterna information om att de kan få antingen den riktiga medicinen eller sockerpiller.

• Hallonmumsan

man får inte det. i äldrevården för längesen gav man det ibland för att inte oroa en del ibland dementa när en medicin inte gavs längre. det är synd att man inte får det längre i det fallet. man får inte luras heter det men en väldigt dement kan vägra sin medecin eller hitta på vad som helst om det fattas ett piller

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Klart det är riktig medicin. Har ätit väldigt många mediciner genom åren, endast en har givit effekt.

• UntilTheDark

Hur länge har du ätit medicinen? Kan ju vara så att du får prova andra som kanske ger bättre resultat.

• grustag
    Namin skrev 2011-01-16 16:38:22 följande:
    Nej, det kan inte vara låtsasmedicin. Det ger man bara i vissa fall vid läkemedelstester och då får patienterna information om att de kan få antingen den riktiga medicinen eller sockerpiller.
    Patienten lär väl knappast få veta vilken medicin han får i studien.
    Kanske han kan få det efter studiens slut, annars kommer denna person vara färgad av vilken han får av placebo eller riktig medicin.

Och heter knappast dubbel blind studie för inte, eller?
  • Anonym (Medicinundran)

Tack för era svar.
    Det är sant som ni säger.

Jaghopparhögt: Exakt, han visst eju inte vart jag tänkte hämta ut medicinen.
    Om det inte är den sådant märke på den medicinen att alla dom är fejk :P men det låter lite väl avancerat

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Grustag: Du tror väl inte att läkare skriver ut en medicin åt TS, när hon mår dåligt, som inte är verksam?

• arianne03
    grustag skrev 2011-01-16 16:42:31 följande:
    Patienten lär väl knappast få veta vilken medicin han får i studien.
    Kanske han kan få det efter studiens slut, annars kommer denna person vara färgad av vilken han får av placebo eller riktig medicin.

Och heter knappast dubbel blind studie för inte, eller?
    Nej men det stod det inte heller. Utan att patienterna får reda på att de antingen får medicin eller placebo - men inte vem som får vad! Double blind betyder ju att varken patienterna eller läkarna vet vem som får vad.
  • Vissla

Du låter lite paranoid nu TS (ta inte illa upp).
    Kanske behövs samtals terapi utöver medicinen?

Svar på tråden Får en läkare skriva ut låtsasmedicin