• amia01

Hur man firar någon som fyller jämnt?

Funderingar inför jämn födelsedag i släkten, där maken och jag kommer från olika familjetraditioner:
    En nära släkting fyller jämt, och vill inte bli särskilt firad, däremot är alla som kommer förbi hjärtligt välkomna, dock har ingen inbjudan/annons eller dylikt gjorts. Vill liksom bara ta det som det kommer.

Skulle ni som nära släkt bli besvikna över att inte bli inbjudna?
    Eller skulle ni på eget initiativ välja hur ni skulle gratulera?
    Eller skulle ni fråga vad som gäller om ni känner er osäkra?

Undrar hur det ser ut i andra familjer, och hur ni skulle reagera.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur man firar någon som fyller jämnt?
  • Embla

Jag tycker att man ska respektera födelsedagsbarnets önskan. Om man firar denne mot hans/hennes vilja måste man ju anta att man gör så för sin egen skull och inte för födelsedagsbarnet?

Om man är osäker, tycker jag det vettigaste är att fråga.

• skorpionen80

Fast han/hon har väl sagt att alla som kommer förbi är hjärtligt välkomna? Så gör som ni vill, åk dit om ni har tid!

Brukar ni få inbjudan? Det får aldrig vi, utan det blir mer att man kommer överens om vilken dag som passar.

• amia01

Tack för kloka synpunkter!
    Och omröstningen visar att det verkar vara fler som tänker som oss - att det är helt ok att inte få inbjudan, och att man då väljer själv - eller ringer och kollar läget om man är osäker.

Kan avslöja nu att den som fyller är min man - och att vi fått endel väldigt taskiga kommentarer från hans syskon, eftersom dom inte blivit kontaktade/bjudna. Inget konstigt i min släkt, men tyvärr tydligen något väldigt upprörande i hans... men enligt mig inte heller något att tjafsa om, så jag ska ta och ringa och förklara läget lite för dom, så ordnar det sig förhoppningsvis. Ville bara veta om vi verkligen tänkt så fel, eller om det finns fler som "bara vill fylla år", utan att behöva bry sig om hur andra tänker och vill göra.

Svar på tråden Hur man firar någon som fyller jämnt?