• ettplustack

Denna huvudvärk/migrän tar livet av mig!

Nu har jag snart haft huvudvärk i 12 timmar och jag är så frustrerad att ingenting hjälper.

Jag var hos läkaren i december som skrev ut zomig tabletter. Jag har tyckt att de var dyra och har inte hämtat u dem. Jag har huvudvärk på ena sidan alltid på ena tinningen. Jag blir ljud och ljuskänslig mår illa men kräks aldrig.

Bara de senaste dagarna har jag haft huvudvärk den 11 januari och den 13 januari och så i dag.

Jag köpte hem receptfria zomig tabletter och tog en bablett kl 13 då tårarna sprutade så ont jag hade. Kl 15 tog jag en tablett till men nu sitter jag och har fortfarande jätteont :(

Jag har tänkt mycket på faktorer som utlöser och jag har inte druckit vin, ätit citrusfrukter eller nämnvärt mycket choklad igår.

Är detta migrän?

Kan tillägga också att av tidigare erfarenheter vet jag att  alvedon, ipren, voltaren inte fungerar.

Hjälp mig

• Svar på tråden Denna huvudvärk/migrän tar livet av mig!
  • Buggis

Om du fått konstaterat av läkare att det är migrän så är det så. Prova zomig-nasal nässprayen, den funkar bäst för mig. Den finns också som receptfri, rätt dyr dock. Tror den kostar 200:- för två doser.

• ettplustack
    Buggis skrev 2011-01-16 17:57:47 följande:
    Om du fått konstaterat av läkare att det är migrän så är det så. Prova zomig-nasal nässprayen, den funkar bäst för mig. Den finns också som receptfri, rätt dyr dock. Tror den kostar 200:- för två doser.
    Ja alltså jag var hos en läkare och han sa ju migrän efter det jag beskrev tog 5 minuter om ens det och så hade jag ett recept på 6 tabletter zomig. Kan man kanske göra någon mer grundlig undersökning ?

Jag har även funderat på att gå till en massör för jag upplever att jag är stel i nacken.
    Glasögon behöver jag inte och inte bettskena heller vad jag vet men ska kolla med tandläkaren nästa gång jag är där.
  • Suri

På recept är det ju inte alls lika dyrt. Sumatriptan kostar ca 100 kr för två tabletter receptfritt. Med recept betalar man ca 100kr för 18tabletter.

• ettplustack
    Suri skrev 2011-01-16 18:01:31 följande:
    På recept är det ju inte alls lika dyrt. Sumatriptan kostar ca 100 kr för två tabletter receptfritt. Med recept betalar man ca 100kr för 18tabletter.
    Ja det var ju skillnad men mina zomig kostade nästan 350 kr för 6 tabletter
  • SweetNilam

Nu har du ju inte skrivit något om Treo, men det kanske ingår i de andra värktabletterna du skrev- att det inte funkar. Det kan ibland vara den enda som biter på mig, men så har jag inte migrän. De migräntabletter som finns är nog bättre mot det. Migrän alltså. 

Om huvudvärken är återkommande bör du dock kolla ditt blodtryck. Är det för högt får man huvudvärk, men kanske inte sådan du beskrev, utan med molande, mer ständig. Varje dag liksom. Jag hade det, då funakde bara treo.  

• Suri

Skulle skrivit mer, men fick ett samtal. Vad jag förstår är sumatriptan relativt nytt. För mig är det ett mirakelmedel. Dessutom har jag dubbel styrka jämfört med de som är receptfria. Det innebär att jag kan snåla och ta en halv om jag bara har "lite" migrän. Migrän är vidrgit och man ska inte tveka att ta tablett, det ska man ju göra så snabbt som möjligt, vid första tecken, för att förhindra anfallet. Vet själv att jag inte tog tillräckligt tidigt pga att jag inte ville slösa dyra tabletter... Dumt. om du har migrän ofta kan du också få testa ett förebyggande läkemedel. Jag äter Inderal varje dag och har blivit mkt bättre, nu har jag bara migrän 1-2 gg i veckan. Och dessutom så hjälper tabletterna när jag väl får anfall, så för första gången på flera år känner jag att jag kan leva ett ganska normalt liv.

• ettplustack
    Suri skrev 2011-01-16 19:19:28 följande:
    Skulle skrivit mer, men fick ett samtal. Vad jag förstår är sumatriptan relativt nytt. För mig är det ett mirakelmedel. Dessutom har jag dubbel styrka jämfört med de som är receptfria. Det innebär att jag kan snåla och ta en halv om jag bara har "lite" migrän. Migrän är vidrgit och man ska inte tveka att ta tablett, det ska man ju göra så snabbt som möjligt, vid första tecken, för att förhindra anfallet. Vet själv att jag inte tog tillräckligt tidigt pga att jag inte ville slösa dyra tabletter... Dumt. om du har migrän ofta kan du också få testa ett förebyggande läkemedel. Jag äter Inderal varje dag och har blivit mkt bättre, nu har jag bara migrän 1-2 gg i veckan. Och dessutom så hjälper tabletterna när jag väl får anfall, så för första gången på flera år känner jag att jag kan leva ett ganska normalt liv.
    Jag skrev att jag hade ätit zomig receptfria såg nu att det var sumatriptan sandoz 50 mg precis som du skriver. Jag tog de som var billigast och de skulle vara samma som zomig sa hon på apoteket.
    Jag ska kolla upp mitt blodtryck men det brukar alltid vara bra.
    Nu har huvudvärken börjat släppa peppar peppar men det är skönt, dock är jag trött och slö och tycker så synd om min sambo som fått handskas med en sur sambo hela dagen :)

Hur gör du när du känner att migränen är på gång, och vad tror du framkallar dina anfall ?
  • Clotilda

Hämta ut dina tabletter. Vi har högkostandsskydd på läkemedel i Sverige, vilket innebär att medicinen blir billigare och billigare ju  mer du hämtar ut, och det överstiger aldrig 1800 kr/år (tror jag det är).

• ettplustack
    Clotilda skrev 2011-01-16 19:30:54 följande:
    Hämta ut dina tabletter. Vi har högkostandsskydd på läkemedel i Sverige, vilket innebär att medicinen blir billigare och billigare ju  mer du hämtar ut, och det överstiger aldrig 1800 kr/år (tror jag det är).
    Ja jag ska hämta ut de nu på tisdag när jag får pengar :)
  • jeanette02

Prova Treo eller annat acetylsalicylsyra+koffein preparat. Det är också en migränmedicin. Läs fass.

Svar på tråden Denna huvudvärk/migrän tar livet av mig!