• Anonym (Ulme)

Blir tokig på min 11-åriga dotter!!!

Min 11-åriga dotter håller på att driva mig till vansinne. Hon går i skåp/kylskåp/frys och tar saker/mat utan att fråga. Godis som man räknat med ska finnas, för att man köpt det, fattas för att hon har ätit upp det. Mat i kylen fattas för att hon ätit upp det, glass försvinner osv. I går när jag skulle laga mat och tog fram champinjonerna så fattades det några för att hon tagit dom. "Påsen var ju öppen" var hennes kommentar när jag konfronterade henne. Jag har sagt ifrån från första stund det hände och sagt att hon måste fråga först om det är ok innan hon tar. Men det biter liksom inte och mitt tålamod räcker inte hur långt som helst så självklart blir jag arg på henne. Då blir hon arg för att jag är arg...... Menar så klart inte att hon ska fråga om allt hon äter. "Vanlig mat", som t.ex frukostmat, mellis, frukt osv. får hon ju såklart ta fritt av.....Men sånt man köpt för att ha till matlagning, helgmat/snacks osv är ju inte ok att bara gå och ta av.........Vet inte om hon håller på och testar och gör nån sorts revolt mot mig men det är så himla jobbigt, blir så mycket onödigt bråk! Bråkas och tjafsas om det mesta nu. Och lillasyster som är 9 år tål hon inte mestadels av tiden (finns en lillebror som är 5 år också). Det är bråk och tjafs även när hon är hos sin pappa (vet inte exakt vad det är där, lägger mig inte i så mycket vad som händer där). Försöker förklara och prata lungt med henne men ibland rinner det över, särskilt när jag frklarat om och om igen att det INTE är ok och så gör hon det IGEN!!
    Nån som har det lika? Eller haft det lika?

• Svar på tråden Blir tokig på min 11-åriga dotter!!!
  • Anonym

Välkommen till tomåren Det kostar energi även för tjejer att gå igenom puberteten.

Ha inte godis och glass hemma och se till att köpa så det räcker av resten, eller skicka iväg henne för att köpa mer av det som saknas (= se till att hon får ta ansvar för sina handlingar). Och fundera på om du själv alltid låter bli att nalla på saker och ting (= vilket beteende har du lärt henne genom ditt eget).

Så länge tjejen inte har problem med vikten, eller sitt ätande ser jag inte att det är något att tjafsa om. Annars får du ju ta kontakt med vården.

• Anonym (Ulme)
    Anonym skrev 2011-01-16 19:21:57 följande:
    Välkommen till tomåren Det kostar energi även för tjejer att gå igenom puberteten.

Ha inte godis och glass hemma och se till att köpa så det räcker av resten, eller skicka iväg henne för att köpa mer av det som saknas (= se till att hon får ta ansvar för sina handlingar). Och fundera på om du själv alltid låter bli att nalla på saker och ting (= vilket beteende har du lärt henne genom ditt eget).

Så länge tjejen inte har problem med vikten, eller sitt ätande ser jag inte att det är något att tjafsa om. Annars får du ju ta kontakt med vården.
    Självklart ser jag till att hon får ta ansvar för sina handlingar. Och hon har inte tagit efter mitt beteende. Problem med vikten har hon absolut inte, lång och smal är hon.
    Bara för att hon är i/på väg in i tonåren så får hon ju inte bete sig hur som helst! Självklart måste vi kunna ha saker hemma i skåp och kylskåp utan att hon ska gå och ta det utan att fråga om det är ok först.
    Och att köpa så det räcker av allt är ju det jag gör, jag räknar inte med att behöva köpa en massa extra bara för att hon kanske ska kunna gå och småäta av det när hon känner för det. Ska jag dra det lite längre än så så handlar det lite om ekonomi också. Jag är ensamstående med tre barn och studerar, pengarna finns inte i överflöd direkt.
    Känns bara så trist att hon inte accepterar när jag säger ifrån. Bara tjafsar emot, säger att jag blir arg och hotar med att flytta etc.
  • Anonym

Bli riktigt arg, ja hade blitt vansinnig om de inte gick fram i skallen på min dotter.
    Man HAR faktiskt rätt att bli riktigt arg på sina barn.
    Visa klart och tydligt. Äter hon saker som inte är hennes så köp tex inget lördagsgodis till henne, o säg att " du åt ju upp mitt"

• Anonym (Ulme)
    Anonym skrev 2011-01-17 08:44:14 följande:
    Bli riktigt arg, ja hade blitt vansinnig om de inte gick fram i skallen på min dotter.
    Man HAR faktiskt rätt att bli riktigt arg på sina barn.
    Visa klart och tydligt. Äter hon saker som inte är hennes så köp tex inget lördagsgodis till henne, o säg att " du åt ju upp mitt"
    Det var det jag blev i helgen, vansinnigt arg!! Och därmed utbröt ett bråk som hållt i sig sen i lördags, trist!! Allt spinner liksom bara vidare. Sa till henne att det fick vara bra med datorn och internet, att hon fick se på film bara (hon gör det genom mediaspelaren på datorn), men sen såg jag att hon varit inne på internet iallafall så jag låste internet till hennes dator. Då blev det ett jäkla liv. Men vad sjutton ska jag göra för att hon ska förstå att jag menar allvar?
  • Anonym

Du kan inte göra mer än de du gör, du gör helt rätt.
    Tar väl bara lite tid för polätten att trilla ner :) Åldern vettö hehe.
    Bara att absolut inte ge med sig, då vet hon det.
    Blir hon sur och arg, total ignorera de beteendet. Svara inte på tilltal försen hon pratar normal ton med dig.

• Anonym (Ulme)
    Anonym skrev 2011-01-17 08:54:47 följande:
    Du kan inte göra mer än de du gör, du gör helt rätt.
    Tar väl bara lite tid för polätten att trilla ner :) Åldern vettö hehe.
    Bara att absolut inte ge med sig, då vet hon det.
    Blir hon sur och arg, total ignorera de beteendet. Svara inte på tilltal försen hon pratar normal ton med dig.
    Ja det är väl bara att fortsätta som man gör då ......... Får se om hon kommer hem efter skolan idag eller vart hon tar vägen.
  • Anonym

hej vi har en låda i kylen och skafferiet där jag lägger saker som inte ska ätas på en gång barnen vet det och tar ej ur lådan vi slipper många missförstånd för det är ju svårt för barnen att veta vilka saker man vill spara till speciella ändamål. med andra ord vi slipper mycket onödigt tjaffs
    nu kommer säkert någon skriva men barnen ska lära sig att inte ta ändå men som sagt det är svårt att veta vad som får tas eller inte

• Anonym (Tonårsmamma)

Blir lite konfunderad när du skriver att du inte vet om hon kommer hem efter skolan.

Låter som om det inte finns den respekt som är önskvärd mellan dig och dottern.
    En 11-åring ska väl självklart komma direkt hem efter skolan eller också ska föräldrarna känna till att hon inte kommer hem direkt.

Kanske det är där problemet ligger - hon är van att få göra lite som hon vill och när hon då känner sig sugen på något som finns i kyl o frys så tar hon bara det. En del barn klarar av den friheten, medan en del inte alls förstår konsekvenserna av sitt beteende.
    Jag själv var ganska fritt hållen, men jag gick absolut inte och tog något hemma utan att fråga först.

När det gäller snacks, glass etc så föreslår jag att du inte köper något sånt förrän strax innan det ska ätas.
    Kanske du har något gömställe som hon inte känner till där du kan ha sånt som du inte vill att hon ska ta.

• Anonym (Ulme)
    Anonym skrev 2011-01-17 09:08:50 följande:
    hej vi har en låda i kylen och skafferiet där jag lägger saker som inte ska ätas på en gång barnen vet det och tar ej ur lådan vi slipper många missförstånd för det är ju svårt för barnen att veta vilka saker man vill spara till speciella ändamål. med andra ord vi slipper mycket onödigt tjaffs
    nu kommer säkert någon skriva men barnen ska lära sig att inte ta ändå men som sagt det är svårt att veta vad som får tas eller inte
    Kan delvis hålla med dig och det skulle kunna fungera på kylvaror. Men sånt som inte ska ligga i kylen då? Jag lägger inte tomater, champinjoner m.m i kylen. Godis ligger inte i kylen utan i skåpet osv. Jag tycker att hon bör veta vid det här laget att hon inte får gå och ta godis hur som helst eller annat som jag sagt att hon ska låta bli.
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2011-01-17 09:25:41 följande:
    Blir lite konfunderad när du skriver att du inte vet om hon kommer hem efter skolan.

Låter som om det inte finns den respekt som är önskvärd mellan dig och dottern.
    En 11-åring ska väl självklart komma direkt hem efter skolan eller också ska föräldrarna känna till att hon inte kommer hem direkt.

Kanske det är där problemet ligger - hon är van att få göra lite som hon vill och när hon då känner sig sugen på något som finns i kyl o frys så tar hon bara det. En del barn klarar av den friheten, medan en del inte alls förstår konsekvenserna av sitt beteende.
    Jag själv var ganska fritt hållen, men jag gick absolut inte och tog något hemma utan att fråga först.

När det gäller snacks, glass etc så föreslår jag att du inte köper något sånt förrän strax innan det ska ätas.
    Kanske du har något gömställe som hon inte känner till där du kan ha sånt som du inte vill att hon ska ta.
    Alltså hem kommer hon ju men kanske inte direkt. Hon var arg imorse och när jag sa att hon skulle komma hem direkt efter skolan så hotade hon med att inte komma hem alls, hon brukar annars gå till en kompis. Men nu ville jag att hon skulle komma hem direkt så jag fick en chans att prata med henne ensam utan syskon hemma.
    Tro mig, hon är inte van att få göra som hon vill. Inte hemma hos mig iallafall.
    Godis och snacks brukar köpas inför helgen. Men det som blir över, om lillebror inte äter upp allt sitt eller om jag har nåt kvar, det ska hon ju inte bara gå och äta upp för att hon känner för det. Och glass blir det ju också över, man äter ju inte upp en förpackning på 2 liter under en helg t.ex, inte vi iallafall.
  • Anonym (Ulme)

Sätter lite liv i tråden igen då jag måste skriva av mig lite. Hon går mig verkligen på nerverna. Hur svårt ska det vara att handskas med en 11-åring (blir 12 år i maj)?? Hon gör nåt jag/vi inte gillar, säger åt henne, hon rycker på axlarna eller blir sur för att vi säger till henne. Sen gör hon om SAMMA SAK IGEN!! Och då blir jag verkligen arg, och då blir hon arg för att jag blir arg: "Du blir ju bara så arg hela tiden" säger hon. Men konstigt då, när hon gör saker vi inte gillar om och om igen och fortsätter när vi säger till henne! Igår kväll skulle vi ta en kvällsmacka...hmmm, osten ser mindre ut än kvällen innan. Mycket riktigt, halva osten hade försvunnit på en eftermiddag! Och det var ingen liten ost heller, nyöppnad dagen innan. Samma med skinkan, fanns massa igår morse och imorse var det bara två skivor kvar. Hade ett fyr-pack små yoghurtar stod i kylen, de hade hon också klämt i sig. Jag blir galen snart!! Exakt VAD ska jag göra för att hon ska lyssna och förstå hur saker och ting fungerar, att man inte kan beté sig hur som helst osv.?

Svar på tråden Blir tokig på min 11-åriga dotter!!!