• MassiiMotoo

När klippte erats barns hår för första gången?? Barn med lockar..

Jag har en son på snart 2 år. Jag vill INTE klippa hans hår..än. han har sjukt fina lockar och det börjar bli ganska långt nu. Känns som att behöver en klippning ändå , men är rädd att hans lockar ska försvinna.

På toppen av huvudet är det ganska långt, men även nacken.
    Någon har sagta tt jag måste klippa hans babyhår för att få bort de.

Hur är det egentligen med sånt? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När klippte erats barns hår för första gången?? Barn med lockar..
  • Fiyali

Klipp lite på längden bara. Har han lockar så lättar du lite på tyngden av det och lockarna klättrar längre upp :)
    Ofta har man ju fina lockar längst ner och platt upptill på huvudet. När man tar topparna så lockar det sig mer upptill :)

• MassiiMotoo
    Ema86 skrev 2011-01-16 19:25:12 följande:
    köp toffsar ;)
    Ja han får ha hårband ibland haha men han har dom en stund  sen drar han själv av dom =)
    Fiyali skrev 2011-01-16 19:27:58 följande:
    Klipp lite på längden bara. Har han lockar så lättar du lite på tyngden av det och lockarna klättrar längre upp :)
    Ofta har man ju fina lockar längst ner och platt upptill på huvudet. När man tar topparna så lockar det sig mer upptill :)
    Ja kanske får göra det.. Hmm
  • Dior

Min son hade jättemkt lockar när han var liten, han klipptes första gången innan sin 1-årsdag sen försvann lockarna.

• MassiiMotoo
    Dior skrev 2011-01-16 19:42:05 följande:
    Min son hade jättemkt lockar när han var liten, han klipptes första gången innan sin 1-årsdag sen försvann lockarna.
    Ja det är just det jag är rädd för.
    Min äldsta som nu är 3½ hade med lockar dock itne så mkt som 2 åringen har.
    Vi klippte han kort när han var drygt ett så försvann dom med. Nu är han alltid korthårig.
  • Mrs Firren

Vår lillkille blev klippt när han var 1 år och 8 mån. Visst försvann lockarna men de finns ju kvar om han skulle få längre hår igen. De märks fortfarande lite när håret är blött. Vi tyckte att det blev opraktiskt med det långa, krulliga håret till slut. Nu är han jättefin i kort hårt, ansiktet kommer fram på ett helt annat sätt.

• k girl

När han var precis ett eftersom håret hamnade i ögonen på honom. Lockarna försvann.

• Queenie70

Jag brukar ta en tofs här och där, där det ser slitet ut. Det syns ju inte att det är ojämt när det är så lockigt. Barnets far har tjatat om att raka ungen sen han föddes ungefär vilket jag tvärvägrar. Jag älskar hans hår och det får gärna bli lååååångt

• MassiiMotoo
    Queenie70 skrev 2011-01-16 19:59:51 följande:
    Jag brukar ta en tofs här och där, där det ser slitet ut. Det syns ju inte att det är ojämt när det är så lockigt. Barnets far har tjatat om att raka ungen sen han föddes ungefär vilket jag tvärvägrar. Jag älskar hans hår och det får gärna bli lååååångt
    haha så känner jag med=) han har gärna en toffs, men han drar bort den efter stund som sagt.
    Jag vill att han ska ha långt och fint, Sambon säger äsch vi klipper honom, men neeej jag vill att han ska låång hehe
    Men tror jag får toppa det lite faktiskt, men sen ska jag låta han ha det långt faktiskt hehe=)
  • brünnhilde

Vår son kom ut med decimeterlångt hår. Vi var tvungna att klippa det när han var runt ett halvår, för det växte som en regnskog.... Nu är han lite över två och van med att klippa topparna varannan månad! Håret har blivit tjockt och vackert!

• Superba Supernovan

Min son har lockigt hår och jag klipper det ca varannan månad. Det växer som ogräs men så länge håret får vara minst 2-3 cm långt så lockar det sig. Är det kortare så KAN det ju inte locka sig. Fattar inte hur lockarna ska kunna försvinna av en klippning. Det är väl hårsäckens form som avgör om man har lockigt eller rakt hår och den ändras ju inte av en klippning...?

• k girl
    Superba Supernovan skrev 2011-01-16 20:12:33 följande:
    Min son har lockigt hår och jag klipper det ca varannan månad. Det växer som ogräs men så länge håret får vara minst 2-3 cm långt så lockar det sig. Är det kortare så KAN det ju inte locka sig. Fattar inte hur lockarna ska kunna försvinna av en klippning. Det är väl hårsäckens form som avgör om man har lockigt eller rakt hår och den ändras ju inte av en klippning...?
    Lockigt hår betyder inte alltid krulligt hår. Jag har själv "lockigt" hår, det är vågigt i överhåret och lockigt i underhåret (som inte syns) och när det blir tillräckligt långt får jag mjuka spirallockar. På min son står håret upp sedan det klipptes kort. Lockarna finns där alltså, men de syns inte på samma sätt.
  • Superba Supernovan
    k girl skrev 2011-01-16 20:41:52 följande:
    Lockigt hår betyder inte alltid krulligt hår. Jag har själv "lockigt" hår, det är vågigt i överhåret och lockigt i underhåret (som inte syns) och när det blir tillräckligt långt får jag mjuka spirallockar. På min son står håret upp sedan det klipptes kort. Lockarna finns där alltså, men de syns inte på samma sätt.
    Jo, då har vi samma hårtyp du och jag. Sonen har dock inte krulligt hår utan lockigt och lockarna har inte försvunnit trots flera klippningar. Det är väl bara att testa TS, förr eller senare måste han väl klippas mer eller mindre
  • norrlandsflicka

Klippte håret på sonen när han var 1 år och 2 veckor. Han hade fina gyllenbruna lockar. Vi klippte håret kort med klippmaskin. Håret blev då blont och lockarna försvann. Han har inga lockar alls nu, trots att håret har fått växa sig lite långt igen. Var väl bara på det mjuka, tunna babyhåret som det blev lockar. Nu är håret tjockt och spikrakt.

Svar på tråden När klippte erats barns hår för första gången?? Barn med lockar..