• rally12

Kan man äta omeprazol när man ammar?

Hej! jag ammar bara på natten och tidigt på morgonen. jag undrar om jag kan ta en omeprazol på morgonen för då går det ju många timmar tills jag ska amma igen. Är det någon som har erfarenhet av det. kan det vara farligt för barnet?

• Svar på tråden Kan man äta omeprazol när man ammar?
  • Javah

Kolla på fass.se det står lite olika beroende på vilken omeprazol man har.

Jag blev rekomenderad av ssk att inte äta dem under amning.

• Sapato

Med tanke på att barn får äta vissa sorter borde du kunna äta någon. Ring sjukvårdsupplysningen

• Javah

fast den rek. fick jag när jag helammade kanske jag ska tillägga!
    Läste slarvigt

• sleeping angel

Enligt janusinfo.se kan man det
    urklipp : Passerar över till bröstmjölk i låg grad. Baserat på data från en kvinna kan den relativa barndosen beräknas till < 1 % av moderns viktjusterade dygnsdos. Inga negativa effekter har rapporterats hos det ammade barnet (4, 5). Risken för ammade barn anses vara låg vid terapeutiska doser.

Uppdaterad 2008-03-27

• Cocco
    Teskedsmamman skrev 2011-01-16 20:20:44 följande:
    Nej, det kan man inte.... till min stora olycka...
    Man ska inte läsa fass man ska läsa janusinfo. Och dessutom ger man liknande preparat direkt till småbarn  så så himla farligt är det nog inte.
    Jag har ett barn som äter zantac varje dag och kommer göra det länge till.
  • maskrosboll

Det kan stå olika beroende på i vilket land just det fabrikatet tillverkas och om läkemedelsinfon är svensk eller EU-standard, men det är ändå samma sak. Det är omeprazol i Losec och det kan man äta när man ammar. Ofta står det att man ska rådgöra med läkare innan mer än tillfälligt bruk av medicinen. Jag försökte rådgöra med läkare på VC, kvinnokliniken och jag ringde även 1177 - ingen vågade riktigt svara. Till slut ringde jag barnmottagningen eftersom det ju faktiskt gällde min bebis även om det var jag som skulle ta medicinen. Där redogjorde sköterskan med en läkare som sa att det inte var några problem alls eftersom man även kan ge Losec till barn.

Svar på tråden Kan man äta omeprazol när man ammar?