• Anonym (vad göra?)

Sambon vill inte ha försäkringar!

Väljer att vara anonym eftersom jag inte vill hänga ut min sambo som också finns här på FL.
    Min sambo tycker att försäkringar är extremt tråkigt och onödigt att ha medan jag tycker det är superviktigt. Han kan inte förstå varför man behöver ha livförsäkringar, hemförsäkring, barnförsäkring och kattförsäkringar. Ska tillägga att vi är studenter och är därmed inte försäkrade via något jobb eller så.
    Eftersom vi väntar barn tycker jag sånt här är mer viktigt än nånsin, att man iaf har en trygghet om det värsta skulle inträffa.

Är det jag som överreagerar, är det verkligen så viktigt att ha sånt? Eller hur får man sambon att inse att det faktiskt kan vara bra att ha?

• Svar på tråden Sambon vill inte ha försäkringar!
  • wellah

mamma mia! Oansvarig sambo vill jag säga! Jag ser det som självklarhet att försäkra allt. Det är dessutom olagligt att inte ha hemförsäkring vad jag vet! Vi har försäkrat allt och lite till.... jag skulle inte klara av att leva utan att veta att min sambo och blivande barn har en säkerhet om jag dör, eller tvärt om....

• Catha82

SJÄLVKLART ska ni försäkra er, bostaden, djuren, barnet osv osv. Hur kan man tycka att sådant är onödigt?! oansvarligt

• Anonym (vad göra?)

det är det att han tycker det är onödigt dyrt.. "för ingenting kommer ju hända ändå".
    har iaf kontaktat trygghansa nu så de fixar livförsäkringarna innan BF..
    jag vill att barnet och min sambo ska vara säkra ifall nåt skulle hända mig vid förlossningen.

vet verkligen hur man ska få honom att förstå..

• Teskedsmamman

Gud så korkat!!! Onödigt?!?!?

Om jag inte hade haft min hund försäkrad när hon blev sjuk hade jag aldrig haft råd att operera henne för 8 000 kr!! Nu gick allt på 1700 kr istället.

Hade jag inte haft hemförsäkring när jag fick inbrott hade jag haft 1 ombyte kläder att gå med tills jag hade haft råd att köpa nya kläder, ny fick jag pengar till nya kläder, möbler, tv och det had etagit mig lång tid att få ihop så mycket pengar...

Eller som kompisarna... Huset de bodde i brann ner... de fick med sig kläderna de hade på sig och en plånbok, allt annat försvann... de fick 180 000 för att starta ett nytt liv.

Kattens försäkring kostar 350 kr om året, det är en billig livförsäkring för honom!

SJÄLVKLART har vi hem, bilar, djur och barn försäkrade!!

• Mjao

Klart ni ska ha försäkringar, kan du inte teckna de själv, går utmärkt att försäkra någon annan. Tar man det via autogiro blir månadskostnaden inte särskilt hög vilket ju kan vara bra när man pluggar.

• Anonym (min bror)

Ingen tror väl att det ska hända dem. Men det gär det! Min bror var med om en svår trafikolycka för 5 år sedan. Han kommer aldrig kunna arbeta igen. Om han inte hade varit försäkrad hade han idag suttit i en liten lght. Men tack vara sina föräkringar kan han idag ha kvar villan, vilket han tycker är superskönt och viktigt. Dels för att han har växelvis boende med sina barn (så att de har utrymme att bo och leka på) och dels för att han älskar att meka med bilar och pyssla. Lite svårt att få utrymme för sånt i liten lägenhet. Han har dessutom lite pengar över så att han har kunnat lösa lån, åka på utlandssemester, hitta på roliga utflykter med barnen osv.

Visst kostar försäkringar, men det är värt det! Man behöver ju inte välja dem dyraste. Jämför också mellan olika bolag, finns mycket pengar att tjäna där. Man får bonus om man har alla försäkringar samlade på samma bolag. Nu har ni snart ansvar för ett nytt liv, att ha bra försäkring är en mycket viktig del av det ansvaret.

• k girl

Studentlägenheterna där min syster bodde brann ner och tjejen som branden hade startat hos blev ersättningsskyldig för skadorna. Hon var utan försäkring och har skuldsatt sig FÖR LIVET, det rör sig om mycket pengar och hon kommer aldrig att kunna betala tillbaka det. Så kan det gå när man inte är försäkrad.

• sudalijo

Kan ju anses vara onödigt, till olyckan verkligen är framme! Vad vet han om att "inget kommer att hända"? Är han synsk....

Det är värt varenda liten krona. Har han tänkt på hur ni ska lösa det OM hela ert bohag skulle brinna upp? har ni då råd att skaffa nya prylar? Eftersom han inte verkar tycka att ni har råd att skaffa en försäkring?

Barnförsäkringar kan vara bra, tänk om barnet blir sjukt och man måste tillbringa MYCKET tid på sjukhus, då täcker en försäkring upp. Även kostnader för transporter mm.

Jag kan räkna upp en massa fördelar, men faktiskt inte en enda nackdel!

Stå på dig, och se till att skaffa försäkringar, som du redan börjat göra!

• Mystra

Ge din kille som exempel branden som var i ett flerfamiljshus härom veckan i Husby i Sthlm. Har för mig att ungefär hälften som bodde där saknade hemförsäkring och det blir ju inte kul då när man inte har någonstans att ta vägen och inte får ut en spänn för sina förstörda saker. Ingen evakueringslägenhet mm.

Idiotiskt att inte ha försäkringar! Även om ni är duktiga med att släcka ljus mm nu i jultider är det många som inte är det. Vår granne förra julen tex!

Du måste försöka övertala honom, pepp, pepp.

• Tin o Trolls mamma

Herregud! Klart att man ska försäkra huset, men framförallt sig själv och sina barn!! Ovanligt korkat uttalande av din sambo. Ursäkta, men det tycker jag faktiskt. Jag är själv student, men inte för ett ögonblick har det slagit mig att jag ska "spara" pengar genom att inte betala försäkringen!!

Ekorren.

• Anonym (vad göra?)

Jo hemförsäkring och kattförsäkringar har vi. VäntaBarn försäkring också. Men det är nu när TryggHansa ska komma och prata om livförsäkringar till oss och barnet som han sätter sej på tvären. Jag kommer ju skaffa det i vilket fall, minst till mej och barnet.
    Kan jag teckna försäkring för honom? Jag betalar hellre det än att han inte har någon.

• Teskedsmamman

Kolla med trygghansa vad de säger... jag har precis försäkrat båda ungarna (3000 kr om året) i TH. Antagligen kan du teckna en försäkring på sambon samtidigt som för dig och barnet... klumpsummor brukar dessutom bli billigare.

• brokig

Hemförsäkring är väl inte olagligt att inte ha, däremot ovanligt korkat.

Den enda försäkring man måste ha är väl trafikförsäkring om man har ett registrerat motorfordon?

Sjuk- och olycksfallförsäkring för alla personer i hushållet och hemförsäkring är dödsviktigt.

Kattförsäkring är ju inte livsnödvändigt, det gäller även livförsäkring, vänta barn-försäkring etc.

• Honey1982

jag tycker definitivt att både livförsäkring, väntabarn-försäkring och kattförsäkringar är dödsviktigt att ha.
    livförsäkringar och väntabarn-försäkringar för oss och barnet eftersom det är en trygghet för barnet ifall något skulle hända nån av oss. kattförsäkringarna är lika självklara för mej, eftersom våra katter är väldigt viktiga för oss.

ingen som vet ifall man kan teckna och betala en försäkring för en annan vuxen person?

• k girl

Honey1982: Ja, min mamma har tecknat och betalar en liv- och olycksfallsförsäkring som är skriven på mig.

• Honey1982

nu sitter vi här å väntar på att TH ska komma.. sambon är jättearg och fattar fortfarande inte varför han behöver en försäkring .
    ååå blir så arg på honom!!

• Miim

Nu spekulerar jag hejvilt men kan inte hans motvilja till tex livförsäkring ha att göra med rädsla för vad som KAN hända? Jag menar att han nu tvingas att tänka tanken på att något kan hända honom? Min sambo hade lite av samma inställning tills vi fick prata igenom vad som igentligen låg bakom hans ovilja. Det visade sig att det var lättare att sticka huvudet i sanden o låssas att man är odödlig och aldrig kan skadas, än att faktiskt konkret planera för det värsta.

• Signatur

Oj jösses! Hur kan man vara så dum? (Ursäkta, hoppas du inte tar illa upp, men vill han inte ha en försäkring är han verkligen korkad).

Fråga honom hur ni ska ha råd att ersätta allt om ni får inbrott eller något brinner upp. Jag fick en fullpackad väska stulen på tåget en gång. Hade jag inte haft min försäkring hade jag inte haft råd att köpa nya grejor (1000 kr i självrisk var en baggis i sammanhanget).
    Man kan ju få cykeln stulen (eller om ni ska ha barn nu, barnvagnen stulen, de är ju jätteheta).

Tänk om han krockar med någon så att den andra skadas?

FInns hur många saker som helst som skulle kunna hända. Better safe than sorry!!

• Honey1982

nej alltså hemförsäkring+kattförsäkringar har vi. väntabarn-försäkring också.
    han tycker det är OK att JAG skaffar försäkring samt barnförsäkring till barnet men att han själv ska ha en är bara onödigt dyrt och dumt.

tror han tänker som så att "inget kommer hända mej så varför ska jag betala för ingenting" samt att massa annat dumt som inte jag förstår mej på.

nu har jag sagt att han ska ha det, även om det slutar med att jag får betala den.

Svar på tråden Sambon vill inte ha försäkringar!