Pälsdjursallergi samt matallergi
Hej!
Har en son på snart 3 år. Han började få besvär med sin mage och många infektioner (mest öron) för redan 1,5 år sedan. För ett år sedan uteslöt vi mjölk ur hans kost varpå han snart blev friskare och bra i magen! Han har varit mjölkfri i snart ett år men verkar även ha utvvecklat sojaallergi (fortfarande på utredning). Vi har (med läkares råd) gjort en mjölkprovokation och det verkar som han numera tål mjölk! I snart en månads tid har han fått mjölk i sin kost och mår bra!
Dock verkar det som utvecklat mer allergier. Han har fram till ett års ålder inte haft några pälsdjursallergier men verkar som han i och med mjölkallergin (då det tog ett tag innan vi kom på det) utvecklat mer allergier mot pälsdjur bla. Han får utslag och ögonen svullnar igen vid kontakt med pälsdjur, dock endast vid fysisk kontakt inte luftburen. Ett pricktest i höstas visade att han är allergisk mot katt, hund och häst.
Nu till min fråga, finns det någon som helst möjlighet att hans pälsdjurallergi kan växa bort? Både pappan och jag är allergiska mot pälsdjur men efter fortsatt kontakt ökat tåligheten. Jag är helt symptomfri när det gäller häst (har egen häst). Jag hade astmatsika besvär för några år sedan men ju mer jag vistats i stallet har det försvunnit.
Vi har aerius som vi ger sonen i de fall vi vet att det vistats pälsdjur hemma hos någon. Vi undviker all fysisk kontakt med djur. Jag byter mina kläder i stallet och duschar så fort jag kommer hem.
Vår förhoppning är att detta kan bli bättre/växa bort med tiden, kan det det?
Vi funderar även på ett syskon, kan man öka tåligheten hos barnet genom att utsätta dem för pälsdjur tidigt eller finns det inget att göra?
(Jag ammade min son i 11 mån men det verkar inte ha gett någon effekt)
Tack på förhand!!