Samband har det säkert inte men ett sammanträffande är det. Vaddå att barn inte får migrän? googla på barnmigrän så hittar du säkert massor. Det bryter oftast ut i dotterrns ålder o försvinner efter tonåren för det mesta. Precis som vanl migrän är det mörkt rum o vila som gäller. Numer finns ju massor med bra tabletter, kanske får hon t o m ta dem, fråga apoteket (o sen läkaren). Ipren tror jag e rätt dålig mot just migrän. Acetylsalucylsyra i kombination med koffein funkar riktigt bra, finns tex Magnecyl koffein. Dessa är ju mildare än riktiga mugräntabletter o är smart att tas vid utbrottet. När det väl brutut ut rejält är det nog de riktiga mugräntabl som gäller, men de är (åtminstone var) rätt starka o jag minns att jag fick yrsel av dem, i mitt fall räckte en halv av ordinerad dos.
I övrigt undvik triggers, sov ordentligt, ät regelbundet, med mellis. Bländande vitt ljus eller oväders-vitt ljus triggade mig så solglasögon i sånt väder hjälpte. Mögelost, staaaaark mat, rödvin (dricker hon väl inte), choklad, starka pargymer kan vara triggers. Dålig syn? Kolla det!
Migrän o spänningshuvudvär hänger tätt ihop. O oftast startar ett migränanfall som spänningshuvudvärk. Så om ni hindrar såna triggers kan det lätta migränen. Stress ( gå på yoga eller annan avslappning, träna), dålig sömn, dålig säng/kudde kan ge ont i rygg o därmed spänning. Stressig miljö (prata med skolan om möjlighet att varva ner ifred i vilrum tex). Sök specläkare o stå på er om medicin o att få råd, samt hitta triggers.
Flåt för trådkapning ni andra!