• Mammmmma

Hugg i hjärtat!

Är det någon som känt det samma nån gång? När det bara hugger till sådär i hjärtat så du kan inte andas, röra dig eller prata utan bara stå och vänta ut smärtan till den släpper taget, som kan ta upp till 1-2 minuter!

Man blir ju livrädd och tror att man ska få en hjärt attack eller nått! Svetten bara tränger ut och tårar börjar rinna.. Dom minuterna är verkligen så hemska och kommer säkert 4 eller 5 gånger varje månad :(

http://mammmmma.blogspot.com/

• Svar på tråden Hugg i hjärtat!
  • entill2010

Hej, jag får precis så vet tyvärr inte vad det beror på.Har varit hos läkaren och de svar jag fått är att allt är ok? men man blir ändå orolig, min bror dog 97 i hjärtfel så jag är extra känslig.
    Men man får väl lita på läkarna.

• elingabriella

Jag känner också hugg i hjärtat ibland, kanske någon gång varannan månad under olika förhållanden varje gång. Men det går över på några sekunder, 10-15 kanske... Jag har funderat på att kolla upp det, gör det du också! Lycka till!

• Mammmmma

Ja det är hemskt när det blir så :/ Hade ont i samma område i några dagar för drygt ett årsedan. Då misstänkte dom att jag hade en blodpropp i lungan för jag visade positivt på ett test på vdc.(var gravid som jag glömde säga till dom så det var därför testet var så känsligt hehe ) . fick en remiss tillsjukan men dom hittade ingenting. Fick några piller utskrivna för smärtan sen gick det över. Mystiskt det där med kroppen..

• DetVackrasteSomFinns

Det kan vara så att det är blodkroppar som går sönder och då hugger det till. Man får svårt att andas in och kan ibland få stanna upp för att sätta sig ner och vila. Det är otroligt obehagligt men helt ofarligt.

Känns det ändå oroande och lite läskigt så ska man såklart söka läkarvård. Ett EKG är aldrig fel.

• Lumo

Strupkramp? Googla på det eller läs på 1177.se. Det är en av vanligaste felaktiga orsakerna att folk söker sig till akuten o tror de har hjärtproblem.

Även stress kan utlösa kramp i bröstmuskulaturen. Kan vara några sek/min eller bli som en inflammation som varar år. Har själv haft akut kramp i bröstet samt inflammation som varat ett år. Känns som brännamde smärta/tryck över bröstet, fast i mitt fall i muskulaturen under o mellan brösten. Kan knappt ha bh på dessa tider.

Men era ont kan såklart vara något annat.

• Orättvist

Min 8 åriga dotter hade mycket så..vi var på vc och fick svaret att det kunde vara lungsäckarna som klibbar ihop..
    Tydligen ofarligt men väldigt obehagligt. Ett tips är att lägga sig på soffan eller sängen och låta ena armen falla ner så att man så att säga vidgar eller får isär bröstkorgen lite..typ.. Låter konstigt men.. Nu har hon inte haft det på ett tag som tur är..nu har hon fått migrän istället...det är ett helvete för en så liten tjejRynkar på näsan

• Lumo

Orättvist- låter precis som jag när jag var liten. Hade "ström i hjärtat" som jag kallade det. Det högg till. Sen fick även jag barnmigrän, som försvann vid 20-25 årsåldern (det mesta iaf). En tröst att barnmigrän oftast försvinner efter tonåren.

• Orättvist
    Gwempa skrev 2011-01-16 23:34:41 följande:
    Orättvist- låter precis som jag när jag var liten. Hade "ström i hjärtat" som jag kallade det. Det högg till. Sen fick även jag barnmigrän, som försvann vid 20-25 årsåldern (det mesta iaf). En tröst att barnmigrän oftast försvinner efter tonåren.
    Ojdå..hade inte en tanke på att det skulle hänga ihop..de sa att barn i min dotters ålder INTE får migrän..Inte fått nån behandling än..de vill hon ska äta ipren, fungerar mycket dåligt..
    Men nu har vi tid hos en spec iaf.
    Vet du om det finns nåt bättre att ge barn.
    Hon skriker till hon kräks o sen somnar hon o sover i flera timmar. 
  • Lumo

Samband har det säkert inte men ett sammanträffande är det. Vaddå att barn inte får migrän? googla på barnmigrän så hittar du säkert massor. Det bryter oftast ut i dotterrns ålder o försvinner efter tonåren för det mesta. Precis som vanl migrän är det mörkt rum o vila som gäller. Numer finns ju massor med bra tabletter, kanske får hon t o m ta dem, fråga apoteket (o sen läkaren). Ipren tror jag e rätt dålig mot just migrän. Acetylsalucylsyra i kombination med koffein funkar riktigt bra, finns tex Magnecyl koffein. Dessa är ju mildare än riktiga mugräntabletter o är smart att tas vid utbrottet. När det väl brutut ut rejält är det nog de riktiga mugräntabl som gäller, men de är (åtminstone var) rätt starka o jag minns att jag fick yrsel av dem, i mitt fall räckte en halv av ordinerad dos.

I övrigt undvik triggers, sov ordentligt, ät regelbundet, med mellis. Bländande vitt ljus eller oväders-vitt ljus triggade mig så solglasögon i sånt väder hjälpte. Mögelost, staaaaark mat, rödvin (dricker hon väl inte), choklad, starka pargymer kan vara triggers. Dålig syn? Kolla det!

Migrän o spänningshuvudvär hänger tätt ihop. O oftast startar ett migränanfall som spänningshuvudvärk. Så om ni hindrar såna triggers kan det lätta migränen. Stress ( gå på yoga eller annan avslappning, träna), dålig sömn, dålig säng/kudde kan ge ont i rygg o därmed spänning. Stressig miljö (prata med skolan om möjlighet att varva ner ifred i vilrum tex). Sök specläkare o stå på er om medicin o att få råd, samt hitta triggers.

Flåt för trådkapning ni andra!

• madeleine82

Har haft problem med hjärtat och har än idag 10 år efter diagnosen så vill du prata eller ha råd så hör av dig till mig.Vet hur det kan vara..

• Serla

Jag får också hugg, i mitt fall beror det tydligen på en sinustakykardi och att hjärtat får jobba mycket mer än det skulle i vanliga fall. Efter ett tag så börjar det göra ont och ibland startar det med just hugg. Be om ett EKG!

• Orättvist
    Gwempa skrev 2011-01-17 06:29:32 följande:
    Samband har det säkert inte men ett sammanträffande är det. Vaddå att barn inte får migrän? googla på barnmigrän så hittar du säkert massor. Det bryter oftast ut i dotterrns ålder o försvinner efter tonåren för det mesta. Precis som vanl migrän är det mörkt rum o vila som gäller. Numer finns ju massor med bra tabletter, kanske får hon t o m ta dem, fråga apoteket (o sen läkaren). Ipren tror jag e rätt dålig mot just migrän. Acetylsalucylsyra i kombination med koffein funkar riktigt bra, finns tex Magnecyl koffein. Dessa är ju mildare än riktiga mugräntabletter o är smart att tas vid utbrottet. När det väl brutut ut rejält är det nog de riktiga mugräntabl som gäller, men de är (åtminstone var) rätt starka o jag minns att jag fick yrsel av dem, i mitt fall räckte en halv av ordinerad dos.

I övrigt undvik triggers, sov ordentligt, ät regelbundet, med mellis. Bländande vitt ljus eller oväders-vitt ljus triggade mig så solglasögon i sånt väder hjälpte. Mögelost, staaaaark mat, rödvin (dricker hon väl inte), choklad, starka pargymer kan vara triggers. Dålig syn? Kolla det!

Migrän o spänningshuvudvär hänger tätt ihop. O oftast startar ett migränanfall som spänningshuvudvärk. Så om ni hindrar såna triggers kan det lätta migränen. Stress ( gå på yoga eller annan avslappning, träna), dålig sömn, dålig säng/kudde kan ge ont i rygg o därmed spänning. Stressig miljö (prata med skolan om möjlighet att varva ner ifred i vilrum tex). Sök specläkare o stå på er om medicin o att få råd, samt hitta triggers.

Flåt för trådkapning ni andra!
    Oj..du kunde endel om det där
  • Orättvist
    Orättvist skrev 2011-01-18 23:05:03 följande:
    Oj..du kunde endel om det där
    ..här kommer fortsättningenFlört
    Tack för bra råd. Hon ska med sin pappa till en spec denna veckan
    Hoppas vi får nåt som hjäper. Vi måste ha pratat med ett avtrubbat pucko.
    Tack!!
  • Lumo

Hehe, jo. Har ju som sagt präglats av migrän under många år. Hade som värst i mellanstadiet/högstadiet o hade då minst ett anfall/vecka som ofta gjorde att jag fick stanna hemma. Hade jag det på morgonen var det inte lönt att ens gå till skolan. Värme alt kyla på huvudet kan åxå lindra, samt ev lite nack- o huvudmassage (spec om det är förknippat med spänningshuvudvärk). Skrev mitt specialarbete om migrän i gymnasiet med, för 10 år sen. Shit vad gammal man börjar bli...

• Orättvist
    Gwempa skrev 2011-01-19 07:38:18 följande:
    Hehe, jo. Har ju som sagt präglats av migrän under många år. Hade som värst i mellanstadiet/högstadiet o hade då minst ett anfall/vecka som ofta gjorde att jag fick stanna hemma. Hade jag det på morgonen var det inte lönt att ens gå till skolan. Värme alt kyla på huvudet kan åxå lindra, samt ev lite nack- o huvudmassage (spec om det är förknippat med spänningshuvudvärk). Skrev mitt specialarbete om migrän i gymnasiet med, för 10 år sen. Shit vad gammal man börjar bli...
    Nä..dan efter är ingen höjdare heller, då blir hon hemma.
    Men ibland kan det va 2 på en vecka och nu har det gått säkert 1 1/2 månad.
    Jag är 34..du är långt ifrån gammalFlört  typ 27 eller nåt..
Svar på tråden Hugg i hjärtat!