• Anonym

Hur ska vi få barnet att sluta slåss vid läggningen?

Har en 4.5 åring som är lite vildare än normalt på dagtid, men det kan vi fortfarande hantera. Problemet kommer när han ska läggas då han slår och sparkar, rivs och uppträder som ett vilddjur.

Hur ska vi få honom att sluta? Tips någon?

Till det hela hör att han har sömnproblem (insomningsproblem) och vi redan testat mycket. Hoppas på nya vinklar dock.

• Svar på tråden Hur ska vi få barnet att sluta slåss vid läggningen?
  • jungfu

Lägger ni honom ensam, eller ihop med ev syskon?

• Anonym
    jungfu skrev 2011-01-16 22:34:19 följande:
    Lägger ni honom ensam, eller ihop med ev syskon?
    Olika men det gör ingen skillnad i vilket fall som helst. Oftast läggs han själv dock efter syskonen för annars håller han dem vakna med sitt skrikande.
  • Anonym

beskriv lite mer så kanske jag har något tips, har haft en kille med stora insomningsproblem

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-16 22:42:03 följande:
    beskriv lite mer så kanske jag har något tips, har haft en kille med stora insomningsproblem
    Vad vill du veta?

Snabba drag:

Han har haft problem med att somna sen han var liten. Led tidigare av sömnbrist var och är hyperaktiv (lugnare nu än innan dock). Tidigare har han medicinerats med både theralen och circadin och omega3.

Ett tag sov han ok under omständigheterna. Innan dess kunde han vara uppe hela nätterna dock tvingade vi honom att sova vid 2 på natten. Det tog flera månader plus medicinerna att få honom att sova någotsånär och då somnade han vid 22.

Under flera månader innan var det samma som nu att han slog och sparkade mig drog i håret etc. Ibland fick jag hålla fast honom för att han var så våldsam.

Sedan sov han ok några månader tills han bror började skolan och då gick allt åt helvete igen.

Nu trissar han upp sig själv och det slutar med att han sparkar mig eller slåss etc. Skriker som en galning också och sedan när han till slut somnar så vänder han bara på sig och slocknar.

Går inte att prata med honom även om han vet att det är fel attt slåss etc. Och han bara garvar. Tror inte ens han slåss för att vara elak utan pga något annat.
  • Anonym

När frekar han ut, under förberedelserna till läggning, efter att han lagt sig?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-16 22:52:25 följande:
    När frekar han ut, under förberedelserna till läggning, efter att han lagt sig?
    I sängen. Han kan till och med vara lugn och nästan verka somna och så helt plötsligt PING ut från inget alls blir han som förbytt.
  • Anonym

Förmodligen för att han känner att han håller på att somna? Svårt. Vår kille var mindre när det vände, 3½, såklart lättare (fast det var fruktansvärt) att hantera ju mindre barnet är.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-16 22:56:21 följande:
    Förmodligen för att han känner att han håller på att somna? Svårt. Vår kille var mindre när det vände, 3½, såklart lättare (fast det var fruktansvärt) att hantera ju mindre barnet är.
    Ja det kanske det kan vara. Inte en dum idé. Men vad gör man åt det?
  • AronNora2

nattskräck? min dotter (4 år) kan bete sig som en demon om hon vaknar under natten. typiskt är att det ej går att prata henne lugn, går ej att trösta etc. minns han att han gjort såhär nästa dag? om inte så kan det vara nattskräck. kanske kan nattskräck även förekomma strax efter insomnandet.

• Anonym

Vi pratade med vår kille på dagen om hur nattningen skulle ske och varför. Och höll samma linje på kvällen vid nattningen. Har också hållt fast ett skrikandes slåendes barn som vägrat sova flera gånger i brist på alternativ. Vi gick hos en psykolog på BUP i omgångar, två olika faktiskt. De hjälpte oss mycket i att orka hålla samma linje. Det blev bättre efter första omgången, sen sämre igen, andra gången blev det sämre, sen efter några månader vände allt nästan över en natt. Vet inte vad som egentligen hjälpte, tyvärr, men vi överlevde (knappt förvisso, det ställde till mycket mellan oss föräldrar) tack vare denna hjälp utifrån.

• Anonym
    AronNora2 skrev 2011-01-16 22:59:38 följande:
    nattskräck? min dotter (4 år) kan bete sig som en demon om hon vaknar under natten. typiskt är att det ej går att prata henne lugn, går ej att trösta etc. minns han att han gjort såhär nästa dag? om inte så kan det vara nattskräck. kanske kan nattskräck även förekomma strax efter insomnandet.
    Nattskräck tror jag inte det är. Det hade han ett kort tag som liten dock.
    Anonym skrev 2011-01-16 23:01:18 följande:
    Vi pratade med vår kille på dagen om hur nattningen skulle ske och varför. Och höll samma linje på kvällen vid nattningen. Har också hållt fast ett skrikandes slåendes barn som vägrat sova flera gånger i brist på alternativ. Vi gick hos en psykolog på BUP i omgångar, två olika faktiskt. De hjälpte oss mycket i att orka hålla samma linje. Det blev bättre efter första omgången, sen sämre igen, andra gången blev det sämre, sen efter några månader vände allt nästan över en natt. Vet inte vad som egentligen hjälpte, tyvärr, men vi överlevde (knappt förvisso, det ställde till mycket mellan oss föräldrar) tack vare denna hjälp utifrån.
    Ungefär som jag gjorde sist och som jag försöker göra nu också. Sonen har också träffat en psykolog och en psykiatiker.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-16 23:02:54 följande:
    Får han sömnmedicin nu med?
    Nej.
  • Anonym

Det viktiga för oss var inte att sonen fick träffa psykologen utan att vi fick stödsamtal med henne (utan barnet med).
    Om ni haft det så här ett tag kanske det är dags för sömnmedicin en kortare period igen för att bryta mönstret? Och att samtidigt skapa ett stabilt lugn vid läggningarna som ni sen fortsätter lika dant utan sömnmedicin?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-16 23:11:13 följande:
    Det viktiga för oss var inte att sonen fick träffa psykologen utan att vi fick stödsamtal med henne (utan barnet med).
    Om ni haft det så här ett tag kanske det är dags för sömnmedicin en kortare period igen för att bryta mönstret? Och att samtidigt skapa ett stabilt lugn vid läggningarna som ni sen fortsätter lika dant utan sömnmedicin?
    Ja kanske. Drar mig för att ge mediciner dock och hade hoppats på att klara av det utan, men du kanske har rätt.
  • Anonym

Jag vet inte, det vet du nog bäst. Vi fick sömnmedicin utskrivet, men drog oss också för att använda, så den är oöppnad fortfarande. Såhär i efterhand önskar jag dock att vi fått den, och använt den ett halvår innan... men det är ju svårt att veta i efterhand om det hade hjälpt.
    Om ni ska prova hänger ju på hur ni bedömmer situationen och hur jobbigt ni och somen har det.
    Vad jag förstår kan man pårova under 14 dagar, för att bryta en negativ spiral.
    För vår del blev sonen övertrött, eftersom han aldrig somnade i tid men alltid vaknade tidigt, och det gjorde honom också helt stissig och han hade svårt att varva ner, släppa taget och somna.
    Vi fick Lergigan utskrivet, rådgör med er läkare.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-16 23:16:41 följande:
    Jag vet inte, det vet du nog bäst. Vi fick sömnmedicin utskrivet, men drog oss också för att använda, så den är oöppnad fortfarande. Såhär i efterhand önskar jag dock att vi fått den, och använt den ett halvår innan... men det är ju svårt att veta i efterhand om det hade hjälpt.
    Om ni ska prova hänger ju på hur ni bedömmer situationen och hur jobbigt ni och somen har det.
    Vad jag förstår kan man pårova under 14 dagar, för att bryta en negativ spiral.
    För vår del blev sonen övertrött, eftersom han aldrig somnade i tid men alltid vaknade tidigt, och det gjorde honom också helt stissig och han hade svårt att varva ner, släppa taget och somna.
    Vi fick Lergigan utskrivet, rådgör med er läkare.
    Sån var vår son också innan. Övertrött, hyper och allmänt odräglig Vi har circadin hemma så jag kan ge om det blir kris.
  • Anonym

Hoppas det ordnar sig -nu ska jag sova (!)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-16 23:23:00 följande:
    Hoppas det ordnar sig -nu ska jag sova (!)
    Natti natti
Svar på tråden Hur ska vi få barnet att sluta slåss vid läggningen?