• 2 ska bli 3 är nu 4

Hormon spiral!! Berätta allt ni vet!!

Har fått tid för insättning & receptet ligger på apoteket & väntar. Har ätit p-piller i 3 månader nu & det suger. acne, taskigt humör & blöder fortf rikligt viket jag gärna slipper! Hoppas hormon spiralen ska funka bättre. Vill verkligen hitta ett fungerande p-medel och gärna med så lite hormoner som möjligt.
    Är lite orolig inför spiralen dock.
    Hur funkar insättningen? Är det grön duk & allt eller mer som en vanlig undersökning?
    Hur känns det efteråt? har ett serviceyrke med fart och fläkt så jag tänkte va hemma efteråt om man får ont och så??

Snälla dela med er!! 
    Tack på förhand// Lina

• Svar på tråden Hormon spiral!! Berätta allt ni vet!!
  • Anna Paulita

Varför ska du ha hormonspiral när det finns kopparspiral?

Jag hade hormonspiral i min ungdom och det var det värsta jag varit med om, jag blödde varje dag i 4 månader, fick en cysta i storlek som en grape på ena äggledaren som jag senare fick ta bort akut. Jag har för mig att det var en biverkning, ingen vanlig men dock en biverkning.

• 2 ska bli 3 är nu 4

Då jag som sagt redan blöder galet mycket är kopparspiral inget alternativ för mig. Hade hoppats på den då den är helt hormonfri. men icke!! Typiskt!!

Får väl hoppas att jag slipper samma besvär som du. Kanske att 2 barn kan underlätta & göra biverkningarna färre. Har hört fler "horror historier" om denna spiral men dock bara från tjejer som burit hormonspiral innan dom fött barn.

• Rumpetroll

Jag satte in en hormonspiral för 2 månader sen och har i stortsätt blött hela tiden. Jag är sjukt trött på blödningarna. Men annars har jag inga andra biverkningar. Fick väldigt mycket acne i början.
    Insättningen gjorde ju ont, men det gick rätt snabbt och efteråt hade jag inte alls ont. Mensvärk kan man vänta sig. Dom vill helst sätta in den när du har mens.

• Anonym
    Anna Paulita skrev 2011-01-16 22:53:01 följande:
    Varför ska du ha hormonspiral när det finns kopparspiral?

Jag hade hormonspiral i min ungdom och det var det värsta jag varit med om, jag blödde varje dag i 4 månader, fick en cysta i storlek som en grape på ena äggledaren som jag senare fick ta bort akut. Jag har för mig att det var en biverkning, ingen vanlig men dock en biverkning.
    Hade nästan exakt samma upplevelse ochg undrar samma sak, VARFÖR!?!?
  • Rumpetroll
    Anonym skrev 2011-01-17 14:10:06 följande:
    Hade nästan exakt samma upplevelse ochg undrar samma sak, VARFÖR!?!?
    När jag var på KK och ville ha kopparspiral så avrådde barnmorskan mig från det pågrund av att jag blödde för många dagar enligt henne, när jag har mens. Jag ville ha koppar pågrund av att det inte innehåller hormoner, jag tål inte hormoner så bra. Hon intyga mig om att hormonspiralen utsöndra så lite hormon och lokalt så det skulle inte påverka. men jag undrar verkligen om det där stämmer så bra. Jag tycker jag fick lite reaktioner i kroppen efter att jag fick min. Men jag ska stå ut ett litet tag till och se om det går över.
  • Tuesday

Det är inte alla som får rikligare mens av kopparspiral även om det är vanligt.

Själva isättningen är väl densamma oavsett vilket spiralsort det är (tror jag), det är olika hur det känns för olika personer men det går fort, som en vanlig gynundersökning. För mig gjorde själva isättningen ont men efter bara några minuter kändes det inget alls, varken konstigt eller ont. Ingen vet exakt hur det kommer bli för dig, eller vilken spiralsort som passar dig bäst... Lycka till och hoppas det blir bra.

• Anna Paulita
    2 ska bli 3 är nu 4 skrev 2011-01-17 00:09:15 följande:
    Då jag som sagt redan blöder galet mycket är kopparspiral inget alternativ för mig. Hade hoppats på den då den är helt hormonfri. men icke!! Typiskt!!

Får väl hoppas att jag slipper samma besvär som du. Kanske att 2 barn kan underlätta & göra biverkningarna färre. Har hört fler "horror historier" om denna spiral men dock bara från tjejer som burit hormonspiral innan dom fött barn.
    Jag förstod det som om det var pga p piller du blödde mycket, inte att det var ditt normala tillstånd. Jag har också fött två barn och skulle aldrig sätta in den igen Det blir ju en chansning, för vissa blöder ju mer av den spiralen och andra inte. (hoppas du är en av dem) Jag hade nog hellre chansat på den andra varianten. De går ju alltid att plocka ur om det inte funkar.
  • strumpan77

Min bm sa att man inte skulle ha blödningar av hormonspiralen på 5 år så jag tyckte det lät jättebra, men det stämmer alltså inte?

• Anonym (Nöjd)

Jag satte in min hormonspiral under amning, och blödde bara lite i ett par veckor. Sen dess har jag haft en enda riktig mens på nästan 1½år. I övrigt kanske jag behövt ha trosskydd en dag varannan månad. Jag trivs superbra med den. Hade hört innan att det skulle göra jätteont att sätta in den, så jag tog 2 Alvedon förebyggande, men det ilade till typ en sekund, sen kändes det inget mer. Fast jag hade ju fött tre barn innan - kanske är värre om man inte genomgått förlossning? Enligt min barnmorska är hormonutsöndringen jämförbar med att man tar ett minipiller var sjätte dag, så det kändes som ett bra alternativ till att knapra piller. Dessutom är det superskönt att slippa fundera - den sitter där och gör sitt jobb 5år i sträck, och jag slipper ha mens.

• Apocalypso

Jag har haft jormonspiral tidigare men tog ut den då min sambo stack sig på trådarna. Oskyldig
    Nu när jag är singla så har jag hämtat ut en ny på apoteket och bokat tid för insättning så jag blir mensfri de kommande åren! Den funkade jättebra för mig, ingen mens, ingen mensvärk och lusten fanns så jag var nära att slita in en bonde, som var ute och plöjde åkern, i närmsta buskage när jag cyklade till stallet en gång. {#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Hormon spiral!! Berätta allt ni vet!!