• AnnaL86

sover oroligt

vår dotter har precis fyllt 1 år och hon har den senaste månaden sovit väldigt dåligt, hon sover oroligt och vaknar väldigt ofta, ibland går det att få henne att somna om i sin säng själv men oftast vill hon komma till oss och då somnar hon nästan på en gång.
    Men ibland händer det att hon vaknar (även när hon ligger i vår säng) och ska absolut  inte somna om, hon börjar gallskrika, sen när hon har lugnat ner sig kan de ta 1-2 timmar att få henne att somna om, ofta kan hon somna och sova i 1-2 minuter sen vaknar hon igen och håller på så ett bra tag.

Finns det något vi kan göra så både hon och vi får sova bättre?
    vi har bra läggningsrutiner och det funkar oftast bra att lägga henne nu.

vi funderar på att hon ska få börja sova i sitt eget rum men hur ska jag då göra på natten när hon vaknar och vill till oss?

Behöver verkligen hjälp då jag är så trött på dagarna, jag vill ju så gärna orka med att aktivera min dotter, men ibland så är det dåligt med energi.
    tack!

• Svar på tråden sover oroligt
  • BVC Sköterskan

Hej!

Först och främst kan det vara bra att utesluta att hon är sjuk. Barn i hennes ålder drabbas så här års av många infektioner. Normalt stör det sömnen och barnen blir både trötta och gnälliga även dagtid. 

En del barn kan även störas av nattskräck och/eller mardrömmar även i hennes ålder. Det är inte lätt att påverka, det enda man kan göra är egentligen att finnas nära henne.
    Fundera på när dessa vaken-perioder inträffar och hur hon beter sig då. Om hon upplevs okontaktbar kan det var nattskräck, vilket brukar komma ungefär samma tid varje natt. I så fall kan man väcka henne en kvart innan, på så vis avstyr man nattskräcken.

Ytterligare en anledning till att barn i hennes ålder sover oroligt, kan vara att de stimuleras för lite under dagen. Barn behöver förutom en viss form av stimulans under dagen även utomhusluft dagligen. Se till att komma ut, gärna två gånger om dagen. 
    Rutiner och regelbundenhet gör även att kroppen vänjer sig vid ett visst mönster. Sover hon runt tolv-tretton timmar per dygn är det tillräckligt. Vilar hon två gånger per dag, kanske hon bara behöver sova en gång mitt på dagen, detta kan dock se väldigt olika ut.  

Om du inte tycker att något av detta verkar stämma tycker jag att du diskuterar med er BVC-sköterska om vad det kan vara som stör henne på natten.

MVH Christine

Svar på tråden sover oroligt