• semama

Hur länge måste man spara lönebesked etc?

Sitter och rensar ut skåp och lådor för att organisera bättre och undrar nu hur länge jag behöver spara gamla papper tex lönebesked, försäkringsbesked och den typen av papper. Har för mig att man skall spara i 10 år eller 3 år men kommer inte ihåg vilka papper det gäller och hur länge det skall sparas. Blir snart tokig på alla papper. Det känns som de faller över mig och nu hade jag tänkt börja sätta in i pärmar från början så fort som pappret dimper ned i brevlådan

• Svar på tråden Hur länge måste man spara lönebesked etc?
  • Hoppfull84

anställningsbevis/kontrakt ska du spara.
    lönebesked kan ju vara bra att spra minst 2 år iaf, om du bara jobbar "normalt" ska du studera eller liknande så är ju studietiden överhoppningsbar och då är det ju viktigt att ha kvar uppgifter om inkomster från innan man pluggat för ev a-kassa, föräldrapenning etc..

föräkringBREV ska du ju spara så länge försäkringen gäller. det är ju själva "kvittot" på försäkringen. fakturorna är väl kanske inte lika viktiga.
    värdepapper på köp av fonder och liknande ska du heller inte rensa bort

själv sparar jag allt i minst två år, sedan rensar jag ur "oviktiga" fakturor och räkningar typ engångsköp och liknande. men elräkningar och sånt kan ju vara bra att spara för att hålla koll på kostnaderna.
    det som blri kvar efter "rensningen"  sparar jag iaf minst 10 år.

kontoutdrag fårn bank och likannde äår ju bara att kasta, det kan du till och med avbeställa från banken, de uppgifterna finns ju på din internetbank iaf. många avtal typ el, försäkringar och liknande erbjuder ju även e-faktura väljer du det så slipper du ju papperskopiorna helt.

• kajsa835

deklarationspapper då? de man får från skatteverket? kontrolluppgifter?
    och papper om pension, typ från fora och sånt?

jag slänger fakturor när de är betalda och har så många som möjligt på e-faktura för att slippa lite papper

försäkringspapperna borde man kunna slänga när man får ett nytt för nästa period eller? och det måste väl försäkringsbolaget ha koll på med vad som gäller i ens försäkring? det kan ju inte enbart vara pappret som gör att en föräkring är giltig?

• Hoppfull84

får man ett nytt försäkringbrev så ersätter det ju självklart det gamla, och såklart ska försäkringsbolaget också ha koll på att man är fräsäkrad. men man själv kanske inte har lika lätt att komma ihåv vilken typ av försäkring man har och vad den täcker när olyckan är framme om man inte har kvar försäkringbrevet. har man alla försäkringbrev samlade så kan man ju lätt få en överblick vad man kan få ersättning för och vilka försäkringar man kan utnyttja när olyckan varit framme på så vis riskerar man ju inte att missa nåt. man brukar kunna anmäla att man förlorat försäkringbrevet och få ett nytt hemskickat om man råkat kasta det.

kontrolluppgifer sparar jag iaf, vet inte om man måste det eg. men gör det iaf för säkerhetsskull, har ofta haft flera jobb och jobbat på timmar så det har varit smidigt att kika på kontrolluppgiften när man behövt ange årsinkomster och sånt.
    deklarationen sparar jag som fil på datorn, (deklarerar alltid via nätet). allt det där andra pappers-skräpet man får suttar jag direkt. själv får jag bara preliminära pensionsuppgifter än, då jag inte är i närheten av pensionen på många år. jag brukar iaf spara det där första papperet man får, har som sagt haft fler aolika arbetsgivare genom åren och har därför fått avtalspension inbetald till olika förvaltare, tänker att det kan vara bra i framtiden att ha koll på vart man har sina olika "potter" inbetalda.

• semama

Tack för svaren. Jag har nu sparat lönebeskeden och de från försäkringskassan(känns bra att ha koll där) men slängt pensionspappren, samt gamla kontoutdrag har redan anmält om att inte få det på papper), pappren för skattemyndigheten har en alldeles egen pärm. Skall fortsätta med nästa låda imorgonSkrattande

Svar på tråden Hur länge måste man spara lönebesked etc?