får man ett nytt försäkringbrev så ersätter det ju självklart det gamla, och såklart ska försäkringsbolaget också ha koll på att man är fräsäkrad. men man själv kanske inte har lika lätt att komma ihåv vilken typ av försäkring man har och vad den täcker när olyckan är framme om man inte har kvar försäkringbrevet. har man alla försäkringbrev samlade så kan man ju lätt få en överblick vad man kan få ersättning för och vilka försäkringar man kan utnyttja när olyckan varit framme på så vis riskerar man ju inte att missa nåt. man brukar kunna anmäla att man förlorat försäkringbrevet och få ett nytt hemskickat om man råkat kasta det.
kontrolluppgifer sparar jag iaf, vet inte om man måste det eg. men gör det iaf för säkerhetsskull, har ofta haft flera jobb och jobbat på timmar så det har varit smidigt att kika på kontrolluppgiften när man behövt ange årsinkomster och sånt.
deklarationen sparar jag som fil på datorn, (deklarerar alltid via nätet). allt det där andra pappers-skräpet man får suttar jag direkt. själv får jag bara preliminära pensionsuppgifter än, då jag inte är i närheten av pensionen på många år. jag brukar iaf spara det där första papperet man får, har som sagt haft fler aolika arbetsgivare genom åren och har därför fått avtalspension inbetald till olika förvaltare, tänker att det kan vara bra i framtiden att ha koll på vart man har sina olika "potter" inbetalda.