Dopklänning
Då var det dags att planera dop. Skulle vilja ha något annorlunda, något häftigt... någon som har tips eller ideér? eller det är bara dom vanliga traditionella klänningarna som finns? (det är till en pojke)
Då var det dags att planera dop. Skulle vilja ha något annorlunda, något häftigt... någon som har tips eller ideér? eller det är bara dom vanliga traditionella klänningarna som finns? (det är till en pojke)
Du behöver ju inte ha en dopklänning alls om du inte vill utan kan klä honom i andra kläder som du gillar.
Vi kommer dock att ha en traditionell dopklänning som jag, mina syskon, flera av mina kusiner, mina syskonbarn och min äldste son är döpta i.
Alltså, dopklänningen går ju att variera med band, inga band, blommor på, om man väljer en helvit eller oblekt osv... Finns ju alla möjligheter att göra det mer personligt.
Egentligen spelar det ju ingen roll om det är en pojke eller flicka som skall ha den, eftersom dopklänningen inte är en egentlige klänning, utan ett symboliskt klädesplagg som syftar på att vi i dopet iklär oss Kristus, hans uppståndelse och liv. Från början tog man på dopklänningen EFTER själva dopet, för att visa på att något nytt börjat.
Att man har dopklänning oavsett pojke eller flicka syftar också på att visa att skillnaderna mellan man och kvinna, fattig och rik osv inte spelar någon roll, alla är vi döpta in i samma Kristus.
Mycket riktigt är det också så som föregående talare skriver att man inte behöver ha dopklänning, det som sker i dopet är naturligtvis lika "riktigt" ändå. MEn som sagt, det finns mycket rik och vacker symbolik i just dopklänningen! Hoppas det blir ett jättebra och fint dop för er!
dopklanningar.blogspot.com/
En söt liten farmor uppe i haparanda som sitter och syr. Vi har beställt Elins dopklänning därifrån och det gick jättesmidigt och det är hur vacker som helst! :)