• Anonym

Måste börja med antidepp men vill kunna njuta av sex...

Inser att det är dax att ta medicin. Har gått så länge nu och ångesten blir bara värre och värre. Så jäkla jobbigt att ena sekunden vara glad och nästa vara helt säker på att min sista stund är kommen.. förra gången med Citalopram så försvan min förmåga att kunna få orgasm. Är det kört om man en gång fått den biverkningen eller kan man få en annan sort och ha ett fungerande sexliv? Någon som vet?

• Svar på tråden Måste börja med antidepp men vill kunna njuta av sex...
  • Anonym

För mig har det varit kört. Har testat massa olika, alla med samma biverkning tyvärr.

Hoppas du får bättre svar än mitt

• Anonym

Ja, det hoppas jag också:) Känns ju skittråkigt om man måste välja... Finns det någon som fått biverkningen och bytt sort och sluppit den?

• Anonym (Nej)

Nej det är samma här tyvärr. Har bytt sort, men kan ändå inte få orgasm. Har slutat. Tycker inte resultatet de ger är värt att inte kunna njuta av sex med min man Kände mig avtrubbad med allt annat också. Skrattade inte som jag gjorde innan. Allt bara stängs av.

• Anonym (också dep ibland)

det finns ju andra antidepressiva, alltså olika typer. Citalopram är ett SSRI (selektiv seratonin återupptags hämmare) det finns de som fungerar på andra sätt. TCI och MAO-hämmare.
    Sökte på TCI på fass.se (Saroten mf) men ser att de också har biverkningar på potensen och libido.
    En MAO-hämmare är Aurorix den verkar inte ha några biverkningar som har med potens och libido att göra.

Kanske att du kan gå till din läkare och fråga vad det finns för alternativ. Ett annat alternativ, dyrt men ack så effektivt är KBT.
    Jag har varit deprimerad många år och tycker inte om att ta tabletter, gick till en terapeut och började jobba med mig själv istället. Men det beror såklart på varför man är dep. och så. För mig fungerade KBT iaf. Och gav inga biverkningar.

Lycka till och hoppas att du hittar bra hjälp.

• Anonym (Nej)
    Anonym (också dep ibland) skrev 2011-01-17 13:35:31 följande:
    det finns ju andra antidepressiva, alltså olika typer. Citalopram är ett SSRI (selektiv seratonin återupptags hämmare) det finns de som fungerar på andra sätt. TCI och MAO-hämmare.
    Sökte på TCI på fass.se (Saroten mf) men ser att de också har biverkningar på potensen och libido.
    En MAO-hämmare är Aurorix den verkar inte ha några biverkningar som har med potens och libido att göra.

Kanske att du kan gå till din läkare och fråga vad det finns för alternativ. Ett annat alternativ, dyrt men ack så effektivt är KBT.
    Jag har varit deprimerad många år och tycker inte om att ta tabletter, gick till en terapeut och började jobba med mig själv istället. Men det beror såklart på varför man är dep. och så. För mig fungerade KBT iaf. Och gav inga biverkningar.

Lycka till och hoppas att du hittar bra hj
    Saroten har ju tyvärr samma biverkningar vad gäller det sexuella. Dessutom är det många som blir suicidala eller våldsamma, så man måste ha stor koll när man äter dem.

KBT däremot tycker jag är ett jättebra förslag. Tyvärr för man ju ofta bättre resultat om man kör SSRI samtidigt, men terapi är ju alltid bra.

Hoppas också du hittar en bra lösning ts
  • solens

Tyvärr ,många anti deprissiva medel har biverkningar,bl.a att man går i vikt,personlighet förändring,att man bli rastlös,trött ,och som du skrev problem med att få orgasm,.

Sex och att få orgasm är bra och naturlig bot medel mot bl.a deprission,men nu när du tar anti deprissiva medel, du kan tappa sexlusten, men ger dig inte försök ha sex regelbundet ,och gärna oftare,

Hitta någon kille som är lite erfaren och ha lite extra tålamod som kan tillfräställa dig.
    Tilltala inte ,övertyga inte dig att inte går för dig,då blockerar du dig att få orgasm,

som sagt,

Leta efter och Hitta någon kille som är lite erfaren och ha lite extra tålamod som kan tillfräställa dig.
    Det finns ju.

• Anonym (samma här)

Förstår dig precis.. det är hemskt att man ska måsta välja..

Jag har provat i princip alla läkemedel som finns mot ångest och de som är effektiva mot ångesten är dom som gör att jag inte kan få orgasm.. Detta trots att jag har en man som kan ge mig tid och tålamod.. det känns som om jag ligger och gnuggar på knäskålen ungefär..
    Lusten och viljan finns där men inte förmågan att få orgasm.. det går bara inte.. men samtidigt så kan jag inte leva med min ångest heller så det är väl bara att hacka i sig att jag aldrig mer ska kunna få orgasm.. sex har jag ändå.. men mest för min killes skull för att vara riktigt ärlig.. Det känns så sorgligt att an bara vill gråta..

Svar på tråden Måste börja med antidepp men vill kunna njuta av sex...