Anonym (också dep ibland) skrev 2011-01-17 13:35:31 följande:
det finns ju andra antidepressiva, alltså olika typer. Citalopram är ett SSRI (selektiv seratonin återupptags hämmare) det finns de som fungerar på andra sätt. TCI och MAO-hämmare.
Sökte på TCI på
fass.se (Saroten mf) men ser att de också har biverkningar på potensen och libido.
En MAO-hämmare är Aurorix den verkar inte ha några biverkningar som har med potens och libido att göra.
Kanske att du kan gå till din läkare och fråga vad det finns för alternativ. Ett annat alternativ, dyrt men ack så effektivt är KBT.
Jag har varit deprimerad många år och tycker inte om att ta tabletter, gick till en terapeut och började jobba med mig själv istället. Men det beror såklart på varför man är dep. och så. För mig fungerade KBT iaf. Och gav inga biverkningar.
Lycka till och hoppas att du hittar bra hj
Saroten har ju tyvärr samma biverkningar vad gäller det sexuella. Dessutom är det många som blir suicidala eller våldsamma, så man måste ha stor koll när man äter dem.
KBT däremot tycker jag är ett jättebra förslag. Tyvärr för man ju ofta bättre resultat om man kör SSRI samtidigt, men terapi är ju alltid bra.
Hoppas också du hittar en bra lösning ts