• Avanda

Hur gör man?

Våran son håller väldigt ofta på att slå hårda saker i vardagsrumsbordet. Nu är det så att vi inte tänkte oss för före vi köpte det och har heller inte råd att köpa ett nytt. Det är ett oljat bord som väldigt lätt får märken. Det räcker med att dra med naglarna.
    Hur ska vi göra för att få honom att sluta med att slå saker i bordet? Vi säger oftast till honom att sluta och att det går sönder och så försöker jag säga till honom att leka på soffan eller golvet istället. Och slutar han inte så plockar vi bort leksaken. Men oftast står han bara och väntar tills vi tittar och så smällar han ned vad han nu håller i.
    Så hur gör vi på bästa sätt för att visa att det verkligen inte är ok?? Han är 1½ och lyssnar bra i andra fall.

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Snooz

Det är bara att fortsätta säga till honom på skarpen och bära bort honom därifrån om han fortsätter - det brukar funka, men man kan få hålla på ett tag... Eftersom han väntar tills ni tittar gör han det ju för att testa hur långt han kan gå och då är det bara att vara konsekvent så lär han sig till slut.

• vampyria2

Ja att avleda honom och inte göra en så stor sak av det hela är det bästa tillslut så slutar han med det.
    Gör ni en affär av det så blir det spännande och något han kommer att fortsätta att göra. 

• Rockan

Om ni verkligen vill vara säkra på att han slutar så är det bara att plocka bort alla hårda leksaker från det rummet. Det går inte att förvänta sig att ett så litet barn ska kunna konsekvent styra sina handlingar och låta bli.

Om ni inte vill göra så och det inte gör så mycket om det skulle hända ibland, så är det bästa att ignorera och avleda med andra roligare saker.

• Tygtiiger

Han kan inte sluta med det. Han är för liten och det är för kul. Skaffa tjock bordsfilt - finns på bättre tyg- och gardinaffärer och ibland på åhlens eller liknande - och lägg på bordet och en duk över. Om han gillar att dra i dukar får ni väl spänna fast den med lakanssträckare under bordet.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Snooz

Nä, man kan ju inte förvänta sig att han ska sluta och aldrig mer göra om det men jag tycker inte att ni ska köpa en duk och bara låta honom fortsätta slå på bordet. Köp gärna en duk eftersom han säkert kommer att ge det en och annan smäll ändå, men man måste väl ändå försöka få honom att förstå ett nej och att man inte får göra vissa saker.

• augustisten
    Snooz skrev 2011-01-18 20:29:27 följande:
    Nä, man kan ju inte förvänta sig att han ska sluta och aldrig mer göra om det men jag tycker inte att ni ska köpa en duk och bara låta honom fortsätta slå på bordet. Köp gärna en duk eftersom han säkert kommer att ge det en och annan smäll ändå, men man måste väl ändå försöka få honom att förstå ett nej och att man inte får göra vissa saker.
    Det beror ju helt på vilken stämning man vill ha i sitt hem. Vill man behöva säga till "på skarpen" flera gånger om dagen om en onödig sak som man ganska lätt kan fixa till, eller vill man hellre lägga sin energi på annat.

Själv försöker jag i görligaste mån spara de skarpa nejen till sådant som är farligt (som kontakter) och sådant som gör ont på andra - som nyp, riv och bit.

En ettåring förstår ett nej - på sitt sätt - men har inte tillräcklig impulskontroll för att kunna sluta slå på saker - hur ofta man än säger till. Jag skulle absolut vänta med den striden ett år eller två.
Svar på tråden Hur gör man?